Limnophila sessiliflora brungråa i toppen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Att växter blommar brukar tyda på väldigt låga näringsnivåer av framförallt fosfor.

    Att växter blir röda om toppen tyder på låga kvävenivåer - eller att växten växer så snabbt att klorofyllet inte hinner bildas i tillräckligt hög takt. Klorofyll är väldigt grönt så när det fattas så ser man de underliggande pigmenten bättre och dom är ofta röda/gula/orange.

    Det betyder att näringen jag har inte är något vidare..?
    De komersiella gödningar som säljs idag i de flesta zooaffärer generelt innehåller inget kväve eller fosfor för att det förr ansågs att nitrat och fosfat orsakade alger. Något som kunde motbevisas när växtakvarister började göra egen gödning, PMDD, som innehöll just nitrat och fosfat. Man fick mycket bättre tillväxt, och färre alger.

    Men hur kommer det sig att alla växter växer bra och ser ut att må bra...
    Se min förklaring ang. klorofyllet...
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #17
      Tack så mycket för hjälpen! Jag ska kolla upp mina växtnäringspreparat och kolla vad jag bäst/lättast kan göra åt saken.

      Mvh. Jerker
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • jerker_s
        • January 2007
        • 356

        #18
        Nu börjar jag hänga med i ert resonemang, efter att läst på lite.. Jag tror tyvärr att jag glömt att framföra en viktig detalj, nämligen att mitt akvarium är nystartat och endast vart igång ett par veckor.. Efter att läst på har jag förstått att med "lagom" mycket fisk och "lagom" mycket mat så ska man kunna uppnå en lagom balans av kväve och fosfor utan att tillföra detta och då räcker det med att tillföra mineraler och spårämnen. Har man ett växtakvarium med lite fisk kan det dock behövas tillförsel av fosfor och kväve.

        Eftersom jag har ett nystartat akvarium där jag även matar mina fiskar försiktigt för att "köra in" filtret kan det uppstå kväve- och fosforbrist. Det bästa är då kanske att ta det lite lugnt med gödning ett par veckor till för att akvariumet ska "hitta balansen själv" och filtret får "köra in sig", för att senare börja mata lite mer och igen börja med gödning för att därmed få en bättre balans av mineraler, fosfor och kväve (under kontroll med nitratstickor)..??

        Mvh. Jerker
        Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

        M.v.h. Jerker

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Eftersom jag har ett nystartat akvarium där jag även matar mina fiskar försiktigt för att "köra in" filtret kan det uppstå kväve- och fosforbrist.
          Då är det dock det här lite märkligt :
          De har vuxit ca 10 cm på 5 dagar.
          .. om du inte överdrev en smula.

          under kontroll med nitratstickor
          Vattentester generellt sett har för dålig upplösning och exakthet för att kunna doseras efter. Speciellt stickor.

          Det är därför man hittat på skötselmetoder där man slipper mäta men ändå kan garantera balans och att alla näringsämnen finns.

          Ett sätt heter "Estimative index" där man gör 50% vb en gång i veckan för att nollställa alla näringsnivåer och därefter göder man upp alla näringsämnen i vattnet med PMDD (eftersom PMDD i princip är det enda lättillgängliga gödningen som innehåller allt).

          Ett annat sätt är att göra en jordbotten och sluta göra vattenbyten helt, men då måste man ha jättemycket fisk som man övermatar för att kvävet ska räcka till.

          Ett nystartat akvarium med lerkulor och mikrogödning och få fiskar kommer garanterat leda till kväve- och fosforbrister hur du än vrider och vänder på det.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • jerker_s
            • January 2007
            • 356

            #20
            Njae.. jag planterade växterna i fredags och skaffade de första fiskarna i söndags och tisdags. Sessifloran har vuxit ca 10 cm, men jag har ju både bottennäring i form av jordgrus (tetras långtidsgödning) och lerkulor för de större växterna, men även daglig tillförsel av mineraler, spårämnen och kol (i form av easey carbon)... Jag har matat fiskarna 3 gånger totalt och då relativt lite mat...
            Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

            M.v.h. Jerker

            Kommentar

            • jerker_s
              • January 2007
              • 356

              #21
              Idag har jag även hittat lite trådalger.. Det tyder väl även på höga värden av järn och låga värden av fosfor och kväve...?? Då är jag väl inte helt och cyklar i mitt resonemang...??

              Mvh. Jerker
              Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

              M.v.h. Jerker

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Då är det nog dags att börja sniffa på PMDD. Easy Carbo kommer göra att dina fiskar aldrig kommer kunna prutta så mycket som växterna behöver 8)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Då är jag väl inte helt och cyklar i mitt resonemang...??
                  Du menar att jag och pny inte är helt ute och cyklar i våra resonemang kring din förmodade kvävebrist? Nope..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • jerker_s
                    • January 2007
                    • 356

                    #24
                    Måste tillägga att jag inte e riktigt 100 på det här med kemi, men som jag har förstått det måste väl vattnet klara av att binda fosforen och eller kvävet. För det krävs det väl att man har ett inkört akvarium. Så man får amonium istället för amoniak i karet...? Därav kan det väl vara värt att vänta med gödsel ett tag..?

                    Vart får man tag på PMDD enklast..??
                    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                    M.v.h. Jerker

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #25
                      Beställ portionspåsar som blandas ut i 0,5-liters-flaskor, en påse i varje flaska (står mer på sidan) och dosera sen vid varje delvattenbyte. Det kan du göra med en gång, även fast akvariet är nystartat.

                      / Ebba

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        men som jag har förstått det måste väl vattnet klara av att binda fosforen och eller kvävet.
                        Nej det är helt fel.

                        Däremot finns det alltid kväve och fosfor i vattnet. Kväve är en atom liksom fosfor.

                        För det krävs det väl att man har ett inkört akvarium.
                        Ett inkört akvarium innebär att det bildats organismer som omvandlar fiskarnas ammonium till nitrit som i sin tur omvandlas av andra organismer till nitrat.

                        Ammonium, nitrit och nitrat är allihop kväveföreningar, dvs molekyler där kväveatomen ingår.

                        Så man får amonium istället för amoniak i karet...?
                        Fiskarna utsöndrar ammonium (NH4). Ammonium omvandlas hela tiden till ammoniak (NH3) och ammoniak omvandlas tillbaks till ammonium - ett slags jämnviktsförhållande.

                        Detta jämnviktsförhållande skjuts åt ammoniakhållet när pH:t går upp, t ex när man gör vattenbyten eftersom kranvatten ofta har högre pH än vad som är i akvariet. Att akvariet ofta har lägre pH beror på en massa faktorer och processer som pågår i akvariet.

                        Har man växter så spelar inte detta så stor roll eftersom växterna direkt suger upp allt ammonium - om dom i övrigt inte är näringsbegränsade.
                        Därav kan det väl vara värt att vänta med gödsel ett tag..?
                        Som du själv listat ut av ovanstående resonemang så är det tvärtom. För att växterna ska kunna snappa upp ammonium måste dom i övrigt inte vara näringsbegränsande av något annat näringsämne.

                        Detta beror i sin tur på att växter bara växer så fort som det näringsämne det finns minst av. Dvs har du ingen näring i vattnet så kommer dom inte säkert kunna snappa ammoniumet och då blir det plötsligt viktigare med att det bildats kväveföreningsorganismerna som nämdes ovan - brukar benämnas nitrifikationsbakterier.

                        Glada växter kan alltså kompensera för avsaknad av de nitrifikationsbakterier som inte finns i nystartade akvarier - om dom får näring.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • jerker_s
                          • January 2007
                          • 356

                          #27
                          Kan jag gå in och stödgödsla med exempelvis blomnäring som istället innehåller mycker kväve och fosfor ett tag (då jag troligtvis redan har höga mineralvärden av de andra näringspreparaten)? Det känns ju även rätt tråkigt att kasta den näring jag har...
                          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                          M.v.h. Jerker

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Nej eftersom blomgödning innehåller ammonium/urea.

                            Ammonium är dåligt för det triggar alger.

                            Den näring du har kan användas som mikro-delen i PMDD om du vill. Då gör du bara KNO3 och KH2PO4-lösningarna och göder med den gödning du har som mikrodelen.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • jerker_s
                              • January 2007
                              • 356

                              #29
                              Tack så mycket allihopa för en lärorik diskussion! (Har beställt PMDD nu..)
                              Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                              M.v.h. Jerker

                              Kommentar

                              • jerker_s
                                • January 2007
                                • 356

                                #30
                                Hej igen! Nu har jag kört med PMDD i 11 dagar och mina Sessiliflora har fått mer grön färg, men är fortfarande lite gråa i toppen. De växer så det knakar, dock blir de väldigt glesa och det är långt mellan bladen på stjälkarna. Dessutom är det en del som liksom kröker bladen nedåt och inte slår ut ordentligt. En del blir även ganska sköra och mjuka och går lätt sönder. Vad beror dessa saker på..?

                                Jag dosserar 15 ml per dag av varje flaska.. Och har rätt bra ljus; 4 st T5 high light 54w med reflektorer.. I.o.f.s. har jag rätt mkt växter i karet..

                                M.v.h. Jerker
                                Senast redigerad av jerker_s; 27 October 2007, 15:37.
                                Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                                M.v.h. Jerker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...