Få fart på växterna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #16
    Ursprungligen postat av Pokerface86
    Så kan man alltså hälla i en Loka i vattnet för att få extra fart på växterna, eftersom dom får koldioxid då? Är det nån smak/läsk som är farligt för fiskarna?
    Det kommer att gå åt måååånga liter per dygn med den lösningen...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #17
      Ursprungligen postat av petnym
      Det kommer att gå åt måååånga liter per dygn med den lösningen...
      troligen ja.
      vet att folk kör med det, men är inte helt säker på varför riktigt.

      billigare att köra riktig co2 i längden (även om diy-co2 är att föredra ur en kortsiktig ekonomisk synvinkel).

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #18
        Alltså jag måste faktiskt säga att jag inte hänger med ett dugg jus tnu. Man ska tillsätta O2 för fiskarna och CO2 för växterna eller??


        Jag kör med 7 kulor men menar ni att det inte räcker eller??

        Vilken är den bästa näringen för växterna då?

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #19
          Ursprungligen postat av cillan
          Alltså jag måste faktiskt säga att jag inte hänger med ett dugg jus tnu. Man ska tillsätta O2 för fiskarna och CO2 för växterna eller??


          Jag kör med 7 kulor men menar ni att det inte räcker eller??

          Vilken är den bästa näringen för växterna då?
          fiskar använder syre dygnet runt och producerar koldioxid.
          växter förbrukar koldiodix när de växer, och producerar syre.
          men när växter 'sover', så producerar de koldioxid de med (dock aldrig mer syre än vad de själva släpper ut).

          7 kulor kan räcka, men det kan även vara tok för lite.
          kör själv med PMDD pga att det är billigt.

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #20
            Syre är inget som behöver "tillsättas", vattnet syresätts genom vattenytans möte med luften - en orolig vattenyta i rörelse med vågor ger större area/yta mot luften och gör syrsättningen effektivare.

            Alla behöver vi kol för vår tillväxt, även växterna. De får sitt kol huvudsakligen och effektivast via CO2, koldioxid. Fiskarna tillför växterna lite kol men inte i den omfattning som många växtakvarister önskar sig. Man kan ha en hel del växter utan att tillsätta CO2, men med en långsammare tillväxt + att vissa växter helt enkelt kräver tillsats av CO2.

            Den bästa och billigaste växtnäringen är PMDD, mer om det hittar du hur mycket som helst genom att söka på PMDD i forumet. Lerkulorna ger inte alla näringsämnen som dina växter behöver, se peterhaacks inlägg ovan..
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #21
              Men jag fattar inte ett dugg av PMDD, var inne på deras hemsida men fattar inte nåt.

              Är kol i filtret till någon nytta för växterna då.

              Varför rekommenderas man alltid att ha en sådan där O2-pump då som bubblar?

              Just nu känner jag mig allmänt förvirrad, bara för att jag läste här
              Senast redigerad av cillan; 21 March 2007, 15:22.

              Kommentar

              • bena
                • April 2006
                • 1245

                #22
                Ursprungligen postat av cillan
                Men jag fattar inte ett dugg av PMDD, var inne på deras hemsida men fattar inte nåt.

                kort och gott.
                budget-växtnäring som man blandar själv.

                Är kol i filtret till någon nytta för växterna då.

                nja, det löser sig inte i vattnet utan dödar bakterier.

                Varför rekommenderas man alltid att ha en sådan där O2-pump då som bubblar?

                bubblorna stiger mot ytan och gör att den spricker (då syresätter man vattnet)

                Just nu känner jag mig allmänt förvirrad, bara för att jag läste här
                bena

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  #23
                  Grejen är ju den att jag inte fattar hur man blandar det och hur man ska få det i vattnet. Vad är det för ämnen man blandar och vart får man tag i dessa? Är det sedan bara att hälla i det i akvariet eller? Hur ofta och mycket i ett 240 liters akvarie med inte så jättemycket växter?

                  Kommentar

                  • bena
                    • April 2006
                    • 1245

                    #24
                    Ursprungligen postat av cillan
                    Grejen är ju den att jag inte fattar hur man blandar det och hur man ska få det i vattnet. Vad är det för ämnen man blandar och vart får man tag i dessa? Är det sedan bara att hälla i det i akvariet eller? Hur ofta och mycket i ett 240 liters akvarie med inte så jättemycket växter?
                    man köper online.
                    sen finns en lathund på


                    det ser krångligt ut, men när man står med påsarna med kemikaler så förstår man det lättare (står på påsarna vad de innehåller).

                    Kommentar

                    • cillan
                      • February 2007
                      • 562

                      #25
                      Så man bara häller i påsarnas innehåll direkt i vattnet??

                      Kommentar

                      • bena
                        • April 2006
                        • 1245

                        #26
                        Ursprungligen postat av cillan
                        Så man bara häller i påsarnas innehåll direkt i vattnet??
                        helst inte, men det funkar.
                        man blandar ut en portion pulver i ½L vatten och tillsätter sen 10ml gödning per 100L vatten en gång i veckan.
                        obs.
                        det är 3 ämnen man normalt använder, så det är 3st ½L's flaskor man har.

                        Kommentar

                        • cillan
                          • February 2007
                          • 562

                          #27
                          jaha men då fattar jag, jag fick för mig att man skulle kopla dessa flaskor till akvariet.

                          Ska man tillsätta detta hela akvariets livstid då eller?
                          Vart finns detta att köpa och vilka ämnen är det?

                          Kommentar

                          • Piscator
                            • August 2006
                            • 735

                            #28
                            Men du cillan, det står ju i länken som bena postade - har du inte klickat på den och läst eller skojar du?

                            Man beställer alltså PMDD via nätet, ett annat ställe än den andra länken är på www.pmdd.se. Du kommer då att få tre påsar som är märkta med sitt innehåll: KNO3, KHPO4 och NutriSi.

                            Blanda sedan till tre halvliters flaskor (flaskor innehållande 0,5 liter vatten) enligt recepten nedan:

                            Flaska 1= 8 tsk ca 50 g (40 ml) av innehållet i påsen KNO3 (alltså inte hela påsen, utan 8 teskedar), skaka.

                            Flaska 2= 8 krm ca 8 g (8 ml) ur påsen KH2PO4, skaka.

                            Flaska 3= 2 tsk ca 8 g (10 ml) NutriSl. Fyll upp med 0,5 liter destillerat vatten samt citronsyra, skaka tillsätt sedan NutriSi, skaka.

                            Ur var flaska häller du 10 ml per 100 liter akvarievatten som du har (har du 50 liters akvarium alltså 5 ml ur var flaska). Innan du häller i PMDD så gör ett 50% vattenbyte. Gör vattenbyten (50%) en gång i veckan och gödsla sedan med PMDD.
                            Hälsningar, Tomas!
                            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                            Kommentar

                            • cillan
                              • February 2007
                              • 562

                              #29
                              Ursprungligen postat av Piscator
                              Men du cillan, det står ju i länken som bena postade - har du inte klickat på den och läst eller skojar du? Sådana här kommentarer gör mig så sur och besviken, om jag (eller någon annan) inte förstår en sak och frågar på ett forum vill man väl inte ha ett sådant svar. Jag har aldrig hållt på med PMDD så jag har ingen aning om hur detta fungerar. Så sluta upp och fäll en massa spydiga kommentarer hit och det för dessa kan både jag och andra vara utan.

                              Man beställer alltså PMDD via nätet, ett annat ställe än den andra länken är på www.pmdd.se. Du kommer då att få tre påsar som är märkta med sitt innehåll: KNO3, KHPO4 och NutriSi.

                              Blanda sedan till tre halvliters flaskor (flaskor innehållande 0,5 liter vatten) enligt recepten nedan:

                              Flaska 1= 8 tsk ca 50 g (40 ml) av innehållet i påsen KNO3 (alltså inte hela påsen, utan 8 teskedar), skaka.

                              Flaska 2= 8 krm ca 8 g (8 ml) ur påsen KH2PO4, skaka.

                              Flaska 3= 2 tsk ca 8 g (10 ml) NutriSl. Fyll upp med 0,5 liter destillerat vatten samt citronsyra, skaka tillsätt sedan NutriSi, skaka.

                              Ska det vara destillerat vatten i alla tre flaskorna eller bara i flaskan med Nutrisi? med destillerat vatten är det sånt som man har till bilen, strykjärn och allt vad det är på den.

                              Ur var flaska häller du 10 ml per 100 liter akvarievatten som du har (har du 50 liters akvarium alltså 5 ml ur var flaska). Innan du häller i PMDD så gör ett 50% vattenbyte. Gör vattenbyten (50%) en gång i veckan och gödsla sedan med PMDD. 50 % delvattenbyten varje vecka på ett 240 liters akvarium? Nja det vet jag ju inte om jag är så sugen på att göra.
                              Vad händer om man inte häller i detta ämne varje vecka?

                              Kommentar

                              • Piscator
                                • August 2006
                                • 735

                                #30
                                Ledsen att ha sårat dig, men det står ju samma sak i mitt inlägg som det gjorde via länken. Då kan du ju inte ha läst den utan frågar bara vidare?

                                Det är bara till NutriSi det behövs citroncyra och destillerat vatten. Ja, samma som till bilen och strykjärnet.

                                Delvattenbytet är för att ha koll på hur mycket näringsämnen som finns i vattnet, det är helt upp till dig om du vill göra dem, om du vill använda PMDD och om du är tacksam för de svar du fått.
                                Hälsningar, Tomas!
                                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                                Kommentar

                                Arbetssätt...