innerfilter i lowtech?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annika&isak
    • November 2006
    • 180

    innerfilter i lowtech?

    Har läst att man inte ska ha innerfilter i lowtech men i brist på bättre kör jag nu aquael fan2 i mitt nystartade 37-liters försök till lowtech.

    har klippt bort en bit av filterpatronen för att minska den biologiska reningen. räcker det, eller ska jag köra filtret tomt (utan patron alltså)

    eller är jag helt ute och cyklar?
    ------------------------------------
    112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
    37 liter: Lowtech med körsbärsräkor
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Varför inte?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • annika&isak
      • November 2006
      • 180

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Varför inte?
      Varför inte innerfilter i lowtech?

      läste nånstans att nitrifikationen som sker i ett biologiskt filter konkurrerar med växternas upptag av ammonium och då sabbar man hela grejen med jordbottnen...

      men man kanske inte ska tro allt man läser.

      eller menade du varför inte köra stympat/tomt filter?
      ------------------------------------
      112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
      37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        När jag gjorde om till jordbotten så behöll jag mitt gamla ytterfilter och plockade bort en del filtermaterial, så ditt bantade innerfilter borde funka bra. Kan tillägga att växterna växer som sjutton sedan konverteringen.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          äste nånstans att nitrifikationen som sker i ett biologiskt filter konkurrerar med växternas upptag av ammonium och då sabbar man hela grejen med jordbottnen...
          Nej nitrifikationen konkurrerar inte. Den omvandlar ammonium till nitrat och det spelar ingen större roll för växternas del i vilken form dom tar upp kvävet.

          Däremot är ammonium den främsta orsaken till algodling, så en bra nitrifikation är alltid bra. Strejkar växterna av någon anledning så finns den biologiska nitrifikationen där som extra säkerhet.

          Ser man bättre effekt av att minska filtermassan är det antingen inbillning eller pga förbättrad cirkulation som exponerar näringen i vattnet bättre för växterna.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • annika&isak
            • November 2006
            • 180

            #6
            tack för svaren, då kör jag vidare med filtret som jag har och ser hur det hela artar sig.
            ------------------------------------
            112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
            37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              ...jag vågade inte heller vara utan filter så jag bytte ner mig från ett fluval 2 till fluval1 till mitt 54 liters lowtech
              / dtoppen /

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Har kört med filter hela tiden i våra lowtech, tom ett stort ytterfilter i vårt gamla lowtech. Det funkade utmärkt.

                Kommentar

                • annika&isak
                  • November 2006
                  • 180

                  #9
                  Skönt att få fler bekräftelser på att det funkar, stoppade igår i 5 platyyngel och de verkar må bra. Det enda jag funderar på är om det verkligen blir "riktig" lowtech (enligt walstad alltså)

                  i inlägg nr 16 i denna tråd poängteras vikten av att inte ha biologiskt filter:


                  kommentarer?

                  tänker att det är viktigt att följa walstads metod helt och hållet för att det ska funka, ändrar man någon parameter kanske man blir tvungen att t ex byta vatten oftare?

                  hur ofta byter ni vatten i era lowtechkar med (biologiska) filter?
                  ------------------------------------
                  112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                  37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    tänker att det är viktigt att följa walstads metod helt och hållet för att det ska funka, ändrar man någon parameter kanske man blir tvungen att t ex byta vatten oftare?
                    En relativt viktig parameter tror jag isåfall är grusstorlek och hur mycket jord relativt grus man kör eftersom det är den balansen som skapar rätt biologisk balans i bottnen som inte blir för syrefattig.

                    Walstad rekommenderar Quickfilter i lowtechs. Quickfilter funkar främst som ett fint partikelfilter, men exponerar naturligtvis även en stor yta för bakterier att leva på.

                    Nitrifikaton är bra i alla sorters akvarier. Det som påverkas är den relativa mängden ammonium kontra nitrat. Du får mer nitrat med mer nitrifikation som du får med filter. Ammonium är dåligt och nitrat är bra.

                    Så den parametern (extra filter) du ändrar är ganska enkel att förutsäga hur den kommer påverka ditt akvarium: Till det bättre.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • annika&isak
                      • November 2006
                      • 180

                      #11
                      tack för svaret.
                      ok när det gäller jord och grus har jag faktiskt följt dianas rekommendationer.
                      så då borde allt vara frid och fröjd då.
                      det är ju logiskt att det borde fastna en del nitrifikationsbakterier även på ett quickfilter.
                      ------------------------------------
                      112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                      37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                      Kommentar

                      Arbetssätt...