Det växer inget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Defenseman
    • January 2007
    • 167

    Det växer inget?

    Jag har ett 54 liters akvarium där jag har kört med pmdd i 3-4 veckor men det har inte börjat växa något. Det är ungefär 25 grader i vattnet och jag kör med två doser pmdd per vecka.

    Vad kan vara fel?
    Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Ursprungligen postat av Defenseman
    Jag har ett 54 liters akvarium där jag har kört med pmdd i 3-4 veckor men det har inte börjat växa något. Det är ungefär 25 grader i vattnet och jag kör med två doser pmdd per vecka.

    Vad kan vara fel?
    Jag har också en 54 liters och har aldrig hällt i något pmdd.... det växer så det knakar! Men jag har litet varmare än du 26,5-27 grader.

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #3
      Har du tillräckligt med ljus och hur grovt grus har du?
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        vad har du för växter och vilken belysning?

        Kommentar

        • Defenseman
          • January 2007
          • 167

          #5
          Jag vet tyvärr inte vad växterna heter men det är de vanliga som ska vara lätta för nybörjare. Jag köpte ett lysrör som skulle vara bra för både växter och fiskar för 4 månader sen ungefär.

          Gruset är mellan 3-8 mm ungefär.
          Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

          Kommentar

          • bena
            • April 2006
            • 1245

            #6
            gruset låter lite väl grovt.
            watt på lysröret (räkna ut hur mycket watt du har per liter vatten t ex har du 20w's rör till 54L så delar du 20/54=0.37

            har du någon bild på växterna (eller kan lämna en hyfsad beskriving på utseende t ex stängselväxter, stora blad, lågväxande etc). bildär att föredra.

            Kommentar

            • Defenseman
              • January 2007
              • 167

              #7
              hur mycket watt ska man ha per liter ungefär?
              Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av bena
                har du någon bild på växterna (eller kan lämna en hyfsad beskriving på utseende t ex stängselväxter, stora blad, lågväxande etc). bildär att föredra.
                Som sagt, en beskrivning av hur växterna ser ut skulle nog hjälpa... En del enkla växter, tex många anubias växer *väldigt* långsamt...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #9
                  Man brukar ofta rekommendera 0,5 W per liter. Själv har jag 0,46 W/l och jag tycker att det växer tillfredställande..

                  Jag tror inte att ditt grus har med saken att göra, det låter som en normal grovlek.
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • Defenseman
                    • January 2007
                    • 167

                    #10
                    Jag hittade en del av växterna. Javamossa, vattenpest svärplanta, nåt som liknar liten pilört och så kan det vara en anubias.

                    Tack för svaren än så länge.
                    Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Mitt växer bra...

                      ... men jag köpte en massa olika växter och några har inte blivit någe vidare, (2 st), jag tror att båda dessa var "långsamväxande" och efter det har jag frågat uttryckligen efter snabbväxande...
                      Jag kom på att i stället för att köpa flera av samma sort så köpte jag en av varje och kunde sen se vilka som trivdes, förökar sig osv...

                      Jag har inte behövt börja med PMDD än utan kör med Loka, 33 cl till 100 L.. Funkar för mig... Har samma storlek på grus som du...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • bena
                        • April 2006
                        • 1245

                        #12
                        Ursprungligen postat av Defenseman
                        Jag hittade en del av växterna. Javamossa, vattenpest svärplanta, nåt som liknar liten pilört och så kan det vara en anubias.

                        Tack för svaren än så länge.
                        svärdsplanta tar upp rätt så mycket näring via rötterna, så det kan ta ett tag innan den börjar se bra ut (om den ens börjar. det är en lätt växt, men under dåliga förutsättningar (t ex grovt grus) så kan den ha svårt att anpassa sig.

                        javamossa borde växa oavsett om du tillför extra näring kan man tycka, likså vattenpest.
                        en del har dock problem med vattenpest pga att den suger upp mycket näring väldigt snabbt (vilket innebär att andra plantor får mindre).

                        om det är anubias så får du vänta ett tag till inte det syns att den växer. den är långsam som tusan.

                        Kommentar

                        • Defenseman
                          • January 2007
                          • 167

                          #13
                          Såg att mitt lysrör är ett 15W PowerGlo, 43 cm. Finns det inte starkare lysrör i den längden?
                          Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Defenseman
                            Såg att mitt lysrör är ett 15W PowerGlo, 43 cm. Finns det inte starkare lysrör i den längden?
                            Nej, lysrörens längd är hårt knuten till dess effekt. Vill du ha mer ljus får du köpa till fler rör eller byta till en ramp för T5-rör som är lite mer effekt per längcentimeter jämfört med vanliga rör...

                            Kanske tex ett 15W Aquarelle-rör i din ramp ger någon gnutta mer ljus...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Defenseman
                              • January 2007
                              • 167

                              #15
                              Så då är det antagligen watt antalet som är grunden till problemet. Och det finns inget sätt att få upp mina 0.27 W/liter som är alldeles för lite?
                              Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

                              Kommentar

                              Arbetssätt...