Pmdd...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Pmdd...?

    Jag kör med PMDD, de vanliga ämnena man köper i portionspåsar, men det finns ju mer ämnen man kan ha i karet som K2SO4 och kalcium (CaCO3 och CaCI2) och Magnesium.

    Om jag ska köra stenhårt på mina växter, duger då "vanlig" pmdd eller borde jag köra med kalcium och magnesium också?

    Bor i göteborg och har jag förstått rätt så har göteborgsvatten för lite magnesium för att växter ska trivas optimalt...

    Kanske borde testa vattnet och kolla vad som borde hällas i? ^^
    Räkbiten


  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    #2
    vad kostar pmdd?
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny

    Kommentar

    • alcar
      • April 2005
      • 1398

      #3
      Ursprungligen postat av Silverhajen_92
      vad kostar pmdd?
      pmdd.se kolla där
      mvh alexander
      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        Ursprungligen postat av Annaica
        Jag kör med PMDD, de vanliga ämnena man köper i portionspåsar, men det finns ju mer ämnen man kan ha i karet som K2SO4 och kalcium (CaCO3 och CaCI2) och Magnesium.

        Om jag ska köra stenhårt på mina växter, duger då "vanlig" pmdd eller borde jag köra med kalcium och magnesium också?

        Bor i göteborg och har jag förstått rätt så har göteborgsvatten för lite magnesium för att växter ska trivas optimalt...

        Kanske borde testa vattnet och kolla vad som borde hällas i? ^^
        finns även på http://www.haack.se/pmdd.htm

        har du inte mer än ca 50 ppm nitrat i vattnet så är det bara att köra med allt typ. sen öka/minska dos efter mängd växter etc.

        Kommentar

        • Kenny*92
          • September 2006
          • 1919

          #5
          Hej,jag behöver ingen pmdd var bara instresserad av va dom kostade.
          "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

          Travian is The Shit

          Ha D Gött


          ///Mvh Kenny

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Annaica
            Jag kör med PMDD, de vanliga ämnena man köper i portionspåsar, men det finns ju mer ämnen man kan ha i karet som K2SO4 och kalcium (CaCO3 och CaCI2) och Magnesium.

            Om jag ska köra stenhårt på mina växter, duger då "vanlig" pmdd eller borde jag köra med kalcium och magnesium också?

            Bor i göteborg och har jag förstått rätt så har göteborgsvatten för lite magnesium för att växter ska trivas optimalt...

            Kanske borde testa vattnet och kolla vad som borde hällas i? ^^
            Svårt att säga... Det beror på hur mycket och vilka växter du har, hur mycket som finns i ditt kranvatten och hur ofta du gör vattenbyten. Men...

            ...det är ganska lätt att se om du behöver mer Kalium (K2SO4) eller Kalcium (CaCO3 eller CaCl2). Små hål ("nålstick") i bladen betyder kaliumbrist. Förvridna blad brukar betyda kalciumbrist (alternativt överdos av MgSO4). Magnesiumbrist har jag nog aldrig sett i mina akvarier, men jag är av den "gamla" skolan så jag har alltid tillsatt MgS04...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Svårt att säga... Det beror på hur mycket och vilka växter du har, hur mycket som finns i ditt kranvatten och hur ofta du gör vattenbyten. Men...

              ...det är ganska lätt att se om du behöver mer Kalium (K2SO4) eller Kalcium (CaCO3 eller CaCl2). Små hål ("nålstick") i bladen betyder kaliumbrist. Förvridna blad brukar betyda kalciumbrist (alternativt överdos av MgSO4). Magnesiumbrist har jag nog aldrig sett i mina akvarier, men jag är av den "gamla" skolan så jag har alltid tillsatt MgS04...
              Jag vet att jag har kaliumbrist. Har en växt som visar på kalciumbrist. Men har hört att högt nitrat tillsammans med lågt KH kan visa på kalciumbrist (har jag rätt här...?)

              Köpte mitt nitrat-test idag och det visade sig att jag hade högt nitrat i karet. så innan jag tillsätter kalcium ska jag se om det hjälper att sänka nitratvärdet. Men kalium bör jag verkligen tillsätta (det är en och samma växt som har både kalium och kalciumbrist).

              Än så länge byter jag vatten 1 gång i veckan (runt 30%). Har inte så hysteriskt mycket växter heller, ska skaffa fler. En lista hittas här: http://cerotonin.com/akvarium/?page_id=14
              Mitt kar är på 54 liter.
              Räkbiten


              Kommentar

              • rebecka_o
                • December 2006
                • 348

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Svårt att säga... Det beror på hur mycket och vilka växter du har, hur mycket som finns i ditt kranvatten och hur ofta du gör vattenbyten. Men...

                ...det är ganska lätt att se om du behöver mer Kalium (K2SO4) eller Kalcium (CaCO3 eller CaCl2). Små hål ("nålstick") i bladen betyder kaliumbrist. Förvridna blad brukar betyda kalciumbrist (alternativt överdos av MgSO4). Magnesiumbrist har jag nog aldrig sett i mina akvarier, men jag är av den "gamla" skolan så jag har alltid tillsatt MgS04...
                Vet du hur man gör för att beställa Kalium och Kalcium? Jag beställde från pmdd.se tror jag det var, men det som kom var 4 x 3 påsar med KNO3, KH2PO4 och NutriSI. (Vill någon förresten skriva ut dessa ämnen på vanlig svenska...?) Om jag har fattat det hela rätt så finns inte kalium och kalcium med i dessa tre påsar?

                Jag har ju hål i mina blad, men så vet jag ju inte om det är kaliumbrist eller fiskarna som käkar upp bladen. Jag har både malar och botior som är mycket på bladen. Har någon en bild på hur kaliumbrist kan se ut?

                Vi har nitrat på 20 ppm, är det väldigt lågt? (nystartat kar) Kan man tolka dessa värden så att ju lägre natrium man har - ju mer pmdd ska i?
                Senast redigerad av rebecka_o; 28 December 2006, 01:31. Anledning: felskrivning

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #9
                  Ursprungligen postat av rebecka_o
                  (Vill någon förresten skriva ut dessa ämnen på vanlig svenska...?)
                  Det har ju Peter gjort i inlägget du har citerat
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  • Annaica
                    • February 2006
                    • 1177

                    #10
                    Ursprungligen postat av rebecka_o
                    Vet du hur man gör för att beställa Kalium och Kalcium? Jag beställde från pmdd.se tror jag det var, men det som kom var 4 x 3 påsar med KNO3, KH2PO4 och NutriSI. (Vill någon förresten skriva ut dessa ämnen på vanlig svenska...?) Om jag har fattat det hela rätt så finns inte kalium och kalcium med i dessa tre påsar?

                    Jag har ju hål i mina blad, men så vet jag ju inte om det är kaliumbrist eller fiskarna som käkar upp bladen. Jag har både malar och botior som är mycket på bladen. Har någon en bild på hur kaliumbrist kan se ut?

                    Vi har natrium på 20 ppm, är det väldigt lågt? (nystartat kar) Kan man tolka dessa värden så att ju lägre natrium man har - ju mer pmdd ska i?
                    dessa ämnen kan du köpa på http://www.haack.se/pmdd.htm

                    och natrium och nitrat är inte samma sak.
                    Räkbiten


                    Kommentar

                    • rebecka_o
                      • December 2006
                      • 348

                      #11
                      Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                      Det har ju Peter gjort i inlägget du har citerat
                      Nej det tror jag inte. Han skrev ut kalium (K2SO4) och kalcium (CaCO3 eller CaCl2) men jag undrar över de övriga tre ämnena: KNO3, KH2PO4 och NutriSI. Eller är det samma sak?

                      Kommentar

                      • rebecka_o
                        • December 2006
                        • 348

                        #12
                        Ursprungligen postat av Annaica
                        dessa ämnen kan du köpa på http://www.haack.se/pmdd.htm

                        och natrium och nitrat är inte samma sak.
                        Jag skrev fel, menade nitrat.

                        Kommentar

                        • Annaica
                          • February 2006
                          • 1177

                          #13
                          Ursprungligen postat av rebecka_o
                          Nej det tror jag inte. Han skrev ut kalium (K2SO4) och kalcium (CaCO3 eller CaCl2) men jag undrar över de övriga tre ämnena: KNO3, KH2PO4 och NutriSI. Eller är det samma sak?
                          du hittar vad de är för ämnen inne på http://www.haack.se/pmdd.htm
                          Räkbiten


                          Kommentar

                          • rebecka_o
                            • December 2006
                            • 348

                            #14
                            Ursprungligen postat av Annaica
                            du hittar vad de är för ämnen inne på http://www.haack.se/pmdd.htm
                            Okej, tack tack!

                            Kommentar

                            • NE
                              • January 2004
                              • 1549

                              #15
                              Ursprungligen postat av Annaica
                              Jag vet att jag har kaliumbrist. Har en växt som visar på kalciumbrist. Men har hört att högt nitrat tillsammans med lågt KH kan visa på kalciumbrist (har jag rätt här...?)

                              Köpte mitt nitrat-test idag och det visade sig att jag hade högt nitrat i karet. så innan jag tillsätter kalcium ska jag se om det hjälper att sänka nitratvärdet. Men kalium bör jag verkligen tillsätta (det är en och samma växt som har både kalium och kalciumbrist).

                              Än så länge byter jag vatten 1 gång i veckan (runt 30%). Har inte så hysteriskt mycket växter heller, ska skaffa fler. En lista hittas här: http://cerotonin.com/akvarium/?page_id=14
                              Mitt kar är på 54 liter.
                              Har du kalium brist så börja där för det brukar vara lätt att fixa till, men ändra bara en sak i taget, vänta till du ser resultat (tar ofta 2-4veckor).
                              Börjar man ändra flera saker så brukar det bli soppa och man får svårare att rätta till det om det inte blev rätt.

                              Jag har mjukt vatten 24ppm Ca och 4ppm Mg, jag tillsätter bara Mg men det beror mycket på vilka växter man har också.
                              /Niklas

                              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...