Lilaeopsis vägrar växa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MartinLars
    • July 2002
    • 8

    Lilaeopsis vägrar växa!

    Jag har haft mina lilaeopsis brasiliensis i snart ett halvår och de har fortfarande inte växt märkbart. De dör inte, men vägrar växa (nästan som en plastväxt). vadan detta?

    De står i ett akvarium med följande parametrar: 310 liter med 4 nya lysrör av varierande kvalitè, inga reflektorer ännu. pH strax över 7, kH:4-5, Gh:0 NO2:0 och NO3:5-10, temp:26. Bottengödning med lerkulor och flytande totalgödning ca 5 ml per vecka och CO2-tillförsel periodvis med jästkultur. Övriga växter växer så det knakar (vallisneria, anubias, pistia och bolbitis)

    Kan det vara bottenvärme som fattas?

    Har även javaormbunke som växte bra innan, men la av plötsligt och verkar nu ruttna bort sakta. Jag har ev kopplat detta till att jag började tillsätta små mängder bikarbonat för att höja kH, eller när jag bytte till ett vattenberedningsmedel som "svälter ut de flesta alger"?.

    Tacksam för alla tips
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Denna växt http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=41 är ju extremt ljuskrävande, så jag tror det är ljus som fattas.
    Skaffa reflektorer till dina lysrör.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Jag tror också att det är för lite ljus, alternativt för lite eller fel sorts gödning.

      Bottenvärme får nog betraktas som "finlir". Det gör nog knappast skillnaden mellan att växa och ruttna.

      Peter
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        De står i ett akvarium med följande parametrar: 310 liter med 4 nya lysrör av varierande kvalitè, inga reflektorer ännu.
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Ajaj. 50 cm högt akvarium med enbart 4 lysrör utan reflektor som dessutom är av varierande kvalitet inte bra, även om L. brasiliensis inte är någon superljuskrävande växt.

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        temp:26
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Optimal temperatur är 22-26 grader enligt Kasselman. Testa 24. När jag nyligen sänkte från 29 till 24 grader så fick min Hydrocotyle verticillata fnatt och har börjat sprida sig, om inte fort, så betydligt snabbare.

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        pH strax över 7, kH:4-5
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Även om CO2 inte är ett krav för denna växt så ligger du helt klart i underkant.

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Övriga växter växer så det knakar (vallisneria, anubias, pistia och bolbitis)
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Det innebär att dessa växter blir stora vilket i sin tur innebär att din brasiliensis med största sannolikhet inte får ljus från alla fyra lysrören samtidigt. Kolla från sidan på ditt akvarium och dra linjer från varje lysrör ner till din brasiliensis - är det någon växtgrupp som står ivägen för dessa linjer så testa att rumstera om lite så att brasiliensis får ljus från alla fyra rören samtidigt.

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        jag bytte till ett vattenberedningsmedel som "svälter ut de flesta alger"?.
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Alger behöver mindre näringsämnen i vattnet än vad växter behöver så om du just nu försöker svälta ihjäl dina alger så kommer växterna dö långt innan algerna svälter ihjäl. Paradoxalt nog ska man göra tvärtom i växtakvarium - se till att näringsnivåerna är lagom höga hela tiden så att växterna tränger undan algerna. Trots att både alger och växter har bra med näring så vinner växterna.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • MartinLars
          • July 2002
          • 8

          #5
          Tackar för tipsen!

          Kommentar

          Arbetssätt...