Tankar om CO2!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    Tankar om CO2!

    Hej alla växtfantaster, tänkte börja med CO2 om det inte visar sig vara en hel vetenskap.

    Jag har funderat på vad det är för skillnad på.

    Och


    Om den billigare fungerar så kommer jag köra på den, det spelar ingen roll för mig om man måste blanda mäsk....

    mäsken räcker ju ungefär lika länge i mitt 170l som Co2 tank eller har jag fel?

    Men jag vet inte vad man ska tänka på när man tillsätter CO2, Har läst nån stans att PH:t reagerar på Co2 och vad gör man åt det i så fall, Sjunker eller stiger PH:t eller har jag fel?

    Svara gärna, finns det Sidor man kan läsa om detta.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Den har jag läst men den ger inte svar på vilken teknik som är bäst. eller så har inte jag läst så noga...

      nån som vet vad man ska satsa och tänka på??
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Ursprungligen postat av smegga
        Hej alla växtfantaster, tänkte börja med CO2 om det inte visar sig vara en hel vetenskap.

        Jag har funderat på vad det är för skillnad på.

        Och


        skillnaden mellan dessa är Priset =O) och att den ena fungerar som DIY med jäst och socj =mäsk och den andra med trycksatt flaska (engång) vet dock inte om denna kan göras om så man kan sätta större flaska på.

        Om den billigare fungerar så kommer jag köra på den, det spelar ingen roll för mig om man måste blanda mäsk....

        Den billiga kommer att fungerar för dig, men som vi andra så blir man trött på att blanda och vill ha konstant tryck och regelbunden bubbel.

        mäsken räcker ju ungefär lika länge i mitt 170l som Co2 tank eller har jag fel?

        Ja det är fel en Co2 tub kan räcka längre beror på vilken storlek..

        Men jag vet inte vad man ska tänka på när man tillsätter CO2, Har läst nån stans att PH:t reagerar på Co2 och vad gör man åt det i så fall, Sjunker eller stiger PH:t eller har jag fel?

        pH reagerar inte utan Co2 sänker pH i din burk och det skall det göra för att växterna skall må bra och fisken med, man måste dock få en stabil pH så den inte gärna över gränsen och blir för låg.. det är ett litet mickel men man kan nå dem värdena man vill med lite vilja och tåla mod..

        Svara gärna, finns det Sidor man kan läsa om detta.
        Lycka till i jakten
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Var idag iväg och köpte den billiga CO2 varianten....hjälp mig nu vad ska jag tänka på dom närmaste dygnen?? Köpte mig Ph testare så jag kan hålla koll på det..

          Men kommer Ph hoppa upp och ner hela tiden eller blir det stabilare efter ett tag??
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            pHet kommer att gå upp under natten då du inte bubblar in CO2, nu vet jag inte hur den frunkan ser ut och om den har ngn ventil eller liknande så du kan ha den öppenpå natten så du inte kör CO2 under natten.

            Och den kommer att gå ner igen när du kör in CO2

            Vad du skall tänka på är att få in en bra rytm på när du öppnar och stänger ditt Co2 typ 1 timme innan ljuset går på och 1 timme innan ljuset går av, nu har du nog ett jobb/skola som gör att du inte kan styra det så men ngn typ av rytm på det iaf.
            Och kolla lite pHt så det inte stört dyker under dagen kanske lägga dig på en 1bubbla i sekunden och kolla efter ngra timmar vilket ph du har och så att inte fiskar simmar vid ytan om ditt pH är oki kör på en bubbla till och stanna där. gör om testen och kolla fisken.

            låt gå så ngra dagar och kolla av emellanåt efter ett tag släpper det och du gör det på rutin.
            Glöm inte gödningen =O)

            Lycka till

            kolla gärna in på plantswap(se länk i signatur)

            /peter
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              Det finns inget så man kan reglera mängden CO2 som kommer in, bubblorna kommer in i en trappa och går sedan uppåt hela tiden om jga förståt rätt...

              Så du menar att det inte ska vara igång dygnet runt??
              det trodde jag isf måste jag ju sätta på en ventil så jag kan stänga av, men då är jag rädd för att Jäst behållaren kommer under så mycket tryck så den sprängs eller nåt!!
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av smegga
                Så du menar att det inte ska vara igång dygnet runt??
                det trodde jag isf måste jag ju sätta på en ventil så jag kan stänga av, men då är jag rädd för att Jäst behållaren kommer under så mycket tryck så den sprängs eller nåt!!
                Stänga igen behållaren låter som en utomordentligt dålig idé. Skall du stoppa flödet så måste gasen släppas ut bredvid akvariet.

                Tips:
                Ställer man flaskan på lysrampen så varierar flödet något beroende på temperaturväxlingarna.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

                  #9
                  Det står så här på kartogen till CO2 Grejen

                  "CO2 Natural System supplies you aquarium with the optimum amount of CO2 and garantees the correct pH for the healthy growth of your aquarium plants and fish" Låter ju bra det men vad betyder "Optimum" dom måste ha skrivit fel ska nog stå optimal?

                  Står inget om att det ska stängas av på natten....men blir ju fundersam när ni säger att det inte ska vara på dygnet runt....
                  www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                  Mina Malar:
                  L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    "om den har ngn ventil eller liknande så du kan ha den öppen på natten" tyckte jag jag skrev dvs att man man släpper ut gasen i rummet ist för i karet =O))
                    på så sätt slipper du dunksprängningar och du slipper för mycket CO2 i burken
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ursprungligen postat av smegga
                      Det står så här på kartogen till CO2 Grejen

                      "CO2 Natural System supplies you aquarium with the optimum amount of CO2 and garantees the correct pH for the healthy growth of your aquarium plants and fish" Låter ju bra det men vad betyder "Optimum" dom måste ha skrivit fel ska nog stå optimal?

                      Står inget om att det ska stängas av på natten....men blir ju fundersam när ni säger att det inte ska vara på dygnet runt....
                      Nej den kanske släpper igenom så lite så det kan kvitta om den står på eller inte men då är den kalibrerad redan från start då e det kanske bara för dig att dra igång den och sedan se allt växa =O))
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • jesper_b
                        • June 2006
                        • 1201

                        #12
                        Jag hoppas det ska hålla koll på Ph:t och sedan köpa ett test så jag kan mäta CO2 i akvairet....så borde det bli bra sen...
                        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                        Mina Malar:
                        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                        Kommentar

                        • jesper_b
                          • June 2006
                          • 1201

                          #13
                          Har nu kommit fram till att dra utt sladen till CO2 tanken på nätterna nu!
                          För utan ljus gör inte CO2 ingen nytta det var det ja inte förstod.

                          Men ett nytt dilema är, Jag ska bort i helgen och kommer inte ha möjlighet att dra ut sladen...hur ska jag göra då kan jag ha igång ljuset i 2 dygn, vill inte att det ska bli strul med Ph:t eller liknande när jag är borta....

                          Hjälp mig!!!
                          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                          Mina Malar:
                          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            Ursprungligen postat av smegga
                            Har nu kommit fram till att dra utt sladen till CO2 tanken på nätterna nu!
                            För utan ljus gör inte CO2 ingen nytta det var det ja inte förstod.

                            Men ett nytt dilema är, Jag ska bort i helgen och kommer inte ha möjlighet att dra ut sladen...hur ska jag göra då kan jag ha igång ljuset i 2 dygn, vill inte att det ska bli strul med Ph:t eller liknande när jag är borta....

                            Hjälp mig!!!
                            Sätt ditt en timer =O)
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • jesper_b
                              • June 2006
                              • 1201

                              #15
                              Jag menar slangen....det finns inga elektriska delar i min Co2 anlägning...

                              Det blir väl lyse på hela helgen och Co2...
                              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                              Mina Malar:
                              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                              Kommentar

                              Arbetssätt...