Bästa Co2 reaktor UTAN ytterfilter?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MoZZe
    • August 2005
    • 529

    #16
    jaha, det e sånna ^^
    vill ju ha en reaktor, inte diffusor.. "all" co2 ska ju gärna blandas... känns inte som att den kommer att klara av det på ett kar på 40cm höjd...
    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

    Min Blog

    Kommentar

    • Kharn
      • May 2004
      • 256

      #17
      Ursprungligen postat av MoZZe
      jaha, det e sånna ^^
      vill ju ha en reaktor, inte diffusor.. "all" co2 ska ju gärna blandas... känns inte som att den kommer att klara av det på ett kar på 40cm höjd...
      Jehep då blir det lite svårare eftersom du avfärdat ytterfiltert AM reaktor 1000 samt diffusrar.

      Sen kan jag nog lova dig att diffusrarna är ytterst kapabla att förse vattnet med CO2 och sänka PH till önskat värde även i ett kar som är 40 cm högt.

      MVH jimmy
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

      Kommentar

      • MoZZe
        • August 2005
        • 529

        #18
        Ursprungligen postat av Kharn
        Jehep då blir det lite svårare eftersom du avfärdat ytterfiltert AM reaktor 1000 samt diffusrar.
        jag är öppen för förslag, men vill helst inte ha något som man kopplar utanför karet.

        Ursprungligen postat av Kharn

        Sen kan jag nog lova dig att diffusrarna är ytterst kapabla att förse vattnet med CO2 och sänka PH till önskat värde även i ett kar som är 40 cm högt.

        MVH jimmy

        NOG lova... har redan köpt mig en ferplast co2 mixer för jag trodde NOG att den allt skulle klara av att blanda den co2mängden jag pumpade in, vilket den inte gjorde.. så nu står jag här med en pryl som jag inte ha någon nytta av.. Så jag vill inte köpa något som NOG klarar av det, jag vill VETA att den klarar av det, hoppas du förstår
        240l Växtkar | 112l Sälskapskar

        Min Blog

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #19
          Ursprungligen postat av MoZZe
          jag är öppen för förslag, men vill helst inte ha något som man kopplar utanför karet.
          Öppen för förslag??? De förslag vi givit duger inte?

          Dupla reaktor S som jag rekomenderat ovan är gjord för montering i (eller utför) akvariet... Den är extremt effektiv om du oroar dig för att den inte skall räcka till... Tyvärr kan den väl inte beskyllas för att vara "prisvärd"... Den brukar kallas "Dupla reaktor $" pga det höga priset... :-) Annars finns tex Aqua Medic reaktor 500, Dupla CO2 reaktor 400 eller Bioplast CO2 reaktor som också är gjorda för intern montering...
          Senast redigerad av petnym; 23 August 2006, 12:48.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #20
            Ja eller gör en egen finns massor av tips och många fungera bättre än man tror och många fungerar bättre än köpta då man kan (s)labba runder med dem så de passar just ditt kar....

            Letar du nya grejer som inte är påkommna ännu frågar du nog i fel forum, för här har många gett bra förslag och du bara avfärdar dem (var det inte samma med bubbelräknaren?)
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Kharn
              • May 2004
              • 256

              #21
              Ursprungligen postat av MoZZe
              NOG lova... har redan köpt mig en ferplast co2 mixer för jag trodde NOG att den allt skulle klara av att blanda den co2mängden jag pumpade in, vilket den inte gjorde.. så nu står jag här med en pryl som jag inte ha någon nytta av.. Så jag vill inte köpa något som NOG klarar av det, jag vill VETA att den klarar av det, hoppas du förstår
              Suck... Jag har 2 st akvarium,, 1 på 530 liter och ett 350 liters.

              Jag använder mig av 1 st point 4 diffusor i vart och ett av karen och dom plockar ner PH på nolltid till setpointen på min kontroller som är satt på ca 60 ppm ,, så här funkar dom felfritt.
              Sen om jag inte minns fel så är dom framtagna för proffisionelt bruk till betydligt större ytor än vad dom flesta akvarium är på.

              Sist men inte minst så rekomenderar Tom Barr dom varmt pga den höga kvaliteten och pålitligheten.

              Jag hadde även 2 st AM 1000 reaktorer som jag tänkte mig i reserv om inte point4 diffusrarna skulle klara jobbet men dom har jag alldrig behövt och dom ligger förnärvarande i min källare och skräpar.,, dom går förövrigt också att sätta i Akvariet om du så önskar. För att inte tala om att Peter Nyman har använt/använder sig av dom med ett otroligt bra resultat i ett enormt akvarium ,,med MH belysning.

              MVH jimmy
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

              Kommentar

              • MoZZe
                • August 2005
                • 529

                #22
                Ursprungligen postat av petnym
                Öppen för förslag??? De förslag vi givit duger inte?

                Dupla reaktor S som jag rekomenderat ovan är gjord för montering i (eller utför) akvariet... Den är extremt effektiv om du oroar dig för att den inte skall räcka till... Tyvärr kan den väl inte beskyllas för att vara "prisvärd"... Den brukar kallas "Dupla reaktor $" pga det höga priset... :-) Annars finns tex Aqua Medic reaktor 500, Dupla CO2 reaktor 400 eller Bioplast CO2 reaktor som också är gjorda för intern montering...
                Dessa 2 har ni inte nämnt innan, iaf inte vad jag har sett: Dupla CO2 reaktor 400 eller Bioplast CO2 reaktor .

                Nu tycker jag inte att ni ska bli fientliga här va
                Jag är ute efter förslag för att i slutändan se till att få dem grejerna som passar mig bäst! Bara för att jag inte tycker alla era förslag är bra så betyder det inte att jag inte är tacksam för att ni ger mig dem.
                Jag vill lixom veta om det går lika bra att bygga eget som att köpa färdigt. Så länge det håller samma "kvalitee" så att säga.
                Jag har testat en bubbelräknare i en 0.5l flaska, o kan verkligen säga som så, att det är verkligen inget jag skulle vilja ha. Visst, den funkar. men fy vilken ful pryl det blir av d.
                Så just under bubbelräknaren tänker jag köpa mig en, om jag nu ska ha någon över huvud taget.

                Därför är jag nu inne på raektor, för att jag vill ha förslag på vad saker o ting kostar, vad som e bra o vad man inte bör köpa.
                Även vad man kan hitta på själv.
                240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                Min Blog

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #23
                  att göra en bubbelflaska kan man använda sig av vad som helst det samma när det kommer till reaktorer det är bara fantasin som sätter stopp..
                  Men att göra en egen rekator så som jag gjort min, där har du bubbelräknare och reaktor i ett, färdig inget mer,
                  Dessutom fungerar den, jag har ett 310 och skulle kunna kräma på duktigt så det räcker för det dubbla och man kan korta eller länga rörer beroende på höjden på karet....man behöver inte heller makaronerna fungerar lika bra utan..
                  Senast redigerad av peterhaack; 23 August 2006, 17:23.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • MoZZe
                    • August 2005
                    • 529

                    #24
                    Visst, din är bra, men jag tycker den e lite för komplicerad för att jag ska tycka det är värt att lägga ner energi o tid på... o speciellt pengarna.
                    Speciellt för att jag inte ens har något pumphuvud..
                    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                    Min Blog

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #25
                      Ursprungligen postat av MoZZe
                      Visst, din är bra, men jag tycker den e lite för komplicerad för att jag ska tycka det är värt att lägga ner energi o tid på... o speciellt pengarna.
                      Speciellt för att jag inte ens har något pumphuvud..
                      Men du måste göra ett inköp iaf om det är ett huvud eller en rektortrappa eller liknande att göra en rekator I DIY anda kräver tid och lite pengar sedan e ju där oxå bara ett hinder och det är fantasin, min e inte komlicerad om man bara e kreativ hittar man runda avlånga genomskinliga saker överallt i vår tillvaro fråga mig inte var du kan hitta dem men öppna ögonen ibland e det bara där...IKEA...(man kan ju tigga det till sig om man e riktigt snäll) och allt du behöver är ett pumphuvud för kanske max 100spänn och du har din reaktor och bubbelräknare lite slang med...

                      Vet inte hur du annars skulle göra det tjata dig till en reaktor eller få den gratis hemlevererad eller =O))
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • MoZZe
                        • August 2005
                        • 529

                        #26
                        inte gratis, men som sagt. Jag vill inte köpa något som jag inte är säker på att det fungerar till 100%. det blir nog lite fler inköp om jag först måste köra till Ikea, sen måste jag köpa röret, sen måste jag köpa slang, sen måste jag köpa dem dära grejerna du har i ditt rör... så i slutändan blir det lättast att köpa en färdig, med garanti på att den funkar

                        För tillfället lutar det åt en AM 500... men är inte överförtjust i den...
                        240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                        Min Blog

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #27
                          De dära grejerna som är i mitt rör behövs inte och om du nu skulle köpa dem så finns de i de flesta akvarieaffärer det är bara makaroner keramiska ringar(men jag har privilegiet att ha glas) vad jag menade med ikea är att man kan finna sånna bra små grejer där ofta är det för utställnings grejer du vet plexirör där de kanske har satt ngt ovan på och snacka man lite snällt med personalen så kan man snacka sig till ett sådan rör =O)) det är ju bara ikea utan jag har sett dessa i tv o video handlarna faktiskt i blomsterhandeln, men som jag sa FANTASI em na utan blir det ofta så att man tycker det är jobbigt att göra ngt och man blir bekväm och vill ha det serverat.

                          då hade det nog varit bättre du själv hade letat reda på ngra som DU kunde tänka dig och fråga om DEM spec. ist för att vela och dra ut på det...
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • MoZZe
                            • August 2005
                            • 529

                            #28
                            Anl. till att jag drar ut på det är för att jag inte har pengar för tillfället.
                            OCH för att jag som sagt vill vara 100% säker på att det blir bra.
                            Jag har nog sveriges sämsta fantasi...

                            Någon som har dem andra nämnda KÖPTA reaktorerna som kan berätta vad dem tycker om den, för o nackdelar....?
                            240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                            Min Blog

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #29
                              =O) se på det som lite ironiskt =O)
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              • MoZZe
                                • August 2005
                                • 529

                                #30
                                Ursprungligen postat av peterhaack
                                =O) se på det som lite ironiskt =O)




                                240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                                Min Blog

                                Kommentar

                                Arbetssätt...