Vad för flaska ska jag ha mäsken i?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    Vad för flaska ska jag ha mäsken i?

    Hejsan hoppsan alla glada!

    Har precis blivit medlem här på zoopet, fast jag har besökt forumet väldigt länge(vet inte varför jag inte blivit medlem men jaja var sak har sin tid )

    Nu är det så att jag ska börja använda mäsk till mitt växtakvarium men vet inte vilken flaska jag ska använda. Egentligen ska man väll ha en dunk men har läst om många som har det PET flaskor också så det är det jag hade tänkt satsa på.

    Nu till frågan; ska man använda en hårtplast 1,5L flaska eller ska man ha en 2L mjukplast flaska?? Egentligen kvittar det väll men har läst att det skulle bli ett hejdunderligt tryck av mäsken och är rädd att 2L flaskan inte ska palla trycket(säkert jag som är överförsiktig men inte speciellt kul o ha 2L mäsk över hela rummet). Så alltså, som nybörjare med mäsk, finns det någon möjlighet att en 2L coca flaska skulle kunna spricka eller man kan lugnt använda den utan att behöva vakna med munnen full med mäsk??

    Har ni även några andra hjälpande kommentarer eller tips så snälla hjälp mig!


    Nee det var allt för mig, tack för hjälpen på förhand /Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Mäskflaskan skall inte vara under tryck... Gasen skall hela tiden ha fritt flöde ur flaskan, så typen av plast spelar mindre roll...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Jo det är ju sant, så det blir inte ett sånt JÄTTEtryck som jag har fått för mig att det blir då, typ att flaskan exploderar?

      Men på natten ska man inte sluta igen så det inte kommer någon mäsk då för växterna istället producerar CO2 istället för att ta emot så pH:n sänks? Jag läste att någon fick skruva upp korken lite på kvällen så trycket inte skulle bli för stort.
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Om du vill "stänga av" mäsken så skall du absolut inte "sluta igen" flaskan... Du måste låta gasen gå ur någon annanstans än i akvariet bara... En annan metod är att ha mäskflask där belysningen påverkar temperaturen på mäkflaskan, då bubblar det mer när det är tänt...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Ahh smart så man låter mäsken bli varm med hjälp av lampan under dagen så jästen stortrivs och så den blir kallare under natten då lampan är släckt och inte producerar lika mycket. Väldigt bra tänkt! tack så mycket för de snabba svaren, nu vet jag vad jag ska göra under morgondagen. //Tulle
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • Sintei
            • May 2006
            • 501

            #6
            ju varmare desto bättre jobbar jästen.. Men vet någon vid vilken lägre temperatur som mäsken slutar producera?
            www.akvascape.se - design i vattenvärlden

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Du måste låta gasen gå ur någon annanstans än i akvariet bara...
              själv körde jag T kors och en ventil på.
              om man väljer att använda en cirkulationspump för att lösa co2 kan man sätta den på en timer och då löser sej bara en mindre del är bbblorna stiger mot ytan.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Du kan styra gödningen genom att du kopplar en pumpdriven reaktor som du kopplar på samma timer som belysningen, se bara till att reaktorn släpper ut överskottet på natten när pumpen är avstängd, så att inte hela arrangemanget lossnar av flytkraften.

                Och som sagt, se till att koldioxiden alltid kan lämna flaskan det räcker inte med den kraftiga returvarianten annars, korken drar om inte annat, och du får en mäsk-skum-fontän, luktar inte godis.

                Kommentar

                • tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

                  #9
                  Haha nä ha en mäsk fontän är jag inte alltför intresserad av ju...

                  Alltså hade bara tänkt använda mig av en enkel lösning som typ denna på länken här under.



                  (akvarium --> Galleri --> Bygg en CO2-anläggning för mindre än 50 kronor.)

                  Men om man ska slå sönder bubblorna är det då smart o placera syrestenen/alträbiten precis under insuget på innerfiltert så motorn slår sönder bubblorna och de lättare kan tas upp av växterna?

                  //Tulle
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                  Kommentar

                  • RealStuff
                    • November 2005
                    • 60

                    #10
                    Nybörjare är till för att hjälpas!
                    Har precis fått igång min mäsk och har haft problem på vägen.

                    Jag har själv ett kar på 350 L så kör med 1 4 L dunk fö tillfället men skall koppla in en till dunk efter 1,5 vecka. Då det sägs att en 4 L mäsk blandning håller i 3 veckor lite drygt (beror helt å hållet på vad du har för mäsk recept)

                    Mitt är:

                    Mäsk Recept:

                    4 L vatten
                    4 dl socker
                    1 tsk torrjäst
                    ½ tsk bikarbonat
                    1 msk protein pulver

                    Min för ditt 35 L växtkar räcker gott och väl 1,5 L PET flaska.

                    Det du ska är en alträbit, den ger ifrån sig små bubblor.
                    Men har själv haft dilemmat att jag inte hittat något under just namnet alträbit. Det viktigaste är att du har en träbit, som ger ifrån sig små bubblor. Syrestenen ger ifrån sig för stora. Denna funkar fint:



                    Jag kör med en Powerhead nu, och har kopplat in träbiten under insuget. Så Powerheaden går bara när lyset är tänt. Alltså inkopplat på samma timer. Så man slipper det jobbiga att passa mäsken till akvariets tändtimmar.
                    Senast redigerad av RealStuff; 25 May 2006, 23:01.

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      Tack så mycket för svaret RealStuff

                      Så om jag har fattat detta rätt så är din pump bara igång när ljuset är igång och alltså sprider ut CO2 från mäsken endast under dagtid?

                      Hur gör du då på natten eller då åker bara CO2 bara rätt upp till ytan och försvinner?

                      I ditt lilla akvarium där du har 1,5L vad är receptet där och hur mkt bubbel o hur länge varar det?
                      Ojdå många frågor blev det

                      //Tulle
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Ursprungligen postat av tulle89
                        Så om jag har fattat detta rätt så är din pump bara igång när ljuset är igång och alltså sprider ut CO2 från mäsken endast under dagtid?
                        Ett litet förtydligande, det ska inte vara det "ordinarie" filtret, utan en extra pump, dessutom går det att samla upp det co2 som inte löst ut i en liten petflaska och leda tillbaka den till pumpen, om du gör det kommer en linträbit inte att göra någon som helst skillnad.

                        Ursprungligen postat av tulle89
                        I ditt lilla akvarium där du har 1,5L vad är receptet där och hur mkt bubbel o hur länge varar det?
                        Det är bara att räkna om. hur mycket bubbel det blir och hur länge det räcker beror på många faktorer, bland annat hur varmt mäsken står.

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Okaaj tack Erik...!

                          Nu blev det lite tydligare varje fall
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • Makasu
                            • June 2004
                            • 400

                            #14
                            Jag använder en "sportdrycksflaske-kork", en sån där man kan dra upp en pip när man dricker, och drar ner när man vill stänga. Alltså öppnar jag ventilen på kvällen så co2 ej kommer ner i karet.

                            (Den till höger)
                            /Makasu

                            http://green.colorize.net/

                            Kommentar

                            • tulle89
                              • March 2006
                              • 1183

                              #15
                              Makasu det var j*vligt smart tänkt, så slipper man skrav av och på korken hela tiden.

                              Men hur har du då fäst slangen?? Där e väll inte plats o borra ett hål o trycka genom slangen då eller det är där? Och är en sån kork tillräckligt tät för att inte läcka gas när den är stängd? (Har för mig att det brukar komma vatten från dem korkarna när jag håller dem upp och ner.)

                              //Trevliga hälsningar Tulle
                              Med Vänliga Hälsningar Tulle

                              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...