olika sätt att gödsla substratet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #16
    Ursprungligen postat av oveb
    När jag rensade ur min 325:a så upptäckte jag att det i substratet låg kvarglömda tussar med stenull under den HC'n som växte bäst.

    Eftersom de brukar innehålla allsköns godis så provade jag att "injicera" nitrat och fosfat med en JBL-spruta i gruset och nog växte det bättre där. HC'n bildade liksom små kullar.

    Om det blev snyggare vette sjutton men helt klart växte det bättre !
    Har samma erfarenhet med HC när jag provade sticka ned ler-klumpar i gruset, väldigt grunt där HC'n växte, och den tog sig också bättre där... -Slammade som sjutton när man skulle plantera om där senare... :-|
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Jag blev lite förvånad när jag upptäckte att dom använder CO2, inte bikarbonat. Däremot släpper dom ut protoner (syra) som minskar buffertförmågan/karbonathalten.

      Så det känns numera mer okej att dundra in CO2 i ytterfiltret.

      Det vore ju lysnade för växter som tar CO2 från bottnen. Anubias tror jag inte gör det annat än att dom ju har väldigt fint skålade blad som enkelt fångar upp uppstigande CO2-berikat vatten från bottnen.
      Då gör bakterierna precis som växter då. När de ska ta upp en positivt laddad jon som t ex K+ släpper de ut en H+. De måste byta joner annars skulle de bli elektriskt laddade och det funkar inte.

      Anubias ser ut att ha kraftiga rotsystem så vem vet om de kan ta upp CO2? De ser inte ut att vara extermt välanpassade undervattensväxter som braxengräs så kanske har de inte utvecklat den förmågan utan förlitar sig på att ta upp CO2 från luften (eller vattnet om de måste).

      Var släpper du ut vattnet från ytterfiltret? Är det nere i bottnen? Jag har knappt aldrig sett ett ytterfilter. Ganska ny på området

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Var släpper du ut vattnet från ytterfiltret? Är det nere i bottnen? Jag har knappt aldrig sett ett ytterfilter. Ganska ny på området
        Jag personligen släpper ut det en liten bit ner, syns tydligt här (både insläppet och utblåset):
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #19
          Jag funderar på hur det fungerar i naturen. Alger, plankton, död fisk och allt annat trillar ner på bottnen. En del hinner brytas ner av bakterier reddan i vattnet så att CO2 bildas, men det mesta hamnar på bottnen. Så den mesta koldioxiden bildas på eller i bottnen. En del gas bubblar upp från bottnen men det mesta (tror jag) diffunderar nog uppåt.

          Växterna borde därför vara anpassade till att plocka löst koldioxid i eller nära botten och transportera den uppåt. När det gäller braxengräs vet jag att det är så också. De har kraftiga rotsystem som tar upp CO2 och gaskanaler från rötterna och upp i bladen.

          För att göra ett perfekt växtakvarium borde man därför se till att CO2 kommer från bottnen. Många lyckas bra med löst CO2 och andra ännu bättre med CO2 mist (småbubblor som fastnar på bladen). Jag undrar om det skulle funka ännu bättre med att tillsätta löst CO2 till det som heter interstitialvattnet (fikonspråk för det vatten som finns mellan sandkornen i bottnen).

          Hur skulle man göra det? Det finns väl filter som ligger under bottnen men suger de vatten därifrån eller sprutar de ut vatten där? Skulle tro att de suger.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            Ursprungligen postat av Krax
            Hur skulle man göra det? Det finns väl filter som ligger under bottnen men suger de vatten därifrån eller sprutar de ut vatten där? Skulle tro att de suger.
            du tänker på bottenfilter och hur dom arbetar beror på hur du kopplar in cirkulationspumpen.

            läst ett par påståenden om att dom funkar bäst när man trycker vatten igenom sanden istället för suger och om du då co2 göder så går ju gasen upp genom botten.
            kanske skulle funka bra som "mist" metod typ.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #21
              Aha. Det måste jag undersöka. Undrar om man kan ha bottenfilter med utblås av CO2-vatten i en low tech botten utan att blåsa jord upp i vattnet.

              (Nu är jag nära det omöjligas gräns känns det som. Kanske helt i onödan eftersom mist verkar funka jättebra)

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #22
                Här körde jag en period med en PET-förlängd reaktor där *all* CO2-berikat vatten trycktes ner i bottensubstratet för att spridas vidare i burken (till höger om lerkrukan). Det fungerade riktigt bra: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=332
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  Ursprungligen postat av Krax
                  Undrar om man kan ha bottenfilter med utblås av CO2-vatten i en low tech botten utan att blåsa jord upp i vattnet.
                  låter inte som nån bra ide.
                  dels är jord rätt lätt och kan följa med upp och då blir du inte glad sen ändrar du egenskaperna på jordbotten om du kör en massa vatten igenom den då det kommer ner mer syre.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Hur skulle man göra det? Det finns väl filter som ligger under bottnen men suger de vatten därifrån eller sprutar de ut vatten där? Skulle tro att de suger.
                    Det var det jag menad med RFUG ovan. Reverse Flow Undergravel Filter. Tom Barr som har barrreport.com har kört väldigt mycket med sådana.

                    Jag får slänga ner lite bottenfilterplattor nästa gång jag gör om bottnen 8)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #25
                      AHA! Så det var det som RFUG betydde. Man borde frågat.

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #26
                        RFUF verkar inte så betydelsefullt enligt Tom Barr;
                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Bara ett litet förtydligande: Barr har inte inte testat att ha den som CO2-mist-spridare som vi diskuterade.

                          Det är utmärkt att den inte gör någon skillnad i övrigt.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #28
                            bottenfilter funkar kanske till att sprida co2 men de finkar inte att trycka luft igenom.
                            fastnar i gruset och kommer upp som stora bubblor bara.

                            nån som vet om det är nån skillnad med co2 och luft gällande ytspänningen ?
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • NE
                              • January 2004
                              • 1549

                              #29
                              Jag tror att det är stor risk att det blir som Raven skriver, antingen klumpar det sig eller löses det upp innan det kommer hela vägen ut.
                              En liknande effekt som jag kan härleda det till är de microbubblor / mist som ofta kommer via kranen när man bytar vatten, detta dämpar jag genom en bit blå filtermatta vilket gör att det inte kommer ut som mist utan stora bubblor.
                              /Niklas

                              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Jupp samma anledning man inte ska ha filtermatta på utsläppet på reaktorn - om det inte är just upplösning man eftersträvar.

                                Så en RFUG kan nog funka fint som en gigantisk reaktor som dessutom skjuter upp det CO2-berikade vattnet underifrån mot bladen där den gör mest nytta.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...