Algerna kommer igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stellan E
    • April 2006
    • 2

    #61
    Hej, förr andvände jag ett "överblivet" golvfilter , om du har ett över och lite filtervadd så har du en perfect dammsugare/framspolare, en slang i varje hand...

    Mvh Stellan

    Kommentar

    • psandstr
      • October 2005
      • 137

      #62
      Ursprungligen postat av Raven
      typ ett aquael 350 kostar 49kr 150-350L/H där utblåset går till en petflaska(0.5l) med vadd i och en 6-10st 6mm hål i botten där vattnet rinner tillbaka ner i akvariet och ha nån form av nät för insuget ifall den skulle suga in grus så det inte åker in i impellern.
      2-3mm nät duger nog för min del.
      petflaskan hängs upp på insidan av akvariet med ex: najtråd eller helst nåt rostfritt.

      kan ju nämna att den Defdac länka till går lös på 660kr.
      såg förra året slamsug från jbl för 119kr på hornbach men ingen aning om dom är bra eller ej
      Pet-flaska+vadd var en bra ide, jag vet ju inte hur tät en tubsocka är! Jag funderar också på hur man skall lösa insugsbiten, jag har dessutom rätt mycket yngel i burken som jag inte tror skulle uppskatta en resa genom ett pumphuvud.

      Jag vet inte om det framgick men min tanke med att koppla en slang till insuget var att man skulle hänga pumpen någonstans i akvariet och sedan kunna komma åt att suga i alla skrymslen och hörn. Jag tycker faktist att de slamsugar jag har sett på marknaden verkar lite klumpiga, svårt att komma runt, under och bakom rötter mm.

      MVH/ Per

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #63
        Ursprungligen postat av psandstr
        jag vet ju inte hur tät en tubsocka är!
        inte direkt tät men tar ju växtdelar till exempel.

        Jag vet inte om det framgick men min tanke med att koppla en slang till insuget var att man skulle hänga pumpen någonstans i akvariet och sedan kunna komma åt att suga i alla skrymslen och hörn.
        den tanken ja hade va att pumpen sitter fast på petflaskan och då använda en slang att suga med som sitter på pumpen, tror det är det enklaste och kommer åt bäst i skrymlsen och vrår.

        hur man ska yngelsäkra insuget vet ja inte, tveksam till om det ens går MEN det skulle kunna gå om man sätter petflaskan före pumpen istället för efter och lämnar lite utrymme i flaskan.
        kommer det då in yngel ökar ju chansen att dom kan överleva i flaskan.
        en aquael 350 suger inte sådär jättemycke så yngel bör ja rätt god chans att simma mot strömmen i en petflaska.

        går ju även köra vanlig slamsugning fast till spann och sila av vattnet med en håv till exempel eller kaffefilter eller vad man nu kan tänkas vilja göra.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • psandstr
          • October 2005
          • 137

          #64
          Ursprungligen postat av Raven
          den tanken ja hade va att pumpen sitter fast på petflaskan och då använda en slang att suga med som sitter på pumpen, tror det är det enklaste och kommer åt bäst i skrymlsen och vrår.

          hur man ska yngelsäkra insuget vet ja inte, tveksam till om det ens går MEN det skulle kunna gå om man sätter petflaskan före pumpen istället för efter och lämnar lite utrymme i flaskan.
          kommer det då in yngel ökar ju chansen att dom kan överleva i flaskan.
          en aquael 350 suger inte sådär jättemycke så yngel bör ja rätt god chans att simma mot strömmen i en petflaska.

          går ju även köra vanlig slamsugning fast till spann och sila av vattnet med en håv till exempel eller kaffefilter eller vad man nu kan tänkas vilja göra.
          Jag tror att vi är någorlunda överens om principen!
          Mitt pumphuvud tar 1200l/h !!! Jag får väl försöka att skrämma bort ynglena med handen på nåt sätt.

          Slamsugning till hink och tillbaka igen är jag nog alltför bekväm för att göra.

          Men klart är att jag inte gillar att byta dessa mängder med vatten flera ggr/vecka, bakteriefloran får ju liksom aldrig en chans och jag har en känsla av/hoppas att det kan vara här som problemet med cyano och ammonium ligger.

          MVH/ Per

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #65
            kan ju göra så när du vevar runt med slangen att du håller den med pekfingret och snabbt kan sätta tummen för hålet ifall nåt yngel skulle komma nära.
            då kan du även vifta lite på tummen och försöka skrämma iväg yngel.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • psandstr
              • October 2005
              • 137

              #66
              Ursprungligen postat av Stellan E
              Hej, förr andvände jag ett "överblivet" golvfilter , om du har ett över och lite filtervadd så har du en perfect dammsugare/framspolare, en slang i varje hand...

              Mvh Stellan
              Detta ar ju egentligen den basta losningen med tanke pa att man aven kan spola samtidigt som man suger.
              Det ar ju bara att bygga nagon slags filterbehallare mellan "sugslangen" och pumphuvudet samt koppla en slang pa pumpens utblas!

              Det kommer att bli svart att hitta ett renare akvarium nar man har fixat en sadan "superdammsugsmedrenblasningsfunktionsapparat" !!!

              MVH/ Per

              Kommentar

              • psandstr
                • October 2005
                • 137

                #67
                Hej igen, dags för en uppdatering!

                Nu, äntligen efter en oherrans massa vattenbyten och städande så tror jag, peppar peppar, att jag äntligen börjar få lite grand av ett övertag på denna cyano ohyra.

                Den klamrar sig dock envist fast i javamossan trots att jag är extra noggrann med att spola rent just där!?

                Hur går det för dig defdac?

                En fråga: Minskar cyanon av sig själv i akvariet eller måste man avlägsna allt "manuellt"?

                Är mörkäggning det bästa för att ta kol på det sista eller skulle det fungera med ett UV-filter?

                En offtopic fråga: Var är det bäst att beskära Vallisneria, nere vid roten eller vid ytan?

                MVH/ Per

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #68
                  Hur går det för dig defdac?
                  Dåligt. Jag slamsuger numera ett par gånger i veckan för att få gruset helt rent, men den Cyano som ändå är kvar kryper upp ur gruset igen på ett par dagar - trots att det börjar bli väldigt fritt från mulm.

                  Tack vare daniellofgren81.blogspot.com så tänker jag nu testa att gå ner runt 5-10 ggr i näringsdosering över hela spektrat med näringsämnen, då hamnar jag på en näringsnivå jag körde förr i tiden med mycket lyckat resultat. Teorin är att inom ekologiska nischer så dominerar enstaka epifyter vid extremt låga eller extremt höga näringnivåer och man uppnår maximal mångfald vid lagom nivåer. Dvs teorin skulle vara att Cyanon trivs antingen när nitratet är 0 eller skyhögt, men huvudanledningen är att få växterna att komma igång om det är så att jag begränsat dom pga för höga näringsnivåer.

                  Det kan omöjligt gå åt 1 tsk KNO3 om dagen i min 300-litrare, speciellt med tanke på hur lite det växer i min burk. Snarare 1 tsk fördelat över hela veckan är mer rimligt.

                  Då får jag även svar på om A. reineckiin är känslig för nitrat (alternativt K/Mg) som jag börjar misstänka.

                  En fråga: Minskar cyanon av sig själv i akvariet eller måste man avlägsna allt "manuellt"?
                  Den enda gången jag sett Cyano minska är efter en Fungistop/Erythromycin-dos. Kan vara läge för lite Fungistopdusch för din javamossa kanske för att nuka det sista?

                  Är mörkäggning det bästa för att ta kol på det sista eller skulle det fungera med ett UV-filter?
                  Ja mörkläggning är det bästa, sen Fungistop/Erythromycin.

                  UV-filter kan hjälpa lite om du har akvariet becksvart varje natt och kan se att Cyanon är som ett dis när ljuset går på och allteftersom fäster på olika underlag under dagen. Men då handlar det nog inte om Oscillatoria utan någon diatomvariant.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • psandstr
                    • October 2005
                    • 137

                    #69
                    Tråkigt att höra att det inte funkar.

                    Jag vet inte om det kan hjälpa men jag har inte rotat så mycket i botten, endast ytligt på de få ställen där jag kunde komma åt!

                    Jag har också funderat på att halvera PMDD-dosen till att dosera bara en fulldos varannan dag, jag har också problem med tillväxten hos växterna, det som växer bäst är trådalgerna, kan det ha nåt samband?

                    Vid mörkläggning, bör man stänga av CO2 (det blir ju relativt lite luftcirkulation under filtar, sopsäckar mm.)?

                    MVH/ Per

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #70
                      Jag vet inte om det kan hjälpa men jag har inte rotat så mycket i botten, endast ytligt på de få ställen där jag kunde komma åt!
                      Ja det är normalt sett ett tips man bör följa, jag har dock haft år av ostörd gyttja i mitt grus som kändes som jag behövde får ur hela ekvationen. Jag kommer lämna det mer och mer ostört så kulturen kan komma igång igen.

                      Jag har också funderat på att halvera PMDD-dosen till att dosera bara en fulldos varannan dag, jag har också problem med tillväxten hos växterna, det som växer bäst är trådalgerna, kan det ha nåt samband?
                      Trådalger är mindre känsliga för låga makronivåer typ lågt CNPK som växterna oftast är begränsade av (annorlunda uttryckt: för mycket mikrogödning i förhållande till CO2+KNO3+KH2PO4).

                      Doserar man t ex oerhört mycket PMDD utan att tillgodoså växterna fullt ut med CO2 så brukar trådarna titta fram, eller om man slackar med KNO3 och kör för fullt med CO2+Mikro+KH2PO4 osv.

                      Vid mörkläggning, bör man stänga av CO2 (
                      Japp.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • psandstr
                        • October 2005
                        • 137

                        #71
                        Ursprungligen postat av defdac

                        Trådalger är mindre känsliga för låga makronivåer typ lågt CNPK som växterna oftast är begränsade av (annorlunda uttryckt: för mycket mikrogödning i förhållande till CO2+KNO3+KH2PO4).

                        Doserar man t ex oerhört mycket PMDD utan att tillgodoså växterna fullt ut med CO2 så brukar trådarna titta fram, eller om man slackar med KNO3 och kör för fullt med CO2+Mikro+KH2PO4 osv.
                        Min CO2 nivå tror jag är mer rätt nu (luftat akvarievatten= pH-7.6 och CO2 berikat= pH-6.5). När trådarna kom så hade jag ett pH i burken på 6.3, alltså på gränsen till skadligt för fiskarna.

                        Det enda jag kan komma på som kan vara begränsande i min burk är ljuset, 3x36W, men starkare ljus borde väl gynna även algerna??

                        Har du några andra ideer?

                        MVH/ Per

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #72
                          Det enda jag kan komma på som kan vara begränsande i min burk är ljuset, 3x36W, men starkare ljus borde väl gynna även algerna??
                          Ja mindre ljus är bra om man kör CO2. Lättare att styra och göda utan att halka ner på för låga nivåer.

                          När mitt akvarium funkade klockrent så var det enda jag behövde göra för att trolla fram trådalger att göda med extra järn, t ex Seachem Iron. En teori som totalrefuteras av Tom Barr som menar på att något annat är begränsande/fel om man får trådalger och man doserar mycket mikro/järn. Här rapar Tom upp alla olika algsorter och vad dom beror på:


                          Trådalger menar han alltså på istället kommer när man begränsar näringen i en i övrigt välgödd burk.

                          Det borde väl iofs kunna bli så att mycket järn driver upp ett lyx/överintag som gör att man får en form av generell näringbrist som i sin tur triggar trådalgerna. Kanske de med lågt KH (som jag själv) isåfall drabbas hårdare av mycket järn - det erkänner iaf Tom Barr.

                          På samma sätt som växter har ett lyxintag av järn så funderar jag på om det är i princip samma sak med alla näringsämnen KNO3/KH2PO4/Mikro. Detta skulle göra att man får svårt att hålla uppe CO2-halten och kunna ge en massa verkligt udda mikrobrister.

                          Långt ner på näringsnivåskalan så klarar inte växten att hålla igång alla processer och högt upp på skalan så kör man växten i overdrive så bristerna istället uppstår i en massa udda ämnen man inte doserar (svårförflyttat Calcium, udda mikroämnen som gärna reagerar i vatten och fälls ut osv), om det inte bara är så att höga halter NPK helt enkelt blockerar.

                          2-3 pmdd.se-fulldospulser i veckan borde inte vara någon som helst fara åt något håll och har du lågt KH så kan du testa att gå ner i mikrodosering.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • psandstr
                            • October 2005
                            • 137

                            #73
                            Ursprungligen postat av defdac
                            2-3 pmdd.se-fulldospulser i veckan borde inte vara någon som helst fara åt något håll och har du lågt KH så kan du testa att gå ner i mikrodosering.
                            Kan det då vara rimligt att ligga på följande dosering ett tag framöver: 35ml av macro och 20ml micro varannan dag?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #74
                              Låter som en plan! Kanske t om halvera mikrogödningen eftersom mikrobrister sällan sätter p för tillväxten och syns snabbt på bleka nya skott.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • psandstr
                                • October 2005
                                • 137

                                #75
                                Jag gjorde en totalsanering i helgen, pga en glipa i bakgrunden. Jag tvättade all sand, gjorde rent växterna så gott det gick och gjorde rent innerfiltret men lät ytterfiltret stå och gå i en hink med vatten under tiden.

                                Jag startade upp akvariet i lördags och då kunde man inte se ett spår av de blågröna men redan dagen efter så kunde man hitta lite grann, gissa var..... Naturligtvis på javamossan.

                                Nu kan man se hur de breder ut sig sakta men säkert.

                                Frågan är om man ska ge sig på att "nuka" dem med Fungistop, men borde man inte se en avstannad tillväxt på cyanon innan man gör detta?

                                Fungistop tar väl även kol på filterkulturen, eller?

                                Mörkläggning kan bli rätt bökigt med tanke på akvariets storlek och slangar, ytterfilter mm.

                                Någonting i min burk gör bevisligen att cyanon trivs utmärkt men vad kan det vara?
                                Kvävebrist? No way
                                Mulm? Inte efter att ha tvättat all inredning!
                                CO2, ljus? Knappast eller?
                                Cirkulation? Jag tycker att den är riktigt bra nu!

                                Jag har slut på ideer, kan jag ha missat nåt?

                                MVH/ Per

                                Kommentar

                                Arbetssätt...