Algerna kommer igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psandstr
    • October 2005
    • 137

    #46
    Citat:
    Om växterna inte mår bra brukar man se det på ett eller annat sätt - mindre/kortare blad, missfärgning osv. Är det något du lagt märke till?

    Det som har hänt är att svärdsplantorna inte längre får några nya blad men de gamla bladen är lite "vridna".
    Hygrophila difformisväxer bra och jag ser inget fel på den men den kan kanske behöva föryngras.
    Vallisnerian växer bra men jag vet ej hur jag ska klippa blad som blir för långa (vid roten eller?)gamla avklippta blad blir med tiden algangripna.
    E.stellatan får en del nya blad men jag har ingen referens om den växer bra eller dåligt (snabbväxare?)
    Javaormbunkarna växer ganska bra men där har jag varit dålig på att rensa ur gamla fula blad, kanske en tendens till lite ljusa blad där ljuset kommer åt bäst.

    Citat:
    Detta måste vara en ledtråd, om du inte har extremt känsliga firrar. Är du säker på att ditt vatten är ammoniumfritt t ex? Hur reagerar växterna vid vattenbyte? Tokbubblar eller är det "tyst"?


    Jo, jag har ju "extremt känsliga fiskar" tyvärr, det är förmodligen ammonium som ställer till det. Efter vattenbytena så tokbubblar ju växterna men det beror väl på att vattnet blir syremättat eller?
    Som jag sagt tidigare så kom detta fenomen när jag började med 50% vattenbyte istället för 80-100% samt körde CO2:n genom ytterfiltret.

    Kan det kanske vara så att jag med 50% vattenbyte inte avlägsnar tillräckligt med ammonium så att när det blir syremättat så övergår den istället till nitrit?

    MVH/ Per

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #47
      Efter vattenbytena så tokbubblar ju växterna men det beror väl på att vattnet blir syremättat eller?
      Hum.. Samtidigt så lyckas tätplanterade växtburkar trycka upp mättnadsgraden högre än man får vid vattenbyten tack vare så hårt fotosyntetiserande växter i sin tur tack vare koldioxiden/PMDD:n.

      Det enda ämne som kan få växterna att tokbubbla är i princip CO2.

      Men det kan ju vara någon stor syresänka i akvariet som gör att växterna aldrig orkar trycka upp syremättnaden i akvariet (det var därför jag rev upp hela bottnen och ville få ur den ur ekvationen), men däremot ser du hur väl växterna bubblar när vattenbytet kommer ner med extra mättat vatten. Om det växer (riktigt) bra så kan det vara detta senare alternativ.

      E. stellatan är dock ett riktigt ogräs under rätt förhållanden. Mycket välanpassad vattennäringshämtare iom sin struktur (stor yta, liten kropp).

      Kan det kanske vara så att jag med 50% vattenbyte inte avlägsnar tillräckligt med ammonium så att när det blir syremättat så övergår den istället till nitrit?
      Ja eller ännu värre ammoniak iom pH-ökningen. Men det skulle förutsätta en i princip helt utslagen biologisk filtrering, illamående växter som inte suger något ammonium och ganska stor ammoniumproducerande last (mycket ruttnande växtdelar, många firrar osv).

      Du skrev att du pytsade ner bakterier iom vattenbytet, men det brukar oftast inte vara bakterier per se utan mat till eventuellt redan existerande bakterier. Frågan är hur effektivt det är att pytsa ner bakteriemat om bakterierna inte diggar så lågt pH som både du och jag vill hålla.

      Det är ju många akvarister som håller riktigt lågt pH och jag har aldrig hört att dom har problem med nitrifikation så det kanske är ett villospår från min sida.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • psandstr
        • October 2005
        • 137

        #48
        Citat:
        Men det kan ju vara någon stor syresänka i akvariet som gör att växterna aldrig orkar trycka upp syremättnaden i akvariet (det var därför jag rev upp hela bottnen och ville få ur den ur ekvationen), men däremot ser du hur väl växterna bubblar när vattenbytet kommer ner med extra mättat vatten. Om det växer (riktigt) bra så kan det vara detta senare alternativ.

        Växterna, åtminstone javaormbunkarna, bubblar en del även efter att "vattenbyteseffekten" har slutat, ganska små bubblor men ändå ett tydligt bubbel. Jag har ju faktiskt rätt lite ljus och med tanke på det så kanske man inte ska räkna med så där jättemycket bubbel?

        Jag ska försöka att rensa ur andmat och även suga upp lösa partiklar från botten (det är omöjligt att komma åt överallt pga sten o rötter).

        Citat:
        Du skrev att du pytsade ner bakterier iom vattenbytet, men det brukar oftast inte vara bakterier per se utan mat till eventuellt redan existerande bakterier. Frågan är hur effektivt det är att pytsa ner bakteriemat om bakterierna inte diggar så lågt pH som både du och jag vill hålla.

        Det är ju många akvarister som håller riktigt lågt pH och jag har aldrig hört att dom har problem med nitrifikation så det kanske är ett villospår från min sida.


        Nej, vad dessa medel egentligen innehåller vet väl bara tillverkarna men att de har en positiv effekt anser väl de flesta användarna och mina känsligaste fiskar blir piggare någon timme efter att jag tillsatt medlet.
        Det där med "nitrifikationsbakteriernas" trivsel och förökning tycker jag man hör olika bud om med jämna mellanrum, jag läste nånstans att det även var svampar som stod för nedbrytningen osv.

        Hur som helst så är vårt vatten inte särskilt surt, när jag hade Heckel diskus så var mitt pH konstant på 5.8 ända från uppstarten och när jag "cyclade" akvariet (utan fisk) så kunde jag ändå konstatera ammonium-nitrit toppar som sedan övergick till nitrat.
        Hur denna nedbrytning gick till vet jag inte men jag förmodar att nitrobakterna aldrig läst alla "avhandlingar" om dem .

        Ikväll är det då "lättare" bottenstädning som gäller, är det nåt annat som du tycker att jag ska testa?

        MVH/ Per

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #49
          Hur som helst så är vårt vatten inte särskilt surt, när jag hade Heckel diskus så var mitt pH konstant på 5.8 ända från uppstarten och när jag "cyclade" akvariet (utan fisk) så kunde jag ändå konstatera ammonium-nitrit toppar som sedan övergick till nitrat.
          Hur denna nedbrytning gick till vet jag inte men jag förmodar att nitrobakterna aldrig läst alla "avhandlingar" om dem .
          Ja precis, det var det jag menade. Då ska man nog inte stirra sig blind på att nitrifikationen störs av koldioxiden utan snarare mår bra av den eftersom det är deras mat.

          Ikväll är det då "lättare" bottenstädning som gäller, är det nåt annat som du tycker att jag ska testa?
          Jag gjorde ett 50% typ varannan dag med tillhörande fulldospuls tills bubblet hoppade igång ordentligt. Ett trick jag använt förr. Brukar handla om max 3-4 byten.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • psandstr
            • October 2005
            • 137

            #50
            Jag lite kluven vad gäller flera stora vattenbyten så här tätt inpå filterrengöringen.
            Det kanske är bättre/lika bra att köra kring 30l och enbart "städa"?

            MVH/ Per

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #51
              Ja det där löser du nog bäst själv med tanke på firrarna.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • psandstr
                • October 2005
                • 137

                #52
                I förrgår så genomförde jag en rejäl bottenstädning och vattenbytet blev nog 50-75% trots att det inte var meningen (när man väl var igång så!).

                Igår så bubblade växterna betydligt bättre och trådalgerna hade inte kommit igen lika mycket som de gjort tidigare, cyanon däremot, var tillbaka på samma ställen som den brukar vara och möjligen ännu mer än innan .

                Jag vet att jag inte fått ut all "mulm" pga riklig inredning, tycker du att jag skall börja vända och lyfta på inredningen också (det är något jag helst vill undvika)?

                Jag läste även en artikel om alger och fosfat och där stod det bland annat att vattnet i frysfodret innehåller väldigt mycket fosfat, då jag använder frysfoder som huvudfoder så undrar jag om du tror att detta skulle kunna vara en möjlig problemorsak?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #53
                  Jag vet att jag inte fått ut all "mulm" pga riklig inredning, tycker du att jag skall börja vända och lyfta på inredningen också (det är något jag helst vill undvika)?
                  Jag själv försöker följa mina egna tips as we speak. Om du inte kan flytta prylarna kan du som jag gjorde spruta med ifyllningsslangen på strategiska ställen innan du börjar vattenbytet så du virvlar fram allting. Sedan trimmar du och fluffar växterna, sedan skrubbar alger och virvlar upp så mycket Cyano du kan och sedan gör du vattenbytet.

                  Vi snackar POC-kaos (Particulate Organic Matter) som heter duga. Detta tänkte jag göra runt varannan dag tills det inte finns någon POC kvar.

                  Jag läste även en artikel om alger och fosfat och där stod det bland annat att vattnet i frysfodret innehåller väldigt mycket fosfat, då jag använder frysfoder som huvudfoder så undrar jag om du tror att detta skulle kunna vara en möjlig problemorsak?
                  Ja det är väl dessutom någon form av organiskt fosfat som förmodligen inte är tillgängligt för växterna (enligt lagen om alltings jävlighet) utan att gå via mulm-stadiet där bakterier får bryta ner det i en enklare form som växterna kan ta upp. Du kan ju testa att sluta dosera KH2PO4, men det skulle jag personligen inte våga även om det ser ut som det ger snabbare tillväxt på Cyanon. Sedan jag ökat KH2PO4-doseringarna så växer visserligen de Cyano-fläckar som jag missar att suga upp snabbare - men samtigt har en massa kinkiga växter börjat slänga ut en massa fler skott. Därför tycker jag inte det är bra att försöka begränsa fosfatingången utan isåfall försöka begränsa POC:en/DOC:en så mycket som möjligt.

                  När växterna kommit igång ordentligt brukar Cyanon gå tillbaks eftersom allt syre gör att (de goda) bakterierna kan jobba hårdare/effektivare med all mulm.

                  Om DOC/POC/mulm är ett problem kanske du kan optimera cirulationen på något sätt med flera utblås så du samlar upp junket på ett ställe som är enkelt att suga rent. Jag själv har nyligen återinfört mist-spraybar längs baksidan av akvariet som sprutar fram all mulm till framsidan och av en händelse är det bara där Cyanon numera trivs.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • psandstr
                    • October 2005
                    • 137

                    #54
                    Jag var vid rengöringen extra noga med att få bort cyanon+ ev. skit i javamossan men redan dagen efter så sätter sig cyanon på samma ställe, där den verkligen sitter fast. Borde inte tillväxten avta något när man har gjort rent?

                    Frysfoder-problemet kan jag nog lösa på två sätt: Antingen mata med nykläckt artemia (vet inte om det kanske förvärrar problemet?) alternativt så kan man tina upp och skölja frysfodret (om det inte gäller räkmix!).

                    Jag ska testa att försiktigt spola med slangen in i stenröset och in under rötter med mera men, du skulle se hur min tank ser ut..... man kan ju säga att den inte direkt är optimerad för rengöring!!!!

                    Att optimera utblåsen, hmm, mitt nya (långa) strilrör sitter ju i överkanten på framrutan och blåser bakåt i akvariet. I och med att det sitter en bakgrund i akvariet så lär det bli väldigt svårt att få till något liknande.

                    En ide som jag fick var, om man riggar en slang till insuget på ett pumphuvud och någon form av uppsamligspåse som släpper igenom vattnet till utblåset och sedan använder denna för att avlägsna "skiten" utan att behöva byta vatten.
                    Iden går ut på att slippa spola ner våra stackars nyttobakterier i avloppet, vad tror du?

                    MVH/ Per

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #55
                      Borde inte tillväxten avta något när man har gjort rent?
                      Inte om dom inte har någon rejäl konkurrens från skuggande syresprutande växter som håller ammoniumnivåer och DOC låga.

                      Jag ska testa att försiktigt spola med slangen in i stenröset och in under rötter med mera men, du skulle se hur min tank ser ut..... man kan ju säga att den inte direkt är optimerad för rengöring!!!!
                      Precis samma som problem jag har/haft iom alla täta buskage.

                      Att optimera utblåsen, hmm, mitt nya (långa) strilrör sitter ju i överkanten på framrutan och blåser bakåt i akvariet.
                      Täta växter som är dammsamlare som Javamossa kan man lägga i duschen och duscha rent med duschmunstycket. Då ser man hur otroligt mycket skit som samlas i dylika växter. Det gäller förresten de flesta typer av växter, så det här med växtfluffning tror jag inte man ska underskatta om man har Cyanoproblem.

                      En ide som jag fick var, om man riggar en slang till insuget på ett pumphuvud och någon form av uppsamligspåse som släpper igenom vattnet till utblåset och sedan använder denna för att avlägsna "skiten" utan att behöva byta vatten.
                      Iden går ut på att slippa spola ner våra stackars nyttobakterier i avloppet, vad tror du?
                      Jag tror inte en massa syreslukande mulm är bra någonstans om det blir för mycket vilket jag tror det får anses vara om man har Cyanoproblem, å andra sidan tror jag det är bättre i filtret än i akvariet.

                      Det hela blir en ond cirkel med för mycket mulm. Det slukar syre som gör att man inte ser växternas bubbel och syrenivåerna hålls låga/svajjiga vilket triggar alger och gör nedbrytningen av mulmen ineffektivare.

                      När man börjar få ner DOC/POC-en så blir det högre syrenivåer och man hamnar på den positiva sidan där bakterierna kan bearbeta överskottet effektivare.

                      Jag tror det är därför det ofta är så effektivt att under en vecka köra stort vattenbyte varannan dag med fluffning. Då hoppar de flesta CO2/PMDD-akvarier igång med Champangen.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • psandstr
                        • October 2005
                        • 137

                        #56
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Jag tror inte en massa syreslukande mulm är bra någonstans om det blir för mycket vilket jag tror det får anses vara om man har Cyanoproblem, å andra sidan tror jag det är bättre i filtret än i akvariet.

                        Det hela blir en ond cirkel med för mycket mulm. Det slukar syre som gör att man inte ser växternas bubbel och syrenivåerna hålls låga/svajjiga vilket triggar alger och gör nedbrytningen av mulmen ineffektivare.

                        När man börjar få ner DOC/POC-en så blir det högre syrenivåer och man hamnar på den positiva sidan där bakterierna kan bearbeta överskottet effektivare.

                        Jag tror det är därför det ofta är så effektivt att under en vecka köra stort vattenbyte varannan dag med fluffning. Då hoppar de flesta CO2/PMDD-akvarier igång med Champangen.
                        Jag tror att du missförstod mig:
                        Man använder "pumphuvudsriggen" istället för sughäverten bara när man fluffar växterna och gör rent på botten, man slipper ju då att avlägsna vattnet och därmed en stor del av nyttobakterierna dessutom så blir det nog ett bättre "sug" med ett pumphuvud än med hävert.
                        Jag funderar på att använda en tubsocka el. dyl. att sätta på pumputblåset som uppsamling för mulmen, är du med på vad jag menar?

                        MVH/ Per

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #57
                          Aha! Smart! Lite som en sånhär:
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • psandstr
                            • October 2005
                            • 137

                            #58
                            Precis!

                            MVH/ Per

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #59
                              psandstr, funderat ett par gånger på att bygga en elektrisk slamsug med litet pumphuvud.

                              typ ett aquael 350 kostar 49kr 150-350L/H där utblåset går till en petflaska(0.5l) med vadd i och en 6-10st 6mm hål i botten där vattnet rinner tillbaka ner i akvariet och ha nån form av nät för insuget ifall den skulle suga in grus så det inte åker in i impellern.
                              2-3mm nät duger nog för min del.
                              petflaskan hängs upp på insidan av akvariet med ex: najtråd eller helst nåt rostfritt.

                              kan ju nämna att den Defdac länka till går lös på 660kr.
                              såg förra året slamsug från jbl för 119kr på hornbach men ingen aning om dom är bra eller ej
                              Senast redigerad av Raven; 12 May 2006, 13:36.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #60
                                Det är lite pinsamt, men jag har faktiskt en såndär Eheimsug

                                Problemet med dylika tingestar är att dom precis som när man bökar omkring som vanligt får upp en massa ammonium och kommer göra vattnet disigt och syrenivåerna sjunker, med skillnaden att man får upp den värsta POC:en som fastnar i filtret.

                                Men det kanske är värt det. Risken är dock att man triggar sporer varje gång man gör det tippar jag. Därför bättre med hävert så man får ut rubbet.

                                Fast nu fick jag ändå lust att damma av den där sludge extractorn.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...