Algerna kommer igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #16
    Nu har jag testat att lufta ur co2 och därefter mätt pH, resultatet blev pH 7.6 efter luftning och controllern är inställd på pH-6.3.
    Använde du samma mätmetod (prob?) i det urluftade glaset som i akvariet?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Nu har jag testat att lufta ur co2 och därefter mätt pH, resultatet blev pH 7.6 efter luftning och controllern är inställd på pH-6.3.

      Detta innebär väl att det åtminstone inte är för lite CO2!?
      Det låter onekligen så, vi får se vad BluesBoy har för idé om proben.

      Jag vill även understryka att jag sitter i ungefär samma sits som du. Jag dundrar på med CO2 och PMDD men det kryper fram Cyano överallt ändå.

      Tyvärr är Cyano likt grönvatten lite jobbig när den väl fått fotfäste så även om man rätat upp eventuella fel kan skiten hänga kvar länge. Cyano går att "nuka" med en mörkläggning när man tror att man har allt on target.

      Teorin jag tänkte gå efter ang. att bota min egen burk från Cyano men även trådalger går såhär:
      Cyano klarar lägre kvävenivåer än andra alger som bekant, så det första är att öka KNO3-doseringen. Eftersom Cyano är så duktiga kvävefixerare så diggar dom även ammonium så har man lite svajjig nitrifikation så kommer dom också digga läget.

      Mitt filter gissar jag har varit ganska inaktivt pga den mörka färg filtermassan fått, så jag har sedan en vecka bytt från enbart sönderklippt skumplast och sjukligt mörk keramik till ett par fack med Biopur Forte och Ehfisubstrat. Sedan i förrgår har jag även slängt ut det sista facket sönderklippt sjukligt mörkbrunsvart skumplast (ska vara blå) och har nu ett fack fulladdat med Biomax, ett Biopur Forte och två fack fullmatade med Ehfisubstrat. Den nytillagda keramiken är den jag återgenererat med citronsyra: http://www.defblog.se/permalink/1631.html
      Jag kunde även se att den keramik jag la i någon vecka tidigare var ljus och fin fortfarande.

      Så nu har bakterierna några kvadratmeter större yta att sätta sig på, men med den senaste tidens snack om att nitrifikationsbakterier använder karbonater som kolkälla så hade jag ovanpå det även tänkt börja dosera bikarbonat eftersom KH:t här i Linköping är hyffsat lågt.

      Ovanpå detta så har jag återigen börjat drämma in CO2 in i ytterfiltret eftersom keramiken blev mörk efter att jag slutat med det och börjat använda mistmetoden + att jag såg hur effektivt citronsyran gjorde processen kort med det mörka vad det nu var. Jag gissar på järnhydroxid efter en del mycket intressanta inlägg av averater på APC.

      Jag har även försökt begränsa ingången av fosfat ganska hårt eftersom det brukar vara effektivt att öka nitrat och minska fosfat när man har Cyano. Tyvärr så har ett av mina snyggaste ogräs, L. inclinata var verticillata, ogillat läget (korta blad = makrobrist, t ex NPK eller CO2) under ungefär lika lång tid som jag försökt med detta så nu är det tillbaks till att öka fosfathalten och med teorin "glada växter ger ledsna alger". L. inclinata var verticillata totalstuntade en annan gång jag försökte begränsa fosfathalten, men däremot var det den bäst växande växten i hela akvariet när jag varje fulldospuls dosera 2,5 ppm fosfat.

      Att jag numera även löser upp CO2 kommer göra att jag återigen kan snegla lite på CO2-tabellen för att se om jag ligger i rätt universum vad gäller CO2-halt samt att mikroämnen även är mer tillgängliga vid lägre pH och KH. Tyvärr kommer bikarbonatsdoseringen motverka det lite men kontentan kommer ändå vara lägre pH i filtret och i hela akvariet.

      Så. Glatt välfungerande biologiskt filter = rejält stabilt låga ammoniumnivåer, sluta försöka begränsa fosfatet och mer KNO3 = rejält med PMDD, Lägre pH = bättre mikronäringstillgång dvs bra makro och mikronivåer = Stabilare näringsmiljö = Glada växter = Ledsna Cyanobakterier och trådalger.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • psandstr
        • October 2005
        • 137

        #18
        Ursprungligen postat av BluesBoy
        Använde du samma mätmetod (prob?) i det urluftade glaset som i akvariet?
        Svar ja, jag använde både proben och dropptest med samma resultat.

        MVH/ Per

        Kommentar

        • psandstr
          • October 2005
          • 137

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Mitt filter gissar jag har varit ganska inaktivt pga den mörka färg filtermassan fått, så jag har sedan en vecka bytt från enbart sönderklippt skumplast och sjukligt mörk keramik till ett par fack med Biopur Forte och Ehfisubstrat. Sedan i förrgår har jag även slängt ut det sista facket sönderklippt sjukligt mörkbrunsvart skumplast (ska vara blå) och har nu ett fack fulladdat med Biomax, ett Biopur Forte och två fack fullmatade med Ehfisubstrat. Den nytillagda keramiken är den jag återgenererat med citronsyra: http://www.defblog.se/permalink/1631.html
          Jag kunde även se att den keramik jag la i någon vecka tidigare var ljus och fin fortfarande.

          Så nu har bakterierna några kvadratmeter större yta att sätta sig på, men med den senaste tidens snack om att nitrifikationsbakterier använder karbonater som kolkälla så hade jag ovanpå det även tänkt börja dosera bikarbonat eftersom KH:t här i Linköping är hyffsat lågt.

          Ovanpå detta så har jag återigen börjat drämma in CO2 in i ytterfiltret eftersom keramiken blev mörk efter att jag slutat med det och börjat använda mistmetoden + att jag såg hur effektivt citronsyran gjorde processen kort med det mörka vad det nu var. Jag gissar på järnhydroxid efter en del mycket intressanta inlägg av averater på APC.
          Hmm, skulle detta kunna förklara var Nutrisi:n tagit vägen?
          Jag har inte kollat mitt Ehfisubstrat så det får jag göra när jag kommer hem.

          Gick det bra att göra rent/regenerera med citronsyra? Hur?

          Jag använder en Dennerle-reaktor för att lösa CO2 (drivs av ytterfiltret), tror du att det är bättre att använda ytterfiltret som reaktor och då dessutom få en "jämnare" cirkulation i akvariet?
          (Idag går all kraft från ytterfiltret in i reaktorn och ner mot botten, bredvid reaktorn sitter ett Fluval 2+ innerfilter som står för cirkulationen i akvariet. Det ser ut att vara lite dålig cirkulation i andra änden av akvariet.)

          Är det en dum ide att köra nitrivec el. dyl. vid vattenbyten ett tag framöver?

          MVH/ Per

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Gick det bra att göra rent/regenerera med citronsyra? Hur?
            Från mitt bloginlägg:
            "Först testade jag 50/50 med blekmedel (Eldorado Klorrent) men det hände inte ett smack på 24 timmar. Sedan testade jag Citronsyra (finns att köpa i färgaffärer) och då hände det saker inom en timme.

            Strödde bara lite över och hällde på vatten."

            Jag använde en grund fyrkantig "balja" så jag enkelt kunde se att förvandlingen skedde på all keramik. Skakade lite ibland. Tror det tog en halvtimme-timme innan man såg markant skillnad.

            Jag använder en Dennerle-reaktor för att lösa CO2 (drivs av ytterfiltret), tror du att det är bättre att använda ytterfiltret som reaktor och då dessutom få en "jämnare" cirkulation i akvariet?
            (Idag går all kraft från ytterfiltret in i reaktorn och ner mot botten, bredvid reaktorn sitter ett Fluval 2+ innerfilter som står för cirkulationen i akvariet. Det ser ut att vara lite dålig cirkulation i andra änden av akvariet.)
            Hm.. Cirkulation är viktig förstås så man vänder runt CO2-vattnet ordentligt över alla växterna. Man får även bort utrustning om man kör genom ytterfiltret.
            Nackdelen är att det väsnas lite ibland när filtret rapar överskottsgas, och det är sannolikt inte jättebra för impellern.

            Är det en dum ide att köra nitrivec el. dyl. vid vattenbyten ett tag framöver?
            Nitrivec är bara goda bakterier så det tippar jag bara gör gott.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #21
              Ursprungligen postat av psandstr
              Svar ja, jag använde både proben och dropptest med samma resultat.

              MVH/ Per
              Jag ville bara säkerställa att pH/kH var rimligt i ditt glas med jämnviktsläge vilket det verkar vara.
              Det jag funderar på är en fälla jag har råkat ut för som du redan är inne på. Upplösningen och tillförd CO2 är bra men man cirkulerar inte det CO2-berikade vattnet ordentligt i burken. Jag har tydligt sett vid ett par tillfällen när jag laborerat med cirkulation att tillväxten har varit begränsad trots bra CO2 uppmätt med prob. När cirkulationen ökar, ökar konsumtionen och samtidigt tillväxten. Växterna börjar ta upp kol till skillnad från "stillastående" kolberikat vatten.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Jag har tydligt sett vid ett par tillfällen när jag laborerat med cirkulation att tillväxten har varit begränsad trots bra CO2 uppmätt med prob. När cirkulationen ökar, ökar konsumtionen och samtidigt tillväxten. Växterna börjar ta upp kol till skillnad från "stillastående" kolberikat vatten.
                Det där är något jag tror jag måste ta till mig. Jag håller envetet fast vid alldeles för täta buskage pga någon slags dumsnålhet och har väldigt kass cirkulation. Dags att cirkulationsoptimera och gallra ur ordentligt ikväll.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • psandstr
                  • October 2005
                  • 137

                  #23
                  Ok,
                  Jag skall testa i helgen så får vi se. Jag kom och tänka på när jag hade cyano-problem i ett 112l lekakvarium, cyanon gick då kraftigt tillbaka när jag gjorde rent "juwel"filtret samt kompletterade med ett litet innerfilter, ibland funkar det ju faktist med våld .

                  Jag har ju dessutom lite svårt att få bra cirkulation i hela burken pga mycket inredning och täta växter.

                  MVH/ Per

                  Kommentar

                  • psandstr
                    • October 2005
                    • 137

                    #24
                    Hej igen,

                    Nu har jag fixat battre cirkulation mha ett langt strilror som ligger utmed 3/4-delar av langsidan, far se om det blir battre.

                    Nagra av mina fiskar borjade att klia sig i gar kvall, jag bytte 50% av vattnet i sondags och kor med tidigare namnda "fetgodning", kan det vara sa att det nu blir for mycket?
                    Jag menar, nu nar jag inte tommer ut all overskottsgodning?!

                    Jag kanske skall ga ner till en fulldos varannan dag istallet for dubbel, vad tror ni?

                    Please excuse me for not having any "pricks" on my keyboard .

                    MVH/ Per

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Kliet verkar ju berott på vattenbytet, typ om pH-höjningen fick lite ammonium att övergå till ammoniak eller om vattnet innehöll något som irriterade.

                      10 eller 50 ppm nitrat, 0 eller 0.5 ppm järn, 0 eller 10 ppm fosfat har jag aldrig sett ger någon effekt på firrarna.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • psandstr
                        • October 2005
                        • 137

                        #26
                        En uppdatering!

                        Idag är det dags för vattenbyte.

                        Algtillväxten har fortsatt att öka trots att jag nu kör CO2 genom ytterfiltret samt cirkulerar det genom ett låångt strilrör, jag tycker nästan att det ser ut som att vattnet nu cirkulerar genom alla växter!

                        Jag har även satt in ett par stänglar med hornsärv för att få in någon riktigt bra "ammoniumslukare", mest för att jag tycker att tillväxten på de övriga växterna inte är riktigt toppen, trots att dom faktist bubblar en del.

                        Cyanon, som bara ökar i tillväxt liksom de tidigare nämnda trådalgerna, sätter sig till 90% på javamossan (förmodligen för att den där är extra svår att få bort), jag har ingen cyano på gruset, är det vanligt?

                        Kan cyano triggas av extra höga CO2-halter?
                        Jag undrar detta eftersom jag alltid har legat på hög/mycket hög CO2-halt.

                        Eftersom jag har kört in CO2:n i ytterfiltret, kan detta ha fört med sig att jag tagit kål på bakteriekulturen?
                        Jag fick ju i början av veckan problem med fiskar som kliade sig!?

                        Ikväll blir det alltså vattenbyte, jag tänkte även att göra rent filtret och sedan göra en hel "cycling" med Nitrivec.
                        Sedan tänker jag även sänka CO2:n ytterligare något snäpp så att jag ligger bara 1 pH-grad under utgångsvärdet, idag ligger jag ca. 1,2 grader under.

                        Några komentarer?

                        MVH/ Per

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Kan cyano triggas av extra höga CO2-halter?
                          Inte triggas i den bemärkelse man normalt sett menar med triggas, dvs att sporerna som ligger och väntar på rätt läge tar fart. Men dom klagar helt klart inte om dom får bra med CO2 eftersom dom fotosyntetiserar. Triggar gör du dom dock genom att ha väldigt låga nitrathalter och små ammoniumspikar, pga trassligt filter/övermatning/för mycket fisk/stressade växter.

                          Eftersom jag har kört in CO2:n i ytterfiltret, kan detta ha fört med sig att jag tagit kål på bakteriekulturen?
                          Nej eftersom nitrifikationsbakterier använder CO2 som kolkälla.

                          Däremot får du nog ganska lågt pH? Från http://www.bioconlabs.com/nitribactfacts.html
                          "The optimum pH range for Nitrosomonas is between 7.8-8.0.
                          The optimum pH range for Nitrobacter is between 7.3-7.5"

                          Det här var ytterst intressant:

                          "At pH levels below 7.0, Nitrosomonas will grow more slowly and increases in ammonia may become evident. Nitrosomonas growth is inhibited at a pH of 6.5. All nitrification is inhibited if the pH drops to 6.0 or less. Care must be taken to monitor ammonia if the pH begins to drop close to 6.5. At this pH almost all of the ammonia present in the water will be in the mildly toxic, ionized NH3+ state."

                          Det där ska jag fråga om på barrreport hur det påverkar växtakvarier med lågt KH och mycket CO2. Återkommer så fort jag fått reda på mer.

                          Du och jag har samma problem. Lågt KH, mycket CO2 och Cyanobakterier så vi kan förhoppningsvs lösa detta tillsammans.

                          Jag har börjat dosera 1 tsk bikarbonat varje vattenbyte.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #28
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Jag har börjat dosera 1 tsk bikarbonat varje vattenbyte.
                            Bikarbonat? Är det Natriumvätekarbonat (NaHCO3) du tillsätter då?
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Japp, den där lilla 40 grams påsen från SantaMaria tills jag hittat någon källa där jag kan köpa mer (om det blir någon positiv effekt av det alltså).
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • psandstr
                                • October 2005
                                • 137

                                #30
                                Då skulle man ju helst egentligen undvika att köra co2: genom ytterfiltret!

                                Då har jag/vi ett dilemma: Om jag kör co2 genom filtret så dör bakterierna pga lågt pH!
                                Om jag kör co2 i reaktorn så är det svårt/omöjligt att cirkulera ut den till hela akvariet.

                                Helt klart så verkar det som om jag kvaddat mitt filter när jag körde in co2:n i ytterfiltret, jag kör ju dessutom med controller vilket innebär en tidvis mycket hög koncentration av co2.

                                Frågan är nu hur man ska lösa det:
                                1. Sätta en reaktor mellan filterbehållaren och strilröret (blir komplicerat).
                                2. Införskaffa ännu ett ytterfilter (dyrt).
                                Har du några bättre/enklare förslag?

                                MVH/ Per

                                Kommentar

                                Arbetssätt...