Algerna kommer igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Då skulle man ju helst egentligen undvika att köra co2: genom ytterfiltret!
    Nej men däremot skulle man undvika att köra lågt pH som CO2 ger.

    Du kommer få lika lågt pH om du löser upp gasen med en extern reaktor.

    Enda lösningen jag ser är att köra mist eller bikarbonat.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #32
      Du och jag har samma problem. Lågt KH, mycket CO2 och Cyanobakterier så vi kan förhoppningsvs lösa detta tillsammans.
      För information så har jag högt (högre) kH och har aldrig sett några cyano de åren jag har hållt på med växtakvarium med detta vatten. När jag bodde i stan med lågt kH fick jag ofta cyano i fiskburkarna men tillsatte dock inget kväve då.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #33
        Ursprungligen postat av psandstr
        Om jag kör co2 i reaktorn så är det svårt/omöjligt att cirkulera ut den till hela akvariet.
        Varför då? Det fungerar ju för oss andra...
        Senast redigerad av petnym; 08 May 2006, 11:36.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • psandstr
          • October 2005
          • 137

          #34
          Ursprungligen postat av defdac

          "At pH levels below 7.0, Nitrosomonas will grow more slowly and increases in ammonia may become evident. Nitrosomonas growth is inhibited at a pH of 6.5. All nitrification is inhibited if the pH drops to 6.0 or less. Care must be taken to monitor ammonia if the pH begins to drop close to 6.5. At this pH almost all of the ammonia present in the water will be in the mildly toxic, ionized NH3+ state."

          Det där ska jag fråga om på barrreport hur det påverkar växtakvarier med lågt KH och mycket CO2. Återkommer så fort jag fått reda på mer.

          Du och jag har samma problem. Lågt KH, mycket CO2 och Cyanobakterier så vi kan förhoppningsvs lösa detta tillsammans.

          Jag har börjat dosera 1 tsk bikarbonat varje vattenbyte.
          Jag vill nog helst försöka undvika bikarbonat pga mina fiskar. Det står att tillväxten hos nitrosomonas hämmas vid pH 7.0 och avstannar(?) vid pH 6.5.

          Mitt pH innan co2-tillskott är 7.6-7.7, om jag då ställer pH på 6.6 så bör jag enligt ovanstående fortfarande ha en tillväxt, om än långsam, men med en längre inkörning (nitrivec) så kanske det ändå skulle kunna fungera?

          Värt ett försök?

          MVH/ Per

          Kommentar

          • psandstr
            • October 2005
            • 137

            #35
            Ursprungligen postat av petnym
            Varför då? Det fungerar ju för oss andra...
            Min reaktor (Dennerle) är av typen "trappreaktor", blåser ut CO2-vatten rakt ner mot botten och att därifrån få den att cirkulera i hela burken (375l) är svårt.
            Även om resultatet med tanke på alger har förvärrats en del sedan jag börjat köra co2 via ytterfiltret så fick jag helt klart en mycket jämnare cirkulation i hela karet istället för, som innan, full storm i ena änden och stiltje i den andra änden, algtillväxten är jag nu ganska säker på beror på att co2:n i filtret tog kol på filterbakterierna.

            Att det fungerar för andra kan jag inte förklara, men förmodligen fungerar cirkulationen annorlunda.

            MVH/ Per

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #36
              Ursprungligen postat av psandstr
              Frågan är nu hur man ska lösa det:
              1. Sätta en reaktor mellan filterbehållaren och strilröret (blir komplicerat).
              2. Införskaffa ännu ett ytterfilter (dyrt).
              Har du några bättre/enklare förslag?
              Skaffa en annan CO2-reaktor borde iallafall vara billigare än att skaffa ett till ytterfilter, såvida du inte behöver den extra filtreringen.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                co2:n i filtret tog kol på filterbakterierna.
                Men alltså, dom "käkar" CO2. Det är inte giftigt för dom. När mitt akvarium har varit som stabilast har jag kört med CO2 i ytterfiltret.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • psandstr
                  • October 2005
                  • 137

                  #38
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Men alltså, dom "käkar" CO2. Det är inte giftigt för dom. När mitt akvarium har varit som stabilast har jag kört med CO2 i ytterfiltret.
                  OK, Dom gillar CO2 men inte lågt pH vilket en hög CO2-halt innebär och faktum är att jag har kört med en "för" hög CO2-halt hela tiden, koncentrationen av CO2 tycker jag dessutom borde bli ännu högre när jag kör med controller och därmed ännu lägre pH under tiden när magnetventilen är öppen.
                  Jag kan inte förklara på något annat sätt att jag har fått ammonium problem, den stora förändringen jag gjorde var ju att jag körde filtret som reaktor!

                  Är jag helt ute och cyklar?

                  MVH/ Per

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    koncentrationen av CO2 tycker jag dessutom borde bli ännu högre när jag kör med controller och därmed ännu lägre pH under tiden när magnetventilen är öppen.
                    Du ser precis på pH:t hur mycket upplöst CO2 du har. Att det stundvis är mycket CO2-gas i filtret tror jag spelar mindre roll, speciellt vad gäller bakterier.

                    Jag tror du felaktigt gör ett tankeexperiment där du tänker dig att CO2-gasen är som om du har en slang med svag syra som pytsas in i filtret. Problemet med det experimentet är att den svaga syran blir upplöst i vattnet direkt jämfört med gas som måste smiskas in i vattnet och i fallet med agsen krävs hela tiden nytt omättat vatten för att lösa upp den snabbt.

                    Därför kan du inte mäta någon jättestor skillnad i pH mellan utblåset och inblåset.

                    den stora förändringen jag gjorde var ju att jag körde filtret som reaktor!
                    Tyvärr räcker det med ganska små förändringar för att tippa över ett illa utvecklat biologiskt filter. Jag kanske ska låta det vara osagt om det är koldioxiden i sig som är boven eller det generellt låga pH:t som gör den biologiska filtreringen svajjig men. Jag tror det främst beror det generellt låga pH:t som vi med lågt KH får och att det därmed inte spelar någon roll om du löser upp koldioxiden med filtret eller en extern reaktor innan/efter filtret/någon annanstans i akvariet.

                    Detta tillsammans med att växterna snappar allt ammonium gör att nitrifikationsbakterierna har ett ganska hårt liv i våra burkar. Lite mat pga glada växter (ammonium) och dålig förmåga att reproducera sig pga lågt pH.

                    Ett enda litet snesteg som att du flyttar en växt, glömmer en firre, tittar snett på akvariet etc kommer innebära en pytteliten ammoniumtopp som får vilande sporer att vakna till liv.
                    Senast redigerad av defdac; 08 May 2006, 15:16.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • psandstr
                      • October 2005
                      • 137

                      #40
                      Då kan vi väl i alla fall vara överens om att höja pH till 6.6 från förnärvarande 6.4 inte är en dum ide eller?
                      Då bör ju, enligt tidigare inlägg, nitrifikationsbakterierna åtminståne föröka sig lite bättre.

                      MVH/ Per

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        Ja och kanske se över filtermassan. Min egen hade kollapsat för ett tag sen och var helt svartröd av någon konstig anledning. En skillnad från 6.6 till 6.4 låter dock ganska marginell och borde inte ge någon supereffekt på hälsan av bakterierna och därmed inte jättemycket större marginaler. Men helt klart bättre än inget.

                        Jag stoppade ner en massa ny keramik + återgenererad gammal keramik för några veckor sen så det ska bli spännande att se om keramiken (mer bakterieyta) + mistmetoden (högre pH) + bikarbonat (högre pH) kommer få allt på fötter igen för egen del.

                        Plus betydligt bättre fjutt på växterna såklart, det är där högsta prion ligger naturligtvis.

                        (Med keramik menar jag sintrat glas (Ehfisubstrat/BiopurForte) och Ehfimech/Hagen Biomax)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • psandstr
                          • October 2005
                          • 137

                          #42
                          Jag har suttit och kollat runt lite på forumet om cyano.
                          Det man först och främst ser handlar om kvävebrist.

                          Jag sitter nu och funderar runt hur CO2 påverkar det hela, jag har inte problem med cyano i något annat kar än där jag kör med CO2 och där är jag helt säker på att jag inte har kvävebrist, borde jag inte ha större problem i de andra burkarna där jag tillämpar frekventa vattenbyten och ingen PMDD + mycket hornsärv och andmat (=kvävebrist)?

                          Jag finner faktiskt ingen logik i detta med kvävebrist i mitt fall däremot så känner jag på mig på nåt sätt att CO2 spelar en stor roll?!
                          Strax efter omstarten av mitt stora akvarium (cyanoburken) då jag hade extremt mycket hornsärv och möjligen/förmodligen hade kvävebrist fanns inte ett spår av någon cyano men däremot så började cyanon att krypa fram när jag hade avlägsnat hornsärven, vad har ni för tankar om detta?

                          Hur som helst så hade jag storstädning i akvariet (inte botten) och gjorde rent filtret samt bytte vatten. Filtret tror jag såg ut som defdacs, mörkt rödbrunt rakt igenom.
                          Jag kör just nu med dagliga doser bakterie-kultur för att försöka få igång filtret igen.

                          Ett par ytterligare frågor:
                          Är det helt fel att hoppa över fosfat doseringen ett tag?
                          Jag har andmat som växer som besatt i burken, är det bra eller dåligt med tanke på cyanon?
                          defdac, har du sett några tendenser till förändring/förbättring sedan du började tillsätta bikarbonat?

                          MVH/ Per

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #43
                            där jag kör med CO2 och där är jag helt säker på att jag inte har kvävebrist
                            I ett akvarium där du kör med CO2 så har du runt 30 ggr större näringsupptag - är du fortfarande säker på att du inte har kvävebrist då?

                            Det är ganska skrämmande hur mycket kväve som kan tas upp under rätt förhållande. Visste akvarister överlag om det skulle alla med fiskar gå över direkt att köra växtfilter. Direkt.

                            Så du har ju rätt i att det har att göra med CO2. Kväveupptag som är långt mer än vad en fullproppad och självskuggande hornsärvsburk kan suga upp.

                            Jag doserar 1 tsk KNO3 om dagen i min 300-litrare.

                            Är det helt fel att hoppa över fosfat doseringen ett tag?
                            Det brukar ge ganska direkt lugnande effekt på Cyanotillväxten och lustigt nog även kväveupptaget generellt, men även växterna stannar kvickt utan fosfat.

                            Jag har andmat som växer som besatt i burken, är det bra eller dåligt med tanke på cyanon?
                            Det är dåligt för andmat är garanterat inte begränsade av kol så dom strippar sannolikt kväve som besatta.

                            defdac, har du sett några tendenser till förändring/förbättring sedan du började tillsätta bikarbonat?
                            Jag började se lite skillnad såfort jag bytte till bättre filtermedia (bytte från skumplastkuber till Hagen Biomax+Sera Biopur+Ehifsubstrat). Men akvariet var ganska illa däran så jag har mycket alger överallt fortfarande, inklusive Cyanobakterier men faktiskt så verkar dom hålla sig lite lugnare. Det verkar även som vissa växter har börjat ta sig lite bättre (speciellt E. stellata), men det tror jag inte har med bikarbonat/filtermedia att göra utan att jag doserar mer regelbundet och konsekvent.

                            Jag gjorde ju om hela burken för inte så länge sen och gallrade ur rejält så jag tror jag fått ur en massa skit i burken som låg och snodde syre och blockerade cirkulationen.

                            Man ska nog försöka förhindra att alltför mycket döda växtdelar ligger och bryts ner. Aminosyrorna i bladen blir ju ammonium. Jag har funderat om det är därför Cyanon helst lägger sig som en hinna på gruset och på äldre döende blad.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • psandstr
                              • October 2005
                              • 137

                              #44
                              Jag ser nu tyvärr ingen bra tillväxt på mina växter överlag förutom andmaten då. Jag vet inte riktigt varför de har stannat av, det enda jag egentligen har gjort annorlunda den senaste månaden är att succesivt öka PMDD doseringen!

                              Jag tycker fortfarande att det är konstigt att cyanon började komma i samband med att jag plockade bort Hornsärven, då borde ju mängden kväve öka eller? Det är klart att "ljusinsläppet" blev större när HS försvann men cyano brukar ju inte vara noga med vad den sätter sig på så den kunde ju lika gärna ha satt sig på HS innan den togs bort.

                              Jag doserar ju idag en dubbeldos varannan dag och med det svaga ljuset som jag har så har jag svårt att tro på kvävebrist när dessutom växterna inte direkt skenar!?? Övergödning???

                              Det är inte meningen att ifrågasätta dig defdac, jag försöker bara förtvivlat att ringa in orsaken och därmed rätt åtgärd, men ju mer jag försöker desto sämre tycks det gå...

                              Jag har sedan start kört med ehfisubstrat, "makaroner" och vadd i ytterfiltret så förutsättningarna borde vara de samma nu igen sen jag gjort rent filtret.

                              Fiskarna visar dock samma tecken som vid förra vattenbytet (oroliga) trots tillsats av filterbakterier.

                              Trådalgerna och cyanon kommer igen redan någon dag efter vattenbytet men cyanon i min burk sitter aldrig på gruset utan alltid mest på javamossan och vissa andra växtblad, några tankar kring detta?

                              MVH/ Per

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #45
                                Det är inte meningen att ifrågasätta dig defdac
                                Det är bara bra, jag själv har ju samma problem trots hyffsat massiv dosering så det gäller att man angriper det från en massa olika håll.

                                En liten helomvändning är ofta att man kan märka att vissa alger, inklusive Cyanobakterier, går ner trots att man ökar på fosfatdoseringen(!). Så ang. PMDD-doseringen så tror jag det bästa som vanligt är att bara vara konsekvent och lägga sig på en nivå som omöjligt kan vara begränsande för växterna. Dubbeldos varannan dag låter lagom rikligt för att utesluta näringsbrister i de allra flesta fall.

                                Skillnaden mellan andmaten och de andra växterna är tillgången till kol och ljus. Andmaten tvingas ju i övrigt att suga alla andra makroämnen från vattnet så som vanligt pekar det mot att CO2-tillgången spökar nere i akvariet om växterna går dåligt. Med pH-controller så känns det dock ändå lite konstigt.

                                Om växterna inte mår bra brukar man se det på ett eller annat sätt - mindre/kortare blad, missfärgning osv. Är det något du lagt märke till?

                                Mina E. stellata och L. inclinata var verticillata har t ex under en längre tid skickat ut ganska korta blad förmodligen makrobrist C/N/P/K. Efter utgallringen kom koldioxiden åt bättre överallt och PMDD-doseringen har blivit mer konsekvent. Bladen börjar nu bli långa och fina på nya delar igen. Fokus på växterna.

                                Fiskarna visar dock samma tecken som vid förra vattenbytet (oroliga) trots tillsats av filterbakterier.
                                Detta måste vara en ledtråd, om du inte har extremt känsliga firrar. Är du säker på att ditt vatten är ammoniumfritt t ex? Hur reagerar växterna vid vattenbyte? Tokbubblar eller är det "tyst"?

                                Innan den stora rengörningen så hade jag en period när akvariet var dödstyst vid vattenbytet. Inte en bubbla. Det hoppade igång när jag under flera dagar i rad gjorde stora vattenbyten (och förmodligen därmed även fick bort en massa syreslukande junk).

                                cyanon i min burk sitter aldrig på gruset utan alltid mest på javamossan och vissa andra växtblad, några tankar kring detta?
                                Inne i javamossa tror jag det kan samlas en oherrans massa mulm som snor syre, äldre blad som bryts ner likaså.


                                Även när man rätat upp alla nivåer så dom är bra kan många alger hänga kvar och föröka sig vegetativt även om stabiliteten gör att dom åtminstone inte slänger ut sporer. Cyano är ju lite jobbig på så sätt eftersom dess vegetativa förökning är enormt snabb. Tror du att du fått ordning på alla nivåer så kan det då vara ett läge att ge "dödsstöten" för Cyanon med en 3 dagars total mörkläggning.

                                Trådalger kan i högre grad trimmas bort när man väl fått rejäl snurr på växterna.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...