Hur skulle ni växt- experter byggt upp ett 1200L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Jag avråder å det bestämdaste att böka ner en värmeslinga. Det finns ingen som kunnat påvisa något samband mellan värmeslingor och bättre tillväxt.

    Var rädd om din inkörda botten som nu har en fungerande mineralisering och nitrifikation, bättre läge än så kommer du aldrig få för en lyckad start.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Discusred
      • July 2004
      • 43

      #17
      Ni är bäst, tack så mycket!
      Läste i en tråd om vattenbyte när det gällde pmdd, där snurrade jag bort mig oxå. Behöver jag 50% vatten byte efter varje dosring av pmdd?
      http://www.patriksdiscus-page.com/

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Nope men gärna en gång i veckan. Alternativt kan du köra små vattenbyten varje dag och bara dosera för det bytta vattnet, vilket också kommer garantera att näringsnivåerna aldrig blir begränsande.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #19
          Amanos större burkar tycker jag verkar se ut att fungera bra, och när det gäller nybörjarväxtakvarier tycker jag hellre man ska sikta lågt med ljuset ibörjan och istället köra allt fokus på CO2 som ändå kommer ha den största inverkan på tillväxten.
          Absolut!
          Bara man är medveten om att växtbubblet alla växtakvarister refererar till (jublar till...) kan bli ganska hämmat när man vrider ner ljuset markant. Tillväxten kan ju fortfarande vara riktigt, riktigt bra men man ska då inte "luras" hälla i mängder med gödning på grund av lite bubbel.
          Medvetenhet alltså.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • Discusred
            • July 2004
            • 43

            #20
            Tack för alla svar. Nu börjar jag få lite klarhet på allt. Men det kommer säckert fler frågor.
            Har fått sån inspiration av att titta på alla hemsidor ni har om era växtkar. Men sambon tycker jag är lite knäpp när jag spelade Bluesboys bubbelvideosar om igen femton gånger cirka...
            http://www.patriksdiscus-page.com/

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #21
              Blir det inte helt perverterat svårt att få i tillräckligt med co2 i 1200 liter ???
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                haha nejdå inte med en gigantisk reaktor och lokal bredvid aga
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Discusred
                  • July 2004
                  • 43

                  #23
                  Nu gör ni mig narvös. Hur ofta kommer jag att få fylla på tuben till ett 1200?
                  http://www.patriksdiscus-page.com/

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #24
                    Ursprungligen postat av discusred
                    Nu gör ni mig narvös. Hur ofta kommer jag att få fylla på tuben till ett 1200?
                    Med en 6,5 kilos tub behöver du fylla ungefär var 40:e dag...
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Här är ett inlägg om bottenvärme. T om Tropica har tydligen gjort undersökningar och sett att dom inte ger någon tydlig effekt:

                      Specifikt det här inlägget:
                      A forum community dedicated to aquatic plant owners and enthusiasts. Come join the discussion about collections, displays, tanks, styles, troubleshooting, reviews, accessories, classifieds, and more!


                      Jag har alltid haft bottenvärme i en tredjedel av mitt akvarium eftersom jag har gamla skollheta gjutjärnsballaster liggande i ett skåp under akvariet, och jag har aldrig sett att det växer bättre där.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #26
                        Ursprungligen postat av oveb
                        Med en 6,5 kilos tub behöver du fylla ungefär var 40:e dag...
                        Jag skulle gissa på att den räcker dubbelt så länge... minst!
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • brams
                          • June 2003
                          • 891

                          #27
                          till vårat showcase på jobbet (1500l) så har jag testat att köra med dubbla reaktorer. Det funkade finfint. Men nu så kör jag bara med en (monsteriös) reaktor. Verkar som det går ut på det samma!
                          C.Brams

                          Check out:
                          brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #28
                            Ursprungligen postat av brams
                            till vårat showcase på jobbet (1500l)
                            är de de akvariet som finns i mitten av alla fiskakvarier typ och mittemot finns en bänk med en massa akvarieväxter runt om ?
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • brams
                              • June 2003
                              • 891

                              #29
                              ja!
                              C.Brams

                              Check out:
                              brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                              Kommentar

                              • Krax
                                • December 2005
                                • 1329

                                #30
                                Tycker att det verkar väldigt jobbigt att sköta vattenbytena om man ska köra med CO2 och pmdd. 30% varje vecka blir 360 liter, alltså mer än ett fullt badkar. Och även om man kanske inte måste byta mer än 15-20% så blir det väldigt mycket vatten.

                                Borde inte ett gigantiskt low-tech funka bättre? Där kommer CO2 från botten och man slipper byta vatten lika ofta. Du slipper förhoppningsvis pH-svängningarna också. Fast då måste du sabba din inkörda botten.

                                Bara spånar...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...