Mäsk CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #76
    När det börjar komma till vilket jästsats som är bäst simmar jag ur bild.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #77
      ok. sorry. ja får prova mig fram-.. tack så mycke för all hjälp
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #78
        Haha!

        Färsk jäst borde kunna komma igång snabbare, men jag tycker att det funkar väldigt bra med torrjäst och just bara ett halvt kryddmått per liter. Kronjäst är väl bra?

        Att det tar ett tag för det att komma igång och att det jäser långsamt ser jag inte som ett problem om man kör med flera flaskor. Tvärtom skönt att slippa överflödande vilda flaskor.

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #79
          Ursprungligen postat av Krax
          Haha!

          Färsk jäst borde kunna komma igång snabbare, men jag tycker att det funkar väldigt bra med torrjäst och just bara ett halvt kryddmått per liter. Kronjäst är väl bra?

          Att det tar ett tag för det att komma igång och att det jäser långsamt ser jag inte som ett problem om man kör med flera flaskor. Tvärtom skönt att slippa överflödande vilda flaskor.
          ja kör oxå med kronjäst.
          ja harde ju 4 st petlaskor först men de blev så mycke kopplingar o slangar o omöjligt o få tätt allt så ja bytte till en dunk.
          hur mycke bubblar ditt? i bubbla var 5 sekund är för lite va? till ett 160l akvarium
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #80
            Mitt bubblar med pyttesmå bubblor. Massor. Kanske 10 i sekunden. Men det tar ganska många timmar (ibland dygn) för det att komma igång.

            En bubbla kan ju vara ganska stor men det låter för lite med en på fem sekunder till 160 liter.

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #81
              mm ja satte satsen i söndags . ska göra en ny sats idag med ett annat secept. o sen ska ja täta om vattenfraskan.
              små/stora bubblor?? va bestämmer vilken storlek de blir på dom?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #82
                Folk här på forumet brukar alltid skriva att alträ ger minst bubblor. Jag har blå syrestenar för ett par spänn.

                Tjock slang borde ge större bubblor.

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #83
                  Ursprungligen postat av Krax
                  Folk här på forumet brukar alltid skriva att alträ ger minst bubblor. Jag har blå syrestenar för ett par spänn.

                  Tjock slang borde ge större bubblor.
                  ja har 6mm slang. vet dock ej innemåttet.
                  ja har en sån "trappa" som löser upp bubblorna.
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • heimdall
                    • February 2006
                    • 83

                    #84
                    jag startade mitt igår...men jag måste fråga..en dum fråga men för att vara på den säkra sidan.
                    ska det bubbla 1 bubbla i vatten flaskan ca 1-2 sek eller är det en bubbla från syrestenen 1-2 sek...för är det 1 bubbla från stenen så e det kört här, kommer säkert 20-40 st varje sek...medans i flaskan 1 varje sek.
                    1125L påfåglar
                    540L hajmal,praktbotia
                    240L slöjstjärt, gurami, kardinal
                    30L yngelakv.

                    Kommentar

                    • Lena123
                      • January 2006
                      • 336

                      #85
                      Ursprungligen postat av heimdall
                      jag startade mitt igår...men jag måste fråga..en dum fråga men för att vara på den säkra sidan.
                      ska det bubbla 1 bubbla i vatten flaskan ca 1-2 sek eller är det en bubbla från syrestenen 1-2 sek...för är det 1 bubbla från stenen så e det kört här, kommer säkert 20-40 st varje sek...medans i flaskan 1 varje sek.
                      Har du syresten så är det väl vattenflaskan som fungerar som bubbelräknare. Stenen gör väl 1 bubbla till många små.

                      Andreas. Har du sätt ny mäsk? Fått allt tätt? Nyfiken...

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #86
                        hej lena.. håller på o tätar korken nu.. de va visst en läcka

                        nope. ingen ny mäsk.- men ja har hällt ut den ja hade.. vet inte vilket recept ja ska ha.. alla e ju så olika.. vissa ska de va ett halvt kryddmått i å andra ska de va 25g i
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • Lena123
                          • January 2006
                          • 336

                          #87
                          Ursprungligen postat av andreassofus
                          hej lena.. håller på o tätar korken nu.. de va visst en läcka

                          nope. ingen ny mäsk.- men ja har hällt ut den ja hade.. vet inte vilket recept ja ska ha.. alla e ju så olika.. vissa ska de va ett halvt kryddmått i å andra ska de va 25g i
                          Nästa sats jag sätter så följer jag receptet jag har, men tillsätter lite mer jäst, för att öka bubbelmängden. Receptet funkar bra, men vill ha lite mer bubblor än 1 bubbla/2 sek. Provar kanske med vinjäst.

                          Hoppas du lyckas till slut! Jag måste haft tur, som fick tätt med en gång!

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            #88
                            hur gjorde du när du tätade?
                            ja tätar i i korken till vattenflaken med två slangar i.. svårt o komma in i korken o runt slangarna med fingrarna o få de bra. siliconet är ju inte direkt lättjobbat tror ja har silicon ända upp i taket nu o i resten av lägenheten+ plus att alla mina pennor knivar och alla spetsiga saker är fulla av silicon
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            • heimdall
                              • February 2006
                              • 83

                              #89
                              Ursprungligen postat av Lena123
                              Nästa sats jag sätter så följer jag receptet jag har, men tillsätter lite mer jäst, för att öka bubbelmängden. Receptet funkar bra, men vill ha lite mer bubblor än 1 bubbla/2 sek. Provar kanske med vinjäst.

                              Hoppas du lyckas till slut! Jag måste haft tur, som fick tätt med en gång!
                              jag körde efter ditt,men 5.5 dl socker och 2.5 krm jäst o det bubblar 1 varje sek.
                              1125L påfåglar
                              540L hajmal,praktbotia
                              240L slöjstjärt, gurami, kardinal
                              30L yngelakv.

                              Kommentar

                              • andreassofus
                                • November 2005
                                • 5643

                                #90
                                Ursprungligen postat av heimdall
                                jag körde efter ditt,men 5.5 dl socker och 2.5 krm jäst o det bubblar 1 varje sek.
                                till hur många liter? 5l eller? eller 4l eller hur va de?
                                Mvh Andreas
                                min zoon
                                msn adress

                                Kommentar

                                Arbetssätt...