Mäsk CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #16
    Ja jag är också förvånad. Kan det bero på att jag har kallare vatten än vad de flesta har, runt 21 grader. CO2 löser sig snabbare i kallare vatten men det verkar otroligt att några få grader skulle spela så stor roll. Eller kan det bero på att jag har massvis med kalksten och kalksand i karet och därför högre buffringsförmåga och högre pH så att CO2 övergår till bikarbonat väldigt snabbt? Just nu har jag 1,75 + 1,75 + 1,5 liter mäsk och det bubblar från två syrestenar i ett 54 liters akvarium. Minst 10 minibubblor i sekunden från båda. Och inga bubblor når ytan. Mycket konstigt, men trevligt. pH brukar ligga stabilt på 7,3 men igår lyckades jag trycka ner det till 7,0.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Aha =) Tufft! Jo temperaturen kan nog ha mer med saken att göra än man tror. Om du verkligen inte får några/väldigt få bubblor till ytan så är det ju helt klart ett bevis för att du lyckas lösa upp gasen väldigt bra.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Aha =) Tufft! Jo temperaturen kan nog ha mer med saken att göra än man tror. Om du verkligen inte får några/väldigt få bubblor till ytan så är det ju helt klart ett bevis för att du lyckas lösa upp gasen väldigt bra.
        Man ser tydligt hur bubblorna som är ca en millimeter när de lämnar syrestenen blir mindre och mindre och efter en decimeter syns de inte alls. Det syns tydligt. Jag vill också ha låg temperatur för att mina svenska sjöväxter ska trivas.

        Kommentar

        • Axeru
          • January 2006
          • 105

          #19
          Den bästa syrestene är en utav alträ, dessa ger enligt mig mycket "finare" bubblor än resten. Men man ska nog ta det lugnt med att försöka lösa upp för mycket Co2 från mäsk i karet, det blir nog en hel del pH-svängingar när man måste byta mäsk...man vad vet jag
          Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

          Kommentar

          • Lena123
            • January 2006
            • 336

            #20
            Vill använda en dunk till min mäsk. Tips på storlek och nån som inte exploderar? Köper en trappa till. Har ett 375 l kar.

            Kommentar

            • Jodahl
              • March 2005
              • 298

              #21
              Ursprungligen postat av Lena123
              Vill använda en dunk till min mäsk. Tips på storlek och nån som inte exploderar? Köper en trappa till. Har ett 375 l kar.
              Många använder PET-flaskor, flera stycken är bra för då kan du byta mäsk med olika intervall och får jämnare CO2-flöde. Går också att använda större dunkar.

              Ingen risk för explosion om du inte stryper utflödet.

              ...Johan...
              220 liter växtsoppa.
              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
              Aquarelle 0,3 W/liter

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                #22
                jag tror den störrsta skillnaden mellan krax och defdacs upplösning av koldioxid beror på just ph't, koldioxid löser sig mycket lättare vid högre ph.

                det beror på att reaktionen mellan bikarbonat och kolsyra trycks mot att skapa mer bikarbonat som gör att man kan lösa ytterligare kolsyra (som kommer av den lösta koldioxiden)

                att det blir mer bikarbonat borde inte bekomma växterna då mägnden löst koldioxid som gas (inte kolsyra) är densamma och krax kan därför trycka ner massa koldioxid som blir kolsyra och som licksom sparas i vattnet så att den kan gå tillbaka till koldioxid när växterna käkat upp den koldioxiden som var löst.

                shit vilken rörig förklaring.

                nytt försök:
                vid syrestenen så löses koldioxiden och mycket av den kan lätt bli kolsyra som blir bikarbonat pga det höga ph't.
                när detta vattnet kommer till växterna tar dom koldioxiden i vattnet, men när dom gjort det så bildas mer koldioxid av det som innan blev kolsyra och bikarbonat.

                så den lösta koldioxiden är samma men krax kan buffra undan massa koldioxid som bikarbonat och därför lättare lösa koldioxiden.

                jag tror inte skillnaden i temperatur har märkbar effekt, det rör sig om ca 10% skillnad i löslighet på 5graders skillnad. dvs det är lika lätt att lösa 35ppm vid 20 grader som 30 vid 25grader, ganska liten skillnad. det är först när man höjer temperaturen rejält (>50 grader) som man kan märka nån skillnad, men då dör fiskarna och de flesta växterna.
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Jag tycker förklaringen var lysande. Tack och bock! =)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Kockfrallan
                    • March 2005
                    • 462

                    #24
                    Jag tänkte köra med 1 st 5 liters dunk med mäsk och en slang från den ner i en 1,5 liters pet flaska sen från den ner i karet och lösa upp det med en syre sten. Karet är på 450L. Jag göder redan med PMDD men tycker inte att växterna är riktigt fina.
                    Jag är inte ute efter något jättefint super växt akvarium men så att växterna inte blir så fula.
                    Jag har ett kh på 6 och ph på strax över 7.
                    Är det farligt för fiskarna eller kommer det inte hända så mycket med ett så stort kar.
                    Hur ofta kommer man behöva byta en 5 l dunk?
                    Jag vill bara testa detta och se hur det fungerar men jag kollar även på riktiga co2 anläggningar.

                    Mvh Marcus
                    450L
                    5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
                    1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
                    1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

                    Kommentar

                    • cryptomarko
                      • August 2005
                      • 181

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kockfrallan
                      Jag är inte ute efter något jättefint super växt akvarium men så att växterna inte blir så fula.
                      hehe, precis så tänkte jag när jag började med co2 och pmdd men jag föll pladask för det(som egentligen inte var meningen) och ångrar inte det.
                      Vem vet, kanske samma sak händer dig!
                      /Markus
                      18 år

                      www.cryptomarko.webb.se

                      Kommentar

                      • Kockfrallan
                        • March 2005
                        • 462

                        #26
                        Jo det lär väl bli så men skulle va kul och testa mäsk metoden lite först innan man köper ritiga grejer.

                        Mvh Marcus
                        450L
                        5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
                        1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
                        1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

                        Kommentar

                        • Kockfrallan
                          • March 2005
                          • 462

                          #27
                          Vad tror du om den sattsen till det karet?
                          Mvh Marcus
                          450L
                          5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
                          1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
                          1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

                          Kommentar

                          • Lena123
                            • January 2006
                            • 336

                            #28
                            Jag fick rådet att ha 2 st 5 l dunkar till mitt 375 liters. Har inte kommit igång än, men litar på dom kunniga på forumet.

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #29
                              Jag kör väl varianten som Kockfrallan snackar om, "inte ute efter något jättefint super växt akvarium men så att växterna inte blir så fula".
                              Jag kör med en 5l dunk till mitt 450l kar.

                              5l Vatten
                              5dl Socker
                              2msk Vällingpulver
                              1tsk Natriumbikarbonat
                              2krm Torrjäst

                              Ett recept som puttrar på så sakterliga i 3v iaf.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              • Krax
                                • December 2005
                                • 1329

                                #30
                                Jag försökte räkna på det när jag gick hem i häromdagen men det var inte så lätt. Säg att man vill tillföra 10 mg CO2 per liter varje dag. Och har ett kar som är 100 liter. Bara för att göra det lite enklare att räkna. Då måste man tillföra 1000 mg = 1 g varje dag.

                                Mina tre mäskflaskor (1,5+1,75+1,75 liter) släpper ut ca 10 bubblor i sekunden. Varje bubbla är ca 1 mm stor. Vi kan låtsas att den är fyrkantig och har en volym på 1 kubikmillimeter. Varje dygn tillför jag alltså 1*10 x 60 x 60 x 24 = 864 000 kubikmillimeter gas. 1 kubikmillimeter är en tusendels kubikcentimeter så 864 kubikcentimeter gas tillförs. Vad väger då den gasen?

                                Koldioxid väger 0,0195 g/cm3 vid normalt lufttryck. Det är inte normalt tryck i vattnet där jag släpper ut mina bubblor. På en meters djup är det 1 atmosfärs tryck över det normala lufttrycket (alltså 2 atmosfärer) och på 0,2 meters djup där jag släpper ut mina bubblor är det 1,2 atmosfärers tryck. Densiteten för koldioxid på 0,2 meters djup är alltså 1,2 x 0,0195 g/cm3 = 0,0234 g/cm3. 864 cm3 väger alltså 20 gram.

                                20 gram är mycket mer än det 1 gram som behövdes för att tillföra 10 mg/l. Det räcker till att tillföra 200 mg/l. Jag bör alltså inte ha kolbrist i mitt kar. Det stämmer också eftersom jag måste tillföra en massa näring flera gånger i veckan och växterna växer bra just nu.

                                En förutsättning för att detta ska stämma är att man lyckas lösa all gas. Man måste också se till att pH inte blir för surt.

                                20 gram koldioxid räcker till en väldigt stor tillväxt av växter. Växterna består till stor del av kol (kanske 70% av torrvikten och kanske 20% av våtvikten) och behöver därför väldigt mycket kol.

                                Du borde klara dig med en femliters saftdunk och jag tror att slangen ploppar ut innan flaskan exploderar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...