Mäsk CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #61
    hur tätar du? med silicon eller? ja har tätat runt slangen o i flera omgångar nu.. siliconet är större än hela korken ju men de bubblar inte ändå
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #62
      Hehe det trodde jag också skulle hjälpa. Tillslut silikonade jag igen hela skiten men det läckte ändå 8)

      Tillslut tog jag istället en Absolutflaska och borrade ett lagom litet hål som man med våld kunde få igenom slangen igenom och utöver det epoxylimmade igen snittet.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #63
        Du kan se flaskan i bakgrunden här:
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #64
          du vill ha ca 10 (upp till 50) mg koldioxid per liter om du sedan måste tillföra mindre för att inte allt går åt eller mer för att det går åt mer än så eller för att det luftas ur vid vattenytan. så hur mycket du vill tillföra är lite krångligare. Bluesboy har studerat det lite mer.
          Jag har lagt till ett skript som räknar ut medelvärdet på ljusstyrka och CO2-konsumtion för oss som matar in i min databas:

          En vägledning kanske?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #65
            Ursprungligen postat av defdac
            Du kan se flaskan i bakgrunden här:
            http://www.akvarie.net/controllersvt...ge&imageid=106

            ja de va ju en ide kanske..
            ska bara köpa en 5l flaska med absolut o dricka upp sen kan ja göra de..
            ja doppade ner dunken i vatten , men ja såg inte att de bubblade o läckte
            de bubblar när ja skakar o trycker på flaskan.. kan de va så att min blandning ine jäser tillräckligt???
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Kockfrallan
              • March 2005
              • 462

              #66
              Jag har precis samma problem som du har andreas. Jag hittar inte heller någon läcka men den fins där.
              MvhMarucs
              450L
              5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
              1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
              1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #67
                ska bara köpa en 5l flaska med absolut o dricka upp sen kan ja göra de..
                ja doppade ner dunken i vatten , men ja såg inte att de bubblade o läckte
                de bubblar när ja skakar o trycker på flaskan.. kan de va så att min blandning ine jäser tillräckligt???
                Nej, inte om du märker att koldioxiden inte orkar ända ner i akvariet. Anledningen att den orkar ända ner när du skakar flaskan är att jäsningen en liten stund överskrider pyspunkan.

                Sänk ner rubbet i en hink med vatten/badkaret, håll för utblåsslangen med tummen och skaka på mäskflaskan så kommer du nog se var det pyser.

                Jag hittar inte heller någon läcka men den fins där.
                Höll du för slangen när du kollade?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #68
                  Ursprungligen postat av BluesBoy
                  Jag har lagt till ett skript som räknar ut medelvärdet på ljusstyrka och CO2-konsumtion för oss som matar in i min databas:

                  En vägledning kanske?
                  Ja vägledning till mig behövs! Och du får gärna ta bort mina vansinniga data. Det är något som inte stämmer alls och jag tror att det är flaskstorlek. Jag skrev in vad mina mäskflaskor väger och hur länge det varar. Det skulle nog vara vikten av koldioxid i tryckflaskan man skrev in.

                  Sorry att jag fipplade till det. Nu blir medelvärden och allt helt fel.

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #69
                    Sorry att jag fipplade till det. Nu blir medelvärden och allt helt fel.
                    Ingen fara. Maila mig dina uppgifter så ändrar jag ikväll.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #70
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Nej, inte om du märker att koldioxiden inte orkar ända ner i akvariet. Anledningen att den orkar ända ner när du skakar flaskan är att jäsningen en liten stund överskrider pyspunkan.

                      Sänk ner rubbet i en hink med vatten/badkaret, håll för utblåsslangen med tummen och skaka på mäskflaskan så kommer du nog se var det pyser.


                      Höll du för slangen när du kollade?

                      ok.. ska fylla bakkaret sen o kolla. iodag bubblar de ca 1 bubbla var 5 sekund men inget i akvariet. men ska m den som ger sig.. ja SKA få ordning på detta om de så e de sista ja gör
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #71
                        nu har ja fyllt badkaret och doppat ner hela mäskanordingen, de läcker i korken på vattenflaskan, men ser inte att de läcker från mäskdunken.
                        borde de inte bubbla mer i vattenflaskan då än va de gör?? kommer ju bara en bubbla var 5 sekund ner till vattenflaskan
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #72
                          kommer ju bara en bubbla var 5 sekund ner till vattenflaskan
                          Då är det med den hastigheten din mäsk jäser just nu och om du tätar vattenflaskan så kommer det bubbla med 1 bubbla var femte sekund i akvariet också.

                          En trött mäsksats. Läge att göra en ny kanske, eller ställa den varmare.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            #73
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Då är det med den hastigheten din mäsk jäser just nu och om du tätar vattenflaskan så kommer det bubbla med 1 bubbla var femte sekund i akvariet också.

                            En trött mäsksats. Läge att göra en ny kanske, eller ställa den varmare.
                            ok. så om ja tätar vattenflaskan nu så är de bra sen
                            byta redan ja gjorde ju satsen i söndags men ja har öppnat massa och skakat och hällt över från flaskor till en dunk, kan de påverka??

                            eller ska ja testa ett annat recept? tycker det är fruktansvärt lite jäst i de receptet som ja har.. endast ett halvt kryddmått med torrjäst till en liter vatten
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #74
                              En långsam jäsning kan vara att föredra då den kommer hålla längre och hålla ungefär samma bubbeltakt hela tiden.

                              Vill du ha en snabb explosionsartad jäsning så är det mycket jäst och socker och bra med värme runt dunken som gäller, se upp bara så du inte gasar ihjäl fiskarna.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • andreassofus
                                • November 2005
                                • 5643

                                #75
                                ok. ska kanske va lite försiktigt då. men kör ja på samma recept igen kommer de ju inte bubbla mer än va de gör nu. är de skiullnad på torrjäst o vanlig jäst? vilket är o föredra?
                                kan ja kanske ta 1-1,5 kryddmått istället för att de ska bubbla fortare?
                                Mvh Andreas
                                min zoon
                                msn adress

                                Kommentar

                                Arbetssätt...