Mäsk CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #31
    Ursprungligen postat av averater
    jag tror den störrsta skillnaden mellan krax och defdacs upplösning av koldioxid beror på just ph't, koldioxid löser sig mycket lättare vid högre ph.

    det beror på att reaktionen mellan bikarbonat och kolsyra trycks mot att skapa mer bikarbonat som gör att man kan lösa ytterligare kolsyra (som kommer av den lösta koldioxiden)

    att det blir mer bikarbonat borde inte bekomma växterna då mägnden löst koldioxid som gas (inte kolsyra) är densamma och krax kan därför trycka ner massa koldioxid som blir kolsyra och som licksom sparas i vattnet så att den kan gå tillbaka till koldioxid när växterna käkat upp den koldioxiden som var löst.
    Jag tror att du har helt rätt. Hurra för högt pH!

    Kommentar

    • Lena123
      • January 2006
      • 336

      #32
      Wow! Vilken kemist! Då bör jag klara mej på en 5 l dunk till mitt 375 l alltså?

      Kommentar

      • Kockfrallan
        • March 2005
        • 462

        #33
        Säger samma sak wow. Gått på universitetet i växjö eller? Kanon..
        Jag har precis silikonat fast alla slangar nu och ska vänta ett par dagar så det härdar riktigt.
        Hur kommer det bli med ph när man haft igång en satts kanske 2 veckor(du säger att den kanske håller 3) Kommer det vara lågt i början och sen sakta stiga uppåt när jäsningen avtar?
        Behöver man vara orolig för fiskarnas hälsa?
        Hur ofta behöver man byta vattnet i flaska som "renar" gasen?

        Tack för alla kanon bra svar..
        Mvh Marcus
        450L
        5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
        1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
        1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

        Kommentar

        • Jodahl
          • March 2005
          • 298

          #34
          När jag körde mäsk använde jag två PET-flaskor till mitt 220-liters. Var lite orolig över att få för lågt Ph i början så jag mätte på morgonen första veckan efter som det är då Ph:t är som lägst. Kunde konstatera att jag aldrig gick under 7, låg oftast på 7,5 (kranvattnet är Ph 8 och KH 3). Efter det slutade jag oroa mig och slutade mäta.

          Märkte aldrig att fiskarna tog nån skada. Vid mäsk är nog största risken Ph-svängningar och inte för lågt Ph.

          Tvättflaskan bytte jag aldrig vattnet i. Jag resonerade som så att ju oftare man byter det vattnet ju mer CO2 stannar i tvättflaskan, och det är ju onödigt.

          ...Johan...
          220 liter växtsoppa.
          Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
          PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
          Aquarelle 0,3 W/liter

          Kommentar

          • Yrrah
            • August 2004
            • 188

            #35
            Ursprungligen postat av Lena123
            Vill använda en dunk till min mäsk. Tips på storlek och nån som inte exploderar? Köper en trappa till. Har ett 375 l kar.
            5 L dunk kan du köpa på Coop, där har dom även lock med färdiga hål i. Är nog till för att jäsa öl i egentligen, så gå till den avdelningen. Lämpliga slangar hittar du också på Coop/badrum.

            Denna uppsättning har jag. Hejja Coop!!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #36
              Nu tror jag ännu mer på averators förklaring. Sedan jag började ösa ner CO2 i mitt lilla 54 liters har växterna börjat växa som galningar och pH har sjunkit till lite under 7. Nu när pH är lite lägre löser sig inte CO2 lika bra längre utan jag ser bubblor som når ytan. Antagligen för att inte lika mycket CO2 övergår till bikarbonat vid lägre pH.

              (Eller på att vattnet är mättat med CO2 och inte kan lösa mer? Fast det tror jag inte på.)

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Här är en mycket bra tråd som förklarar hur det hänger ihop med CO2(aq) och bikarbonat som jag precis snubblade över:


                Kul att se hur lite djupare teori hänger ihop med "verkligheten" =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #38
                  (Edwards teori om varför vissa "mjukis"-växter inte gillar högt KH var intressant, typ Toninas)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • ciklidrune
                    • February 2006
                    • 14

                    #39
                    själva lösningen på problemet att bubblorna blir förstora är syrestenen den ska vara i trä och helst sättas ungefär 20 cm under vattenytan, och placeras under pumputsrömningen.

                    Kommentar

                    • averater
                      • March 2004
                      • 381

                      #40
                      några småfel...
                      Ursprungligen postat av Krax
                      Jag försökte räkna på det när jag gick hem i häromdagen men det var inte så lätt. Säg att man vill tillföra 10 mg CO2 per liter varje dag. Och har ett kar som är 100 liter. Bara för att göra det lite enklare att räkna. Då måste man tillföra 1000 mg = 1 g varje dag.
                      du vill ha ca 10 (upp till 50) mg koldioxid per liter om du sedan måste tillföra mindre för att inte allt går åt eller mer för att det går åt mer än så eller för att det luftas ur vid vattenytan. så hur mycket du vill tillföra är lite krångligare. Bluesboy har studerat det lite mer.

                      Ursprungligen postat av Krax
                      Koldioxid väger 0,0195 g/cm3 vid normalt lufttryck. Det är inte normalt tryck i vattnet där jag släpper ut mina bubblor. På en meters djup är det 1 atmosfärs tryck över det normala lufttrycket (alltså 2 atmosfärer) och på 0,2 meters djup där jag släpper ut mina bubblor är det 1,2 atmosfärers tryck. Densiteten för koldioxid på 0,2 meters djup är alltså 1,2 x 0,0195 g/cm3 = 0,0234 g/cm3. 864 cm3 väger alltså 20 gram.
                      det är ungefär 10m vatten som motsvarar 1 atmosfär, 2 dm kan man altså bortse ifrån.
                      en bra formel för att räkna på gaser är allmänna gaslagen.
                      för att inte krångla till det onödigt här så kan du (och andra intresserade) säkert googla fram lite info om den.

                      (utan att räkna med tryckskillnader i vattnet så blir det 17g)

                      Ursprungligen postat av Krax
                      20 gram koldioxid räcker till en väldigt stor tillväxt av växter. Växterna består till stor del av kol (kanske 70% av torrvikten och kanske 20% av våtvikten) och behöver därför väldigt mycket kol.
                      där har du helt rätt, hade all koldioxid gått åt till att bli växter hade man haft en helt sjuk tillväxt!

                      att bubblorna har svårare att lösa sig vid lägre ph om ph-sänkningen kommer av tillsatt koldioxid kan man lika gärna säga beror på det lägre ph't som på den ökade mägnden gas i vattnet, då det kommer av samma sak och är samma sak...
                      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                      Kommentar

                      • MoZZe
                        • August 2005
                        • 529

                        #41
                        borde det inte bli bätter om man sätter en syresten under ett innefilter?så att filtret funkar som reaktor?eller är det bara jag som är trög nog som inte fattar bättre?
                        240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                        Min Blog

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #42
                          Visst är det så. DU kan till och med skippa syrestenen om du får in slangen i insuget.
                          Gasen löses upp när den paserar filtermaterialet. Det som inte är löst smulas sönder till små små bubblor av impelern.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Krax
                            • December 2005
                            • 1329

                            #43
                            Ursprungligen postat av averater
                            det är ungefär 10m vatten som motsvarar 1 atmosfär, 2 dm kan man altså bortse ifrån.

                            (utan att räkna med tryckskillnader i vattnet så blir det 17g)

                            där har du helt rätt, hade all koldioxid gått åt till att bli växter hade man haft en helt sjuk tillväxt!
                            Tack averator. Jag tänkte väl att jag måste ha gjort några grova fel.

                            Kommentar

                            • Kockfrallan
                              • March 2005
                              • 462

                              #44
                              Jag satte en dunk mäsk med 4 liter vatten ca 38 grader 2 kryddmått torrjäst, 5 dl socker, 1 tesked bikarbonat.
                              Men det börjar ju aldrig bubbla! Hur lång tid kan det ta har väntat i snart 1,5 dygn.
                              Har jag gjort något fel?
                              Mvh Marcus
                              450L
                              5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
                              1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
                              1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

                              Kommentar

                              • heeke
                                • April 2003
                                • 5033

                                #45
                                troligtvis läckage. Kolla med lite diskmedelsvatten runt korken och slanggenomföringen.
                                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...