Svarta och håriga alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #46
    Testade i alla fall att skaka ur vatten och fick ingen ändring i ph:t.
    Ytterligare anledning att inte lita på pH-test 8) pH 8.5 med KH 3 borde innebära hydroxidbehandlat vatten och den försvinner om du skakar riktigt duktigt, dvs en markant sänkning av pH:t.

    Eller så får jag en så kraftig sänkning för att jag även har en massa CO2 i kranvattnet. När jag skakat så säger CO2-tabellen att vattnet innehåller runt 18 ppm CO2 om pH.t är 6.6 och KH 2.5. I Tropfrogs fall bara 7.5 ppm CO2 (KH 2.5 pH 7)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • qvackus
      • February 2006
      • 24

      #47
      Köpte i onsdags fem st Crossocheilus Oblongus. De är lika stora som de Flying Fox jag köpte av misstag så det lär ta typ 3 år innan något händer.

      Dessutom köpte jag en annan sak som kan hjälpa!!! Ett nytt filter. Mitt gamla var 3 år (pinsamt - men visste inte att det spelade roll). Mitt gamla filter blir igenproppat efter bara en vecka trots bra pump. Har ännu inte satt i det nya filtret (ska göra rent akvariumet imorgon). Med lite tur funkar detta filter bättre och därmed behöver det inte rengöras oftare än kanske en ggn per månad vilket bör vara förebyggande mot algerna.

      Har det någon betydelse hur mkt luft från utsidan man suger ner i vattnet?

      Vill samtidigt tacka för alla bra svar!
      Why are you wearing that stupid man suit?

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #48
        Ursprungligen postat av qvackus
        Köpte i onsdags fem st Crossocheilus Oblongus. De är lika stora som de Flying Fox jag köpte av misstag så det lär ta typ 3 år innan något händer.
        Nej du! Dessa fiskar växer väldigt fort tycker jag! Och så är de faktiskt duktigast på att äta alger när de är små.

        Ursprungligen postat av qvackus
        Dessutom köpte jag en annan sak som kan hjälpa!!! Ett nytt filter. Mitt gamla var 3 år (pinsamt - men visste inte att det spelade roll). Mitt gamla filter blir igenproppat efter bara en vecka trots bra pump. Har ännu inte satt i det nya filtret (ska göra rent akvariumet imorgon). Med lite tur funkar detta filter bättre och därmed behöver det inte rengöras oftare än kanske en ggn per månad vilket bör vara förebyggande mot algerna.

        Har det någon betydelse hur mkt luft från utsidan man suger ner i vattnet?

        Vill samtidigt tacka för alla bra svar!
        Jag tycker inte du ska byta filter samtidigt som du gör rent i akvariet. Har du möjlighet att köra båda filtren paralellt under nån månad? Det är ju inte bra om du förlorar för många nyttobakterier. Och de flesta finns faktiskt i filtret.

        I fall det inte går att köra båda filtren samtidigt så bör du krama skiten ur det gamla filtret i akvariet. Det ser för jävligt ut i några timmar men det är väldigt effektivt mot en eventuell ammoniak-och nitritspik som mycket sannolikt kommer att uppstå efter byte av filter.

        Lycka till!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #49
          Lördag kväll igen och tråden återupplivas, kul!
          Du får läsa lite bättre. Mitt första svar till dig ang. att toffsalger triggas av CO2-svängningar:
          Citat:
          Ammonium är naturligtvis inte heller bra ur algsynpunkt, men just toffsalger finns aldrig i t ex low-techs som aldrig får vattenbyten iom att dessa burkar alltid är helt CO2-begränsade.
          Ammonium är aldrig bra ur algsynpunkt
          Jag tänkte mer på det du skrev i inlägget efter:
          CO2 är enda förklaringen skulle jag vilja säga.
          [QUOTE] Eftersom Barr så tydligt behandlar det hon skriver =) Bra bok i mycket men inte i allt, för att bli lite nyanserad [QUOTE]

          Jag har svårt att tänka mig att det går att behandla tex allelopati mer ingående än i Wahlstadts bok. Jag tycker att du skall skaffa den.

          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • qvackus
            • February 2006
            • 24

            #50
            Menar du verkligen "kram skiten ur filtret" bokstavligt talat? Det är riktigt sunkigt nämligen

            Jag tror jag börjar lära mig lite om det här nu:

            * Byt inte vatten för ofta - max en ggn i månaden

            * Byt max 50% av vattnet.

            * Rengör filtret max en ggn per månad.

            * Om filtret blir helt rent (dvs ingen skit kvar i det) frodas toffsalgerna då det inte finns några "bra" bakterier kvar i filtret.

            Är detta korrekt uppfattat?

            Hur var det nu med luftinsug? Jag har en slang kopplad till pumpen som man kan reglera hur mkt luft som ska ner i akvariumet. Hur mkt luft ska man dra ner? Vad gör luften? Positiva och negativa egenskaper?

            Hur ofta rengör ni era filter?

            Återigen, tacksam för alla svar
            Why are you wearing that stupid man suit?

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #51
              Ursprungligen postat av qvackus
              Menar du verkligen "kram skiten ur filtret" bokstavligt talat? Det är riktigt sunkigt nämligen
              kan skölja av det försiktigt i ljummet vatten så den yttersta skiten lossnar om det är riktigt skitet sen kan du krama ur det.
              är det bara lite så skölj inte av det.

              * Byt inte vatten för ofta - max en ggn i månaden
              det är mycket personligt hur mycket man vill och behöver byta men finns flera vägar.
              byta lite varje dag.
              eller låta vattnet man ska byta med stå en 25liters dunk till exempel och lufta ur det med luftpump och syresten så åker all co2 ur.

              * Rengör filtret max en ggn per månad.
              filtret kan man låta gå sålänge pumpen orkar pumpa och göra rent först när vattenflödet minskar.

              * Om filtret blir helt rent (dvs ingen skit kvar i det) frodas toffsalgerna då det inte finns några "bra" bakterier kvar i filtret.
              stämmer rätt bra men man ska också tänka på att det finns en biofilm i hela akvariet med bakterier så även om man kokar filtret finns det ändå bakterier.
              dom flesta bakterierna finns i bottenmaterialet om det inte är för kompakt.

              Hur var det nu med luftinsug? Jag har en slang kopplad till pumpen som man kan reglera hur mkt luft som ska ner i akvariumet. Hur mkt luft ska man dra ner? Vad gör luften? Positiva och negativa egenskaper?
              räcker med ytcirkulation för att få ner syre till fiskarna.
              har man dock av nån orsak varmt typ 29-30 grader eller mer så är det bra med extra syretillskott då vattnets förmåga att hålla syre minskar ju mer tempen höjs.
              nackdelen med lufttillförsel är att de drar ur koldioxid vilket kan öka förbrukningen från tub till exempel drastiskt.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #52
                Jag har svårt att tänka mig att det går att behandla tex allelopati mer ingående än i Wahlstadts bok. Jag tycker att du skall skaffa den.
                Alleopati är alla ense om inte är någon som helst spelare i växtakvarier, så det blir ju en anledning att inte skaffa den isåfall =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #53
                  Ursprungligen postat av qvackus
                  Menar du verkligen "kram skiten ur filtret" bokstavligt talat? Det är riktigt sunkigt nämligen
                  Yep, det menar jag. Jätteeffektivt! Men är filtret väldigt smutsigt kan du göra som Raven tipsar om.

                  Ursprungligen postat av qvackus
                  Jag tror jag börjar lära mig lite om det här nu:

                  * Byt inte vatten för ofta - max en ggn i månaden

                  * Byt max 50% av vattnet.
                  Att byta 10-25% av vattnet varannan vecka är bättre än att göra ett stort vattenbyte (50%) en gång i månaden. Men hur ofta och hur mycket vatten man ska byta varierar mycket beroende på bl a hur stort akvariet är, vad man har för filtrering, hur mycket växter man har, hur många och vilka fiskar som bor i akvariet.

                  Ett sätt att lära sig hur man ska göra med vattenbytena i sitt akvarium är att mäta nitrat (inte nitrit) nivåerna. Har man växter i akvariet ska nitraten ligga mellan 10-20 ppm. Nitratnivåerna över 50 ppm kan vara skadliga för fiskarna.

                  Ursprungligen postat av qvackus
                  * Rengör filtret max en ggn per månad.
                  Som Raven redan påpekat ska man helst inte regöra filtret förrän man märker att vattengenomströmningen börjar avta.

                  Ursprungligen postat av qvackus
                  * Om filtret blir helt rent (dvs ingen skit kvar i det) frodas toffsalgerna då det inte finns några "bra" bakterier kvar i filtret.
                  Det finns mycket värre saker än tofsalger i fall det inte finns några nyttobakterier kvar i filtret. Då finns det en mycket stor risk att man får en ammoniak/nitritspik som är dödsgiftig för fiskarna. Därför ska man alltid vara rädd om nyttobakterierna när man rengör filtret. Helst ska man rengöra filtermaterialet i en hink med akvarievatten. Alternativt försiktigt under kranen med vatten som håller ungefär samma temperatur som akvarievattnet.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #54
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Alleopati är alla ense om inte är någon som helst spelare i växtakvarier, så det blir ju en anledning att inte skaffa den isåfall =)
                    Det är möjligt att "alla" är ense om att alleopati inte är någon som helst spelare i ett hightec växtkar där man byter vatten hela tiden. Men i denna tråden diskuteras lowtec med få eller inga vattenbyten. Där kan jag med bestämdhet säga att inte alla är överens. Vill du veta vilka så kolla i Wahlstadts mycket digra referenser. Förutom wahlstadt själv finns det väl ett 20 tal forskare som inte är lika övertygade som du är.

                    Nog om det, vad jag försöker säga är att det är en bra bok som man bör läsa om man är interesserad av växter. Det är deffinitivt en bok man bör läsa innan man tipsar andra om den. Det är dessutom en bok som bör läsas INNAN man ger den kritik som att "bra bok i mycket men inte i allt"

                    Själv tycker jag att barrreport är hyffsad, men lite tunn .
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #55
                      Då får jag skaffa den och ställa i bokhyllan så du blir lugn Magnus. =)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #56
                        Själv tycker jag att barrreport är hyffsad, men lite tunn .
                        Vad är det exakt du tycker är tunnt och varför bara hyffsad? Ser du några direkta fel och skulle du kunnat skriva den bättre själv? =(

                        Det är ju iaf bra att den kommer ut en gång i månaden, då iaf jag sitter klistrad. =)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • qvackus
                          • February 2006
                          • 24

                          #57
                          Hej

                          Jag är tillbaka nu igen...

                          Jag har fått ortoligt otrevliga problem med mina "tofsätare". Som jag skrev tidigare har jag köpt 4 st Flying Fox av misstag, pga av detta besökte jag en annan djuraffär i Borås som gav mig den "riktiga sorten". Fyra stycken av dessa köpte jag. Idag har jag rengjort akvariumet och upptäckte till min fasa att en massa småfisk har försvunnit samt att en "Zebramal" (dock svart orange) som äter sniglar är helt spårlöst försvunnen!!! Jag fick även en liten kyrka som jag av barmhärtighetsskäl mot den jag fick den av stoppade i akvariumet. Denna tog jag upp för att göra rent och i den låg två stycken av mina 3-4 åriga malar (den vanliga sorten) ca 10-15cm stora DÖDA. Detta måste väl bero på de nya asen jag köpte, Epalzeorhynchos kalopterus (Flying Fox). Har lagt dem i en bunke för att få svar av er om dessa är asen som ska bort. Nedan är en länk på en av dessa Flying Fox.



                          Värt att tillägga är att dessa 8 st simmar i stim och bör alltså vara av samma sort trots att de är inhandlade i olika affärer och trots att butikspersonalen sagt två olika namn på arten.

                          Har även två stycken 15 åriga malar ca 30 cm, dessa verkar dock fredliga men kan det trots allt vara dessa som slaktar mina fiskar?

                          Nedan är en bild på hela akvariumet, malen till höger är en av de stora.



                          Oerhört tacksam för snabba svar då jag lagt alla flying foxs i en skål och om de är oskyldiga förtjänar de ju ett bättre öde.

                          Säkert 20-30 fiskar av olika arter har försvunnit sedan dessa lades i akvariumet...
                          Why are you wearing that stupid man suit?

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #58
                            Ursprungligen postat av qvackus
                            Hej

                            Jag är tillbaka nu igen...

                            Jag har fått ortoligt otrevliga problem med mina "tofsätare". Som jag skrev tidigare har jag köpt 4 st Flying Fox av misstag, pga av detta besökte jag en annan djuraffär i Borås som gav mig den "riktiga sorten". Fyra stycken av dessa köpte jag. Idag har jag rengjort akvariumet och upptäckte till min fasa att en massa småfisk har försvunnit samt att en "Zebramal" (dock svart orange) som äter sniglar är helt spårlöst försvunnen!!! Jag fick även en liten kyrka som jag av barmhärtighetsskäl mot den jag fick den av stoppade i akvariumet. Denna tog jag upp för att göra rent och i den låg två stycken av mina 3-4 åriga malar (den vanliga sorten) ca 10-15cm stora DÖDA. Detta måste väl bero på de nya asen jag köpte, Epalzeorhynchos kalopterus (Flying Fox). Har lagt dem i en bunke för att få svar av er om dessa är asen som ska bort. Nedan är en länk på en av dessa Flying Fox.



                            Värt att tillägga är att dessa 8 st simmar i stim och bör alltså vara av samma sort trots att de är inhandlade i olika affärer och trots att butikspersonalen sagt två olika namn på arten.

                            Har även två stycken 15 åriga malar ca 30 cm, dessa verkar dock fredliga men kan det trots allt vara dessa som slaktar mina fiskar?

                            Nedan är en bild på hela akvariumet, malen till höger är en av de stora.



                            Oerhört tacksam för snabba svar då jag lagt alla flying foxs i en skål och om de är oskyldiga förtjänar de ju ett bättre öde.

                            Säkert 20-30 fiskar av olika arter har försvunnit sedan dessa lades i akvariumet...
                            Halloj!

                            Nu är jag väl kanske ingen större expert på området. Men den fisken du visade bild på är ingen flying fox utan en Crossocheilus oblongus, alltså en siamesisk algätare. Jag har själv 2 st sådana i mitt 540L kar och jag har inga som helst problem med dem (förrutom att de tuggade i sig nålgräset som jag äntligen hade fått tag på).
                            Hurvida dina andra firrar är flying fox eller siameser är lite svårt att svara på utan bild . Men kolla själv, titta på fenorna (främst ryggfenan skulle jag tro), är den genomskinlig så är det en siames, är den inte det så är det en flying fox.

                            Annars lyder ju artbeskrivningen här på zoopet:
                            Denna art blandas ofta ihop med Crossocheilus siamensis. C.siamensis fenor är genomskinliga, dessutom har den ett par skäggtömmar på överläppen, E.kalopterus har två par. Ett annat kännetecken är att den del av det mörka längsgående bandet som går ut i stjärtfenan hos E.kalopterus är bredare och mörkare än hos C. siamensis.
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #59
                              Jag tycker att fisken på bilden ser ut som en siamensis... Det kan hända att de stimmar ihop fast de tillhör två olika arter. I naturen kan fiskar som har liknande teckningar stimma ihop fast de inte tillhör samma art.

                              Jag har ingen erfarenhet av flying fox, men det är nog inte siamensis som är bovarna.

                              Jag tycker iaf du ska lämna tillbaka flying foxarna till butiken.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • qvackus
                                • February 2006
                                • 24

                                #60
                                Grejen är att alla åtta fiskarna (inte flying fox) ser likadana ut, dvs genomskinliga stjärtfenor och en bit skägg (antenn sprö) på vardera sidan av munnen. Så mig veterligen måste det vara samma sort allihopa?

                                Om det inte är dessa fiskarna som dödar de andra, vilka är det då? Fiskarna försvinner ju spårlöst! Förutom de stora malarna som faktiskt var kvar. Minas asstora malar ca 30 cm, kan det vara bovarna?

                                Tips och förslag mottages mer än gärna, får panik när fiskarna bara dör. Kan tillägga att kyrkan nu ligger i sopnedkastet.
                                Why are you wearing that stupid man suit?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...