Svarta och håriga alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #16
    Att sätta in olika djur som äter algerna tar inte bort problemet, bara symptomen.
    Håller med, men i ett uppstartsskede tror jag det är positivt med några hungriga rackare som håller borta en del algpåslag. Detta för att växterna annars kan hamna i ett "moment 22" där algpåslaget på bladen hämmar god fotosyntes som i sin tur gynnar alger.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • qvackus
      • February 2006
      • 24

      #17
      På måndag ska jag köpa två st Amanoräkor samt två st Crossocheilus Siamensis. Räcker det med två av varje? Tvrivs de när de är så få? Ingen risk att de käkar småfisk och yngel?

      Tips på småfisk som är billiga? Behöver utöka, gärna med lite mer färgglada fiskar...

      Tack för all hjälp. Jag återkommer med status rapport vid ett senare skede! Verkligen snabba svar, sånt uppskattas!
      Why are you wearing that stupid man suit?

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av qvackus
        På måndag ska jag köpa två st Amanoräkor samt två st Crossocheilus Siamensis. Räcker det med två av varje? Tvrivs de när de är så få? Ingen risk att de käkar småfisk och yngel?
        Du behöver absolut inte köpa några av både arter. Det blir ju kaka på kaka. Plus att det blir för få av varje. Köp istället 4-5 amanoräkor. Det räcker fint.

        Ursprungligen postat av qvackus
        Tips på småfisk som är billiga? Behöver utöka, gärna med lite mer färgglada fiskar...
        Vad har du för fiskar nu och hur många?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • qvackus
          • February 2006
          • 24

          #19
          Köpte tidigare i veckan fyra stycken "Flying Fox" då djuraffären inte hade Amano Räkor eller motsvarande. VAd vet ni om Flying Fox?

          De var jättesmå men skulle bli 15 cm sa killen i butiken. Känns som att det kommer ta ca fem är innan dessa fiskar käkar upp tofsalgerna...
          Why are you wearing that stupid man suit?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Fiskar som käkar toffsalger (främst Siamesiska algätare) tar bara nya "skott" på alger, aldrig helt utväxta. Dom får du snällt skrubba bort.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Amanoräkor är mindre och minst lika duktiga på att äta toffsalger.
              har jag inte märkt.

              själv blev jag av med mina toffsalger genom att ge fan i å byta vatten i tid och otid och då drog dom sej tillbaka, klippte även bort de mesta från växterna.
              har ett tag bara haft 3-4 toffsar på bakrutan men grävt en del i akvariet nu i veckan som inneburit en del vattenbyte och de har gjort att toffsarna blivit aktiva igen.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • qvackus
                • February 2006
                • 24

                #22
                Så Amonoräkor är den enda arten som äter tofsalger?
                Why are you wearing that stupid man suit?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Nej, Siamesiska algätare är duktiga på att hålla efter nyutväxt av toffsalger.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Nej, Siamesiska algätare är duktiga på att hålla efter nyutväxt av toffsalger.
                    Jag tycker inte mina siamensis bryr sig så mycket om tofsalgerna...
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • qvackus
                      • February 2006
                      • 24

                      #25
                      Läste en artikel om Amanoräkor. Det stod att de åt "mjuka alger" men det stod också följande:

                      " They will not, however, eat Black Brush Alage (BBA), nor can they combat spot algae on tank surfaces."

                      Betyder detta att de inte äter toffsalger?

                      Jag blir tokig snart!

                      Är det någon av er som verkligen (personlig erfarenhet) har märkt en räk- eller fiskart som äter toffsalger?
                      Why are you wearing that stupid man suit?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Jag tycker inte mina siamensis bryr sig så mycket om tofsalgerna...
                        Exakt. Utväxta toffsar käkar dom inte, bara nytillväxt (som inte syns). Skillnaden är ju ganska subtil överlag med alla former av algätare.

                        De enda algätare som gjort stora fina traktorspår på framrutans algodling är just Siameser. Jag höll dom ganska svältfödda.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #27
                          Ursprungligen postat av qvackus
                          Köpte tidigare i veckan fyra stycken "Flying Fox" då djuraffären inte hade Amano Räkor eller motsvarande. VAd vet ni om Flying Fox?

                          De var jättesmå men skulle bli 15 cm sa killen i butiken. Känns som att det kommer ta ca fem är innan dessa fiskar käkar upp tofsalgerna...
                          Det är alltid vanskligt med handelsnamn, men troligtvis är din flying fox en Epalzeorhynchos kalopterus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=274 ett revirhävdande as som inte äteren enda alg. Men efterssom butikerna sällan vet vad de säljer kan det också vara en Crossocheilus oblongus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270. Då har du fått rätt fisk. Om det är den fisken som kallas för flying fox skall du ta tillbaka den till butiken och berätta att du köpt den pga falska försäljningsargument och att du bör få alla pengarna tillbaka.

                          Angående ditt filter: Tofsalgerna triggas av amoniumspikar som du får varje gång du tvättar filtret. Sluta att tvätta filtret. Om det skulle sätta igen på kortare tid än ett halvt år är det för litet och du behöver ett större.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Tropfrog: Toffsalger triggas främst av CO2-svängningar eftersom rödalger inte klarar att använda bikarbonat. Har man CO2 i kranvattnet så mår dom gott efter ett vattenbyte (tex om växterna bubblar bra isamband med ett vattenbyte) och i slutet av veckan när toffsalgerna stått CO2-begränsade flera dagar så slänger dom ut vilosporer - som triggas vid nästa CO2-spik med vattenbytet.

                            Ammonium är naturligtvis inte heller bra ur algsynpunkt, men just toffsalger finns aldrig i t ex low-techs som aldrig får vattenbyten iom att dessa burkar alltid är helt CO2-begränsade.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #29
                              Dessa burkar är dessutom oftast helt fria från amonium. Så att co2 skulle vara den enda förklaringen tror jag inte på.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Low-techs är ofta övermatade och har stor fisklast och har inget biologiskt filter, så jo dom lär få ta hand om en hel del ammonium.

                                CO2 är enda förklaringen skulle jag vilja säga.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...