Svarta och håriga alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #31
    Visst stämmer det att de får ta hand om en del amonium. Men växterna ser hela tiden till att nivåerna är näst intill noll. Annars hade de karen varit fulla med alger, både tofsar och andra.

    Har du läst wahlstadts bok?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #32
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      Har du läst wahlstadts bok?
      Var kan man få tag på den?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #33
        Testa med bokus.com.

        Föresten, defdac: I mitt kranvatten har jag kh 2,5 och ph 8,4. Hur mycket co2 tror du att jag har i det kranvattnet? Detta kranvatten är svensk standard och är liknande på de flesta ställen i Sverige. Kan det vara så att du har en källa från utanför sveriges gränser som säger att vattnet är fullt av co2?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #34
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Testa med bokus.com.
          Tack!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • qvackus
            • February 2006
            • 24

            #35
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Det är alltid vanskligt med handelsnamn, men troligtvis är din flying fox en Epalzeorhynchos kalopterus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=274 ett revirhävdande as som inte äteren enda alg. Men efterssom butikerna sällan vet vad de säljer kan det också vara en Crossocheilus oblongus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270. Då har du fått rätt fisk. Om det är den fisken som kallas för flying fox skall du ta tillbaka den till butiken och berätta att du köpt den pga falska försäljningsargument och att du bör få alla pengarna tillbaka.

            Angående ditt filter: Tofsalgerna triggas av amoniumspikar som du får varje gång du tvättar filtret. Sluta att tvätta filtret. Om det skulle sätta igen på kortare tid än ett halvt år är det för litet och du behöver ett större.
            MVH
            Magnus

            Det var fyra st Epalzeorhynchos kalopterus jag köpte om man dömmer efter dina länkar Jaja de är ju snygga iaf. På onsdag ska jag besöka en annan djuraffär och köpa de andra sorten, den verkar rekommenderas starkt.
            Why are you wearing that stupid man suit?

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #36
              Kalopterusen kommer att bli skitilska och slå ihjäl varandra en efter en. Gå tillbaka med dem och säg att du köpt dem pga felinformation från handlaren.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #37
                får allt gå på Defdacs linje när det gäller toffsar.

                dom försvann snällt å beskedligt när ja drog ner på vattenbytena och då matar jag ändå rätt mycket men har en del växter också.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #38
                  Det gläder mig raven, då kanske jag har möjligheter att bli av med mina. Men co2 förklaringen köper jag inte. Varken du eller jag har särskilt mycket co2 i vårt kranvatten.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    Om växterna bubblar i ett low-tech vid ett vattenbyte så har du garanterat CO2 i kranvattnet. Vad du har för pH när det kommer ur kranen kan du ju inte gå på pga hydroxiden. Skaka ur vattnet i en PET-flaska så ser du vad du egentligen har för pH/KH. Lite småjobbigt att inte kunna mäta CO2-halten via CO2-tabellen 8)

                    Du ser tydligt hur mycket CO2 ditt kranvatten innehåller när du häller i det i en low-techare, det bubblar om alla växterna. Låter du det lufta ur så blir det inte samma fenomen.

                    Rödalger klarar inte att använda bikarbonat så i en low-techare där växterna hela tiden både sänker CO2 och ammonium är det ett seriöst dåligt läge för toffsarna - om du inte börjar göra stora veckovattenbyten eller på annat sätt pulsar CO2.

                    Jag har inte läst Walstad, men däremot Barr-rapporterna som är mer korrekta och ingående =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #40
                      Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Det gläder mig raven, då kanske jag har möjligheter att bli av med mina. Men co2 förklaringen köper jag inte. Varken du eller jag har särskilt mycket co2 i vårt kranvatten.
                      MVH
                      Magnus
                      om det är mycke co2 eller inte kan jag inte svara på men såfort ja kör ett par tre stora vattenbyten så kommer toffsarna direkt, och änsålänge är co2 från vattnet den enda förklaring jag kunnat se.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Maria - Sjöjungfru

                        • January 2004
                        • 4236

                        #41
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Om växterna bubblar i ett low-tech vid ett vattenbyte så har du garanterat CO2 i kranvattnet.
                        Igår var vi överens om att jag troligtvis inte har nå´t vidare CO2 i kranvattnet och det är därför det funkar med veckovisa vattenbyte och PMDD utan CO2.
                        Men nog bubblar det vid vattenbyte hos mig alltid. Visserligen inte low-tech på riktigt men....
                        Jag har Kh 3 och pH 8,5. skall testa pH i urskakat kranvatten
                        Maria - Sjöjungfru

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #42
                          OJ, två mycket interessanta diskussioner på en gång. Jag hugger på några citat

                          Om växterna bubblar i ett low-tech vid ett vattenbyte så har du garanterat CO2 i kranvattnet
                          För inte så längesedan var dina argument att bubblorna vid vattenbyte beror på mycket syrerikt kallt vatten och inte på co2. Visst kan vi alla ändra oss, men det är svårt att vända i samma tråd, det tycker jag med.

                          Jag har för mig att vattenverket luftar ur allt co2 efterssom det tär på ledningarna, men jag kan ha fel, det kan ha varit du som sa det

                          Vad du har för pH när det kommer ur kranen kan du ju inte gå på pga hydroxiden. Skaka ur vattnet i en PET-flaska så ser du vad du egentligen har för pH/KH. Lite småjobbigt att inte kunna mäta CO2-halten via CO2-tabellen 8)
                          Jo hydroxiden påverkar temporärt, det ser jag med all önskvärd tydlighet när ph sjunker till runt 7 i karet direkt. Men det vill jag hellre förklara med lågt kh än högt co2.

                          Du ser tydligt hur mycket CO2 ditt kranvatten innehåller när du häller i det i en low-techare, det bubblar om alla växterna. Låter du det lufta ur så blir det inte samma fenomen.
                          Det har faktiskt inte bubblat vidare mycket i mitt kar vid vattenbyten. Detta kan ju tyda på bland annat: Låg syrehalt i vattnet, låg co2 i vattnet eller kanske koppar i vattnet. Men eftersom jag har problem med tofsalger och eftersom jag inte ser några negativa effekter av att minska på vattenbytena så är det just vad jag gör. Jag har kört i tre veckor nu så det är för tidigt att utvärdera. Det är inte heller min enda åtgärd så det kommer att bli svårt att ge klockrena svar på varför om tofsarna minskar.

                          Rödalger klarar inte att använda bikarbonat så i en low-techare där växterna hela tiden både sänker CO2 och ammonium är det ett seriöst dåligt läge för toffsarna - om du inte börjar göra stora veckovattenbyten eller på annat sätt pulsar CO2.
                          Vänta nu...Har du svängt i samma tråd? Menar du nu att lågt amonium är dåligt läge för tofsarna? Det måste ju innebära att höga amoniumhalter är bra för dom, dvs triggar dom? Givetvis finns det inte bara en faktor som måste vara uppfylld för att tofsarna skall växa till. Om du tex har co2 i vattnet, mycket amonium men absolut noll fosfat så har du fortfarande inte uppnått kriterier för god tofsalgstillväxt. Måhända att fosfat inte är en bristvara i lowteckar, jag försöker bara att påvisa att det inte bara är en faktor som påverkar.

                          Jag har inte läst Walstad, men däremot Barr-rapporterna som är mer korrekta och ingående =)
                          Precis vad jag misstänkte. Varför rekoemderar du folk att läsa den om du inte har läst den själv? Hur kan du avgöra vilken som är mest korekt och mest ingående när du inte har läst bägge?

                          Jag säger inte att barreport är dåligt, tvärtom, det jag tagit del av är mycket bra. Men det kan vara en begränsning att bara ta del av en enda källa. Alla är ju saliga på sin tro, en bredare bas är nog inte fel. Jag tycker att du skall läsa wahlstad, den är mycket givande (även om den precis som barreport bygger på en persons inbitna övertygelse). Sen är det ju inte fel att fylla bokhyllan med flaschig teoretisk literatur, alltid lurar det nån
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #43
                            Men nog bubblar det vid vattenbyte hos mig alltid.
                            Du får skilja mellan att det blir bubblor på rutor och växter och faktiskt bubbel från växterna typ bubbelband från skador etc. dvs en markant ökning fotosyntesmaskineriet pga CO2. Syrenivåerna blir ju ofta betydligt högre i samband med vattenbytet så okej, det är inte helt enkelt att avgöra.

                            Det kan ju t om vara så att du faktiskt har CO2 i kranvattnet, men att toffsalgerna lyser med sin frånvaro tyder på att det aldrig kommer ner så mycket att dom tycker det blir någon större succé.

                            Jag har Kh 3 och pH 8,5. skall testa pH i urskakat kranvatten
                            Ja men då har du även skakat ur CO2:n och det var det jag menade med att det är synd att man inte kan använda CO2-tabellen i det fallet för att se om vattnet både har CO2 och högt pH trots lågt KH pga hydroxiden.

                            Men här ska jag vara ärlig och säga att det här med hydroxidbehandlat kranvatten skapar stor förvirring hos mig själv. En kemist kan nog förklara om jag är ute och yrar.

                            Jag själv får pH runt 6.4-6.6 av att skaka kranvatten i en PET-flaska. En sänkning från 8.5 med KH 2.5.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Maria - Sjöjungfru

                              • January 2004
                              • 4236

                              #44
                              Ja, egentligen spelare de ju inte så stor roll så länge det funkar, försöker bara förstå diskussionen
                              Testade i alla fall att skaka ur vatten och fick ingen ändring i ph:t.

                              Vid vattenbyten har jag både bubblor på växter och rutor men även bubbelband från skadade delar.
                              Maria - Sjöjungfru

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #45
                                Vänta nu...Har du svängt i samma tråd? Menar du nu att lågt amonium är dåligt läge för tofsarna? Det måste ju innebära att höga amoniumhalter är bra för dom, dvs triggar dom?
                                Du får läsa lite bättre. Mitt första svar till dig ang. att toffsalger triggas av CO2-svängningar:
                                Ammonium är naturligtvis inte heller bra ur algsynpunkt, men just toffsalger finns aldrig i t ex low-techs som aldrig får vattenbyten iom att dessa burkar alltid är helt CO2-begränsade.
                                Ammonium är aldrig bra ur algsynpunkt.

                                Precis vad jag misstänkte. Varför rekoemderar du folk att läsa den om du inte har läst den själv? Hur kan du avgöra vilken som är mest korekt och mest ingående när du inte har läst bägge?
                                Eftersom Barr så tydligt behandlar det hon skriver =) Bra bok i mycket men inte i allt, för att bli lite nyanserad
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...