Svarta och håriga alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qvackus
    • February 2006
    • 24

    Svarta och håriga alger?

    Hej

    Jag är en ny medlem här. Alldeles nyss rengjorde jag och en kompis mitt akvarium. Denna gången fick jag nog. Började leta sidor där jag kunde få svar på mina problem. Hittade denna när jag googlade runt så nu hoppas jag på att få lite tur.

    Problemet är att som rubriken lyder: Jag har massor av svaart håriga algbollar i akvariet. De sätter runt stenar som svarta tussar. Har en liten trästock i akvariet som nu också är helt svart. Det tar inte mer än en vecka innan man börjar se tydliga spår av dessa alger på nya prylar. Varje gång jag rengör ser det hyffsat ut men redan efter tre dagar är de tillbaka. Vad kan detta vara och framförallt, hur gör jag för att bli av med dem.

    Mitt akvarium är ca 240l stort. Har de vanligaste småfiskarna samt några småmalar och två nästan 15-åriga stora malar i det.

    Är oerhört tacksam om jag kan få bukt med detta problemet.
    Why are you wearing that stupid man suit?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det är toffsalger och dom triggas av svängningar i koldioxidhalten i akvariet. Varje gång du gör vattenbyte så kommer det ner koldioxid med kranvattnet och några dagar senare så blir halterna låga varpå dom slänger ut sporer för att göra sig beredda på att "gå i ide" eftersom dom är helt beroende av CO2.

    Varje gång jag rengör ser det hyffsat ut men redan efter tre dagar är de tillbaka.
    8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • qvackus
      • February 2006
      • 24

      #3
      Glömde att säga att dessa "svartalger" bara befinner sig på stenarna samt saker som vidrör dessa (inte växter). Glaset är jättefint och är alltså opåverkat av detta företeende. Kan det vara ngn sorts jordalger?
      Why are you wearing that stupid man suit?

      Kommentar

      • qvackus
        • February 2006
        • 24

        #4
        Vad gör jag åt detta då? Finns det nån fisk som äter det?
        Why are you wearing that stupid man suit?

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Om det är toffsalger du har så antar jag att du får skrubba hårt vid varje rengöring, eller?

          Siamesisk algätare (Crossocheilus oblongus tidigare Crossocheilus siamensis) tar nya toffsalger men inte de som redan vuxit ut.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Amanoräkor äter toftsalger, efter vad jag hört...
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • qvackus
              • February 2006
              • 24

              #7
              Så jag ska alltså köpa dessa räkor för att bli av med problemet? Finns det inget medel man kan hälla i då?
              Why are you wearing that stupid man suit?

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Ursprungligen postat av qvackus
                Så jag ska alltså köpa dessa räkor för att bli av med problemet? Finns det inget medel man kan hälla i då?
                ELLER: Du kan köpa amanoräkor för att dom är så söta och roliga att ha OCH dessutom tar dom ju bort tofsalger...
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • qvackus
                  • February 2006
                  • 24

                  #9
                  Värt att tillägga är att dessa "Toffsalger" bara sätter sig runt en del av stenarna inte alla... tidigare har jag haft problem med sniglar men jag köpte ngn sort zebraliknande smal mal som tog hand om allihopa på två fygn. När jag tänker efter så hade jag kanske inte dessa problem när sniglarna fanns, kan detta ha ngt samband? Läste att nånting som heter Otocinclus tar hand om problemet?

                  Tacksam för alla svar, jätteschysst att hjälpa en amatör som mig med detta!
                  Why are you wearing that stupid man suit?

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Att sätta in olika djur som äter algerna tar inte bort problemet, bara symptomen.

                    Det bästa sättet att hålla alla typer av alger i schack är att ha bra förutsättnningar för växterna vad gäller CO2 och övrig gödning.
                    När man rättat till dessa problem kommer man ändå att få göra en mekanisk rensning för att bli av med redan uppkommna alger.

                    Just toffs alger brukar vara ett rent h*vete att ta bort även mekanisk, då dom sitter fast ordentligt.

                    Algmedel innehåller oftast koppar som verksam ingrediens. Det är rent hälsofarligt både för fiskar och växter, så det rekomenderas inte.


                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • qvackus
                      • February 2006
                      • 24

                      #11
                      Får lite olika svar av er här nu, vilket jag är jättetacksam för men tänk på att jag inte är så insatt i detta.

                      För att sammanfatta detta nu: Jag ska alltså köpa Amanoräkor och/eller Siamesisk Algätare samt nån sorts medel som balanserar CO2 halten i vattnet?
                      Why are you wearing that stupid man suit?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av qvackus
                        Läste att nånting som heter Otocinclus tar hand om problemet?
                        Nej, otocinclus äter inte toffsalger. De enda fiskarna som jag vet äter toffsalger är siamesiska algätare (Crossocheilus oblongus), som redan har nämnts och Apareiodon affinis. Båda dessa arter blir dock ganska stora (ca 15 cm) och Apareiodon affinis är dessutom stimfiskar.

                        Amanoräkor är mindre och minst lika duktiga på att äta toffsalger.

                        Vill man bli av med algerna måste man göra det ogynnsamt för dem. Sen är det så att ju bättre växterna trivs desto mindre chanser algerna har att etablera sig. Hur ofta byter du vatten och hur mycket?
                        Senast redigerad av batski; 02 February 2006, 22:26.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Det värst är att det inte är så lätt att ge en lätt lösning.

                          Det jag rekomenderar är att läsa på om växtgödning.
                          Du kan klara dig utan att börja tillsätta CO2, men en bra växtgödning är a och o för att få kontroll på alger.

                          För "nybörjare" skulle jag rekomendera TMG (Tropica Master Grow)

                          Sen är det klart att något djur (Själv har jag haft vissa framgångar med Siamesisk algätare på den tiden jag hade problem med toffsalger) som tuggar i sig lite kan ju vara trevligt.

                          Vad det gäller Siamesisk algätare vill jag bara påpeka att det ska vara Crossocheilus oblongus tidigare namn Crossocheilus siamensis, och ingenting annat (vilket ibland är fallet i affärerna)
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • qvackus
                            • February 2006
                            • 24

                            #14
                            Jag är kanske inte duktigast i världen på att byta vatten men målet är var tredje vecka men det brukar bli var fjärde vecka. Brukar byta ca en tredjedel av vattnet (tot ca 240l). Jag är alltid noga med pumpen och filtret. Brukar hälla i 2 kapsyler Aqua-Bon. Jag matar fiskarna med Premium Vita. Släcker ner akvariet kl 23-24 och tänder upp ungefär 730 på vardagar.
                            Why are you wearing that stupid man suit?

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av qvackus
                              Jag är kanske inte duktigast i världen på att byta vatten men målet är var tredje vecka men det brukar bli var fjärde vecka. Brukar byta ca en tredjedel av vattnet (tot ca 240l). Jag är alltid noga med pumpen och filtret. Brukar hälla i 2 kapsyler Aqua-Bon. Jag matar fiskarna med Premium Vita. Släcker ner akvariet kl 23-24 och tänder upp ungefär 730 på vardagar.
                              Det hade nog varit bättre att byta mindre vatten oftare. Som defdac redan nämnt så triggas toffsalger av svängningar i koldioxidhalten och dessa svängningar blir större om man byter mycket vatten sällan.

                              Vad menar du med att du alltid är noga med pumpen??

                              Vad gäller belysningen så har du tänt för många timmar, vilket gynnar algerna. Max 12 timmar ska akvariebelysningen vara tänd (även för fiskarnas skull). Går belysningen på timer? Om inte borde du köpa en. Alger gillar variation.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...