När börjar det bubbla från växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HQI
    • November 2004
    • 207

    När börjar det bubbla från växterna?

    Jag har startat ett växtakvarium på 110 liter med Co2 via tub. Det har inte hänt något med bubblandet från växterna denna vecka, men de växer ändå. Jag har 2 st aquastar 18w, 59cm långa med reflektorer. Har beställt, så att man kan hà ett lysrör till. Då blir det 54 watt på 110 liter(0,5w/liter). Kan det vara för lite ljus med bara 36w, så det är därför? Jag har sysslat med detta tidigare, men minns inte vad det berodde på?
    HQI
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    #2
    Ger du växterna näring också?
    Jag kör med 0.27w/liter, pmdd, och DIY CO2, och där började det att bubbla från växterna från dag 2 efter CO2 kom till. Så ljuset är nog inte problemet, om inte dina växter är mycket ljuskrävande såklart. Kanske för lite CO2?
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx

    Kommentar

    • HQI
      • November 2004
      • 207

      #3
      Ursprungligen postat av Lynxx
      Ger du växterna näring också?
      Jag kör med 0.27w/liter, pmdd, och DIY CO2, och där började det att bubbla från växterna från dag 2 efter CO2 kom till. Så ljuset är nog inte problemet, om inte dina växter är mycket ljuskrävande såklart. Kanske för lite CO2?
      Ja, de får PMDD och Co2. Har beställt men ännu inte fått testpaketet, så jag vågar inte kräma på för mycket Co2. Kör med c:a 1,5-2 bubblor/sekund. Växterna är inte superljuskrävande, men fordrar en del(heteranthera zoosterifolia,"papegojblad" o. eleocharis acicularis). Har även rotala rotundifolia(stor grupp). Mattogrossense`n kastade jag, den skräpade mest ner, fastän den växte bra. Jag får väl lungna mig tills jag kan testa pH:t?
      HQI

      Kommentar

      • Lynxx
        • October 2005
        • 130

        #4
        Ser växterna friska ut?
        Har rotala rotundifolia´n röda blad?
        Nästan alla dina växter kräver ganska mycket ljus, forutom eleocharis acicularis men den är ju iofs inte så hög så den får ju lite mindre ljus.
        Om inte rotala rotundifolia´n har lite röda blad, då kanske det är ljuset ändån
        _______________________________________________

        Even a fish wouldn't get into trouble
        if it kept its mouth shut
        _______________________________________________
        //Lynxx

        Kommentar

        • HQI
          • November 2004
          • 207

          #5
          Ursprungligen postat av Lynxx
          Ser växterna friska ut?
          Har rotala rotundifolia´n röda blad?
          Nästan alla dina växter kräver ganska mycket ljus, forutom eleocharis acicularis men den är ju iofs inte så hög så den får ju lite mindre ljus.
          Om inte rotala rotundifolia´n har lite röda blad, då kanske det är ljuset ändån
          Rotundifolian har orangefärgade blad på övre hälften och slår ut nya sidoskott,acicularisen har några bruna spetsar. Allt annat ser bra ut. Från glaskeramikreaktorn är det en jämn ström med små,fina bubblor och på vattenytan ligger det bubblor kvar. Har det någon betydelse?
          HQI

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Om det inte bubblar trots förmodad bra CO2-halt så häller du i en fulldospuls PMDD. Börjar det då inte bubbla inom några minuter från växterna så har du för dåligt med CO2.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Jodahl
              • March 2005
              • 298

              #7
              Du har inte haft i något algbekämpningsmedel? Efter att jag använde "algenkiller" för att bli av med cyano har växterna varit väldigt passiva, både med bubbel och växthastighet, trots att jag gjort 4 stora vattenbyten efter behandlingen. Hoppas dom kommer igång snart.

              ...Johan...
              220 liter växtsoppa.
              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
              Aquarelle 0,3 W/liter

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Efter att jag använde "algenkiller" för att bli av med cyano har växterna varit väldigt passiva, både med bubbel och växthastighet, trots att jag gjort 4 stora vattenbyten efter behandlingen.
                Det där känner jag igen. Det svårt att få igång bubblet efter en kur Algizit/Algenkiller.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jodahl
                  Efter att jag använde "algenkiller" för att bli av med cyano har växterna varit väldigt passiva, både med bubbel och växthastighet, trots att jag gjort 4 stora vattenbyten efter behandlingen. Hoppas dom kommer igång snart.
                  Efter att jag prövat algdödarmedel i ett av mina akvarier slutade det med att jag fick byta ut hela växtmassan för dom växter som var i akvariet när jag hade i algdödarmedlet började aldrig växa igen...
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • HQI
                    • November 2004
                    • 207

                    #10
                    Defdac! Du är en klippa!

                    Tack för tipset, lade i en fulldos och väntade. Höjde sedan lite på Co2:n, OCH DET BÖRJADE BUBBLA!!! Så glad man kan bli för lite bubblor,fast det inte är champagne. Tack, nu har jag fått lite kläm på det hela.
                    HQI

                    Kommentar

                    • Lynxx
                      • October 2005
                      • 130

                      #11
                      Kul att det funkade bubblor är livet
                      _______________________________________________

                      Even a fish wouldn't get into trouble
                      if it kept its mouth shut
                      _______________________________________________
                      //Lynxx

                      Kommentar

                      • Ribb
                        • January 2006
                        • 5

                        #12
                        Jag har problem med "nått" brunt i akvariumet.

                        För att ge er lite mer, så kommer lite snabbfakta:

                        Volym: 222 L
                        Fisk: 2 st Praktbotior - 25 st Neontetror
                        7 st Zebrafiskar - 9 st Sorgmanteltetror
                        1 st Mal (vet ej namn) 2 st GuppyHonor och 1 GummyHane

                        Växter: Valliseneria - Svärdplata - och växter med gröna blad och vita kanter
                        Ljus: Armatur för ett lysrör/ Sylvania Aquastar 30W lyser 10h/dygn


                        Så nu till problemet. Jag har alltså fått nått brunt i vattnet som missfärgar det mesta. Tittade och såg att t.o.m fiskarna börjar bli missfärgade. Jag försöker byta ut vattnet var 14:e dag, men drabbas alltså av detta varje gång. Tillsätter JBL Biotopol vid vattenbytena. Jag läste här i forumet att det ska komma syrebubblor från växterna? Det gör det inte för mig. Snälla ge mig tips. Hur blir jag av med det bruna.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Du har inte stoppat ner någon rot nyligen?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Ribb
                            • January 2006
                            • 5

                            #14
                            Jag har haft en stor brun rot ända från start.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Sitter det bruna på glaset/inredningen eller är vattnet brunt?

                              (Syre kommer det bara från växterna om du tillsätter koldioxid via en CO2-anläggning.)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...