Blandningsproblem KNO3 & KH2PO4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Blandningsproblem KNO3 & KH2PO4

    Jag använder mig av pmmd och har lite problem med att det inte blandar sig riktigt som det ska. Jag blandar micro+, k2so4 och mgso4 i den ena flaskan och det är något av dom som ej löser upp sig. Jag kör med elvispen i högsta hastighet men får ingen bra blandning ändå.

    Har någon något förslag om hur jag ska få det att blanda sig bättre?

    Ursäkta att jag kopiera in fel pmmd produkter i titeln!!! Har ändrat nu....
    Senast redigerad av Marie J; 03 December 2005, 13:34. Anledning: skrev fel pmmdprodukter
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Hur koncentrerat försöker du få det? Det går inte att lösa hur mycket som helst i vattnet...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Jag blandar i 500 ml vatten;
      25 ml micro+
      10 tsk k2s04
      10 tsk mgso4
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Hej Marie
        E det inte lite mycket med tsk det skall vara kryddmått du menar väl??
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Jag har fått receptet av en riktig expert så jag är 110% att grundreceptet stämmer! Jag har kopierat direkt från mailet;

          Så! Nu till receptet =) Jag beräknar doser som är precis som TMG, eftersom
          de flesta är vana vid den dosen (10 ml per 100 liter).

          I en halvlitersflaska blandar du en KNO3+KH2PO4-lösning som du doserar 10 ml
          per 100 liter:
          7 tsk KNO3
          5 krm KH2PO4

          I en annan halvlitersflaska blandar du K2SO4, MgSO4 och Mikro+ (detta blir i
          princip en slags TMG med dosering 10 ml per 100 liter):
          25 ml Mikro+
          10 tsk K2SO4
          10 tsk MgSO4
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • danturion
            • October 2004
            • 329

            #6
            Håller med Peter.Det låter mera rätt med kryddmått. Vänd dig till din mailvän och dubbelkolla det där.

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Jag har dubbelkollat!

              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Har för övrigt fått hjälp med grundreceptet av defdac, så det är min "mailvän". Receptet är det nog inget fel på utan att det inte löser upp sig.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  hmm jag tänkte nog på KH2PO4 kollade min gammal recept och då såg jag att jag körde tsk med sorry och förlåt
                  använder inte så mycket av K2SO4
                  MgSO4 men jag blandar 4-5 tsk K2SO4 i 1liter vatten och där tar jag varmt vatten för att just detta e svårlöst i liten mängd vatten
                  sen ser jag jag faktiskt tar tsk jag med av MgSO4 men jag har 7-8tsk i en liter vatten. behöver inte så mycket av detta så det varar läääänge så det var jag som hade fel förlåt Marie men prova blanda dem i olika flaskor så skall det nog lösa sig..
                  Senast redigerad av peterhaack; 03 December 2005, 14:33.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Ursprungligen postat av peterhaack
                    MgSO4 men jag blandar 4-5 tsk K2SO4 i 1liter vatten och där tar jag varmt vatten för att just detta e svårlöst i liten mängd vatten
                    Smart! Men förstörs inte k2so4 då, eller blir sämre. I mina alla akvarium så varar det inte så himlans länge. Jag gör 1½ l satser åt gången.
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Jag använder mig av pmmd och har lite problem med att det inte blandar sig riktigt som det ska. Jag blandar micro+, k2so4 och mgso4 i den ena flaskan och det är något av dom som ej löser upp sig.
                      Menar du att något inte löser upp sig i vattnet eller att det blir något strul vid just blandningen dem emellan? Du kan ju prova att ösa i ett i taget och se vilket som har svårt att lösa sig om det är det som är problemet.
                      Jag sätter en femkrona på Mg. Jag tycker att MgSO4 är i större kristallform från Granholmarna jämfört med Hjortgatans. Behöver ju inte betyda att det är sämre innehåll men kanske svårare att lösa upp. Jag torrdoserar alltid så jag har inte noterat något problem med upplösning.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Har för övrigt fått hjälp med grundreceptet av defdac, så det är min "mailvän".
                        Det ska vara krm 8) Jag tror t om receptet du tänker använda egentligen ska vara typ 4-6 krm K2SO4 och MgSO4 för att blandningen ska likna TMG.

                        Nu är det iofs så att TMG innehåller patetiskt lite K och Mg och om din blandning skulle kunna gå att göra så skulle du varje dosering få 5 ppm K (rekommenderad dosering är 20 ppm) och 1 ppm Mg (rekommenderar dosering är 5 ppm) - så din blandning är absolut inte farlig eller så..
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #13
                          Ursprungligen postat av BluesBoy
                          Jag använder mig av pmmd och har lite problem med att det inte blandar sig riktigt som det ska. Jag blandar micro+, k2so4 och mgso4 i den ena flaskan och det är något av dom som ej löser upp sig.
                          Menar du att något inte löser upp sig i vattnet eller att det blir något strul vid just blandningen dem emellan? Du kan ju prova att ösa i ett i taget och se vilket som har svårt att lösa sig om det är det som är problemet.
                          Jag sätter en femkrona på Mg. Jag tycker att MgSO4 är i större kristallform från Granholmarna jämfört med Hjortgatans. Behöver ju inte betyda att det är sämre innehåll men kanske svårare att lösa upp. Jag torrdoserar alltid så jag har inte noterat något problem med upplösning.
                          Det kan stämma bra för jag beställde från hjorgatans innan och den sista sändningen var från granholmarna.
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Det ska vara krm 8) Jag tror t om receptet du tänker använda egentligen ska vara typ 4-6 krm K2SO4 och MgSO4 för att blandningen ska likna TMG.
                            Oops! Då har tryckfelsnisse varit framme

                            Ursprungligen postat av defdac
                            Nu är det iofs så att TMG innehåller patetiskt lite K och Mg och om din blandning skulle kunna gå att göra så skulle du varje dosering få 5 ppm K (rekommenderad dosering är 20 ppm) och 1 ppm Mg (rekommenderar dosering är 5 ppm) - så din blandning är absolut inte farlig eller så..
                            Får jag 5 ppm K och 1 ppm Mg med mitt nuvarande recept? trodde det var mer... eller missuppfattar jag dig nu?
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Det ska vara krm 8) Jag tror t om receptet du tänker använda egentligen ska vara typ 4-6 krm K2SO4 och MgSO4 för att blandningen ska likna TMG.
                              Med risk för att pilsnern i bastun gjorde mer skada än nytta så tyckte jag 10 tsk stämde bra
                              10 tsk MgSo4 i 500 ml vatten ger 0,1 ppm Mg/ml. D.v.s 1 ppm Mg i 100 liter med 10 ml.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...