Sämre CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perrx
    • October 2005
    • 119

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    I sommras fick jag nästan gå hem när jag skulle fylla tuben pga att det var +30 grader just den dagen och det var tydligen något problem med att fylla då, men vi fyllde ändå och det tog stopp vid 5,0-5,5 kg - av någon anledning. Vad som händer med gasen när det är för varmt vid påfyllningstillfället har jag ingen aning om. Någon får gärna förklara.
    Om vi antar att de som fyller på gas har sin gas utomhus och att den håller samma temperatur som luften ute kan vi räkna lite på det.

    pV=nRT

    p=trycket
    V=volymen gas
    n=antalet mol gas (ungefär hur många molekyler gas)
    R=en konstant
    T=temperaturen i kelvin (273+celcius)

    pV är ju konstant i detta fallet så då kan man se att den enda man kan ändra på är n. Så när T ökar minskar n, du får färre molekyler gas.

    Om vi säger att du fyller din flaska full (6kg) vid 0 grader och sedan fyller den vid 30 grader kommer du endast kunna trycka i 5,4kg. Således tjänar man på att fylla flaskan när det är kallt ute.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      Perrx, de där märks även tydligt på motorer.
      kallt så blir dom effektivare då det kommer in mer syremolekyler.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #18
        Saken är den att eftersom trycket sjunker och gasen expanderar när man fyller tuben så är gasen och tuben extremt kall när man fyller, när tuben är klar brukar den ofta vara full med frost och även ledningssystemet till den, så det där med temperaturen tror jag inte på.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #19
          Kallt ute mer flytande C02 i tuben, varmt ute mer gas i tuben.....

          Jag har inte märkt av sämre eller bättre CO2 mer än när jag hade en tub med vanligt CO2, hade en extra med mig för jag skulle ha ett kar till denna varade bara hälften så länge som en normal tub med Livsmedel CO2...
          Nu får jag bara livsmedel CO2..
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #20
            Ursprungligen postat av peterhaack
            Kallt ute mer flytande C02 i tuben, varmt ute mer gas i tuben.....
            Det är ju ändå så att 6kg är 6kg så det har ingen betydelse om det är i gasform eller flytande när tuben väl är fylld.

            Som jag sa så spelar inte utetemperaturen någon roll eftersom allt blir nedkylt under fyllningen.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #21
              Ursprungligen postat av NE
              Det är ju ändå så att 6kg är 6kg så det har ingen betydelse om det är i gasform eller flytande när tuben väl är fylld.

              Som jag sa så spelar inte utetemperaturen någon roll eftersom allt blir nedkylt under fyllningen.
              Den stora tank som dom fyller ifrån ändrar inte temperatur (märkbart) när du kommer och fyller din pytte-tyb på 6kg, så visst spelar utetemperaturen roll.

              Gastrycket beror på temperaturen och vid hög temperatur blir trycket så högt att det är svårt att fylla tuben till 6kg utan att nå upp till den nivå där övertrycksskyddet löser ut...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #22
                Den stora tanken är en lågtryckstank, komprimeringen sker sedan via en pump, denna pump arbetar upp ett högt tryck, som sedan faller eftersom tuben som ska fyllas är tom, denna utvidgning / tryckfall gör att gas och alla inblandade delar blir kraftigt nedkylda.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • Perrx
                  • October 2005
                  • 119

                  #23
                  Jag gjorde tydligen ett antagande som var felaktigt, så kan det gå!
                  Då återstår ju frågan om hur det gick som det gick när defdac skulle fylla sin flaska...

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Det är ju ändå så att 6kg är 6kg så det har ingen betydelse om det är i gasform eller flytande när tuben väl är fylld.

                    Som jag sa så spelar inte utetemperaturen någon roll eftersom allt blir nedkylt under fyllningen.
                    Du skulle vara med under påfyllningen en varm dag och kolla vad som händer. När den fyllt runt 5.5 kg så avtar påfyllnadstakten för att stanna helt men trycket i tuben ökar.

                    Det är sant att den kyls ner kraftigt, men inte tillräckligt för att gasen ska gå över i flytande form och ta mindre plats så påfyllningen kan fortsätta.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • NE
                      • January 2004
                      • 1549

                      #25
                      Jag har varit med när det varit varmt, och min tub blir alltid full med frost, d.v.s. flaskans temperatur och gissningsvis gasens eftersom det är gasen som kyler flaskan är under noll.

                      Om vi säger att du fyller din flaska full (6kg) vid 0 grader och sedan fyller den vid 30 grader kommer du endast kunna trycka i 5,4kg. Således tjänar man på att fylla flaskan när det är kallt ute.
                      Detta är beräknat på en temperaturskillnad från 0 - 30 grader och ger ungefär den "förlust" du anger, men det är omöjligt att det handlar om dessa temperaturer vid fyllningen.
                      /Niklas

                      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                      Kommentar

                      • Perrx
                        • October 2005
                        • 119

                        #26
                        Det är märkligt att koldioxiden tydligen blir "sämre" när man närmar sig slutet av flaskan. Kan det vara så att eftersom koldioxiden inte är 100% ren så finns det andra gaser med i flaskan, som är tyngre än koldioxid, och kommer ut på slutet och att dessa även sänker pHt men inte gynnar växterna?

                        NE, du som verkar vara inne i gas: Varför ska man lämna kvar ett övertryck i flaskan?

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          #27
                          Jag är inte bra på gas (har bara stått och tittat på och frågat lite), men jag har hört att det är för att inte få in föroreningar i flaskan.

                          Defdac: problemet med din "låga" fyllning tycker jag snarare låter som en dålig komprimeringspump på fyllningstället, det handlar ju bara om att få upp trycket för att fylla tuben med rätt gasvikt.
                          Den firma jag varit på fyller tills det är 6kg och det har aldrig felat.
                          När min tub är nyfylld så brukar den hamna vid 55bars tryck för att sedan vandra upp till ca 60bar när den anpassat sig till rumstemperatur, men det är alltid vikten för fyllningen som räknas (tuben står på en våg under fyllningen).
                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • NE
                            • January 2004
                            • 1549

                            #28
                            Enligt AGA är Livsmedel CO2 >99.9% och Industri CO2 >99.5% ren, har svårt för att tro att dessa max 0.5 är relevanta.



                            Senast redigerad av NE; 17 February 2006, 17:47.
                            /Niklas

                            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Humm.. Skumt.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Perrx
                                • October 2005
                                • 119

                                #30
                                Jag mailade AGA och frågade några (dumma) frågor om koldioxiden. Bla fick jag svaret:
                                "Vi säljer ingen brandsläckar koldioxid, troligtvis är inte den endast koldioxid i den utan tillsatser för att släcka eld."
                                Man kan ju undra var brandfirmorna får sin koldioxid ifrån... Det kanske kan löna sig att fylla sin flaska med AGA-gas?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...