Rotala walliachi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    • July 2004
    • 126

    Rotala walliachi

    Jag har sedan jag blev intresserad av växtkar velat ha en fin R. wallichii, så jag köpte en för ett par veckor sedan. Nu ser den ganska så risig ut, bortsett från topparna och verkar krypa under ljuset.. Kanske beror krypandet på aquarelle rören? Mina "älskade" trådalger växer betydligt bättre än wallichii'n, dock bara på rötter, pumphuvud och långsamma växter som microsorum och anubias där det är ljust.

    Min Ludwigia palustris "red" växer så det knakar, bacopan är betydligt finare än vid inköp, bladparen kommer tätare. Även dom andra växterna ser ut att ta sig bra. Så varför vill sig inte min wallichii?

    Jag kör med CO2 och pmdd(KNO3, KH2PO4, MgSO4, K2SO4 och NutriSi) skulle behöva göra en krausekalibrering då jag plockat ur ett par rötter men det har inte blitt av, sitter nu med ett glas och sugrör så ska köra igång. Det enda jag inte göder med är den lilla Fe flaskan från granholm, om det inte är nåt annat jag missat..
    Temp 25 C, KH3(ca)
    Senast redigerad av ZakatH; 24 October 2005, 07:36.
    540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
    Min Zoon
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Den kanske bara inte kommit igång än... Eller så har du kanske fiskar som mumsar på den? Siamesiska algätare, Gurami mfl äter den med god aptit!
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Om allting annat stämmer kan detta kanske vara något:

      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • ZakatH
        • July 2004
        • 126

        #4
        Siamesisk algätare har jag, men skaffades först i förrgår, så den såg risig ut innan...

        NE: Kanske kan vara något, nån mer som har synpunkter på just detta fenomen? Någon annan som upplevt något i den stilen?

        CaCl2 har jag inte, borde jag skaffa det om ifall att?
        540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
        Min Zoon

        Kommentar

        • ZakatH
          • July 2004
          • 126

          #5
          Har legat för högt på CO2, nåt har höjt KH värdet från 3 till 5, troligen pmdd eftersom jag inte gjort nåt annat, ska kolla KH värdet på kranvattnet med. Låg på 38ppm+ CO2, och eftersom jag inte har så jättemkt växter så flämtade ett par fiskar, får se om det bättrar sig idag... Kan detta även vara anledningen till mina trådalger tro?
          Hade varit trevligt med lite mer synpunkter på wallichii'n med...

          Här finns bilder: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...392&gid=527805 , tyvärr rätt sunkig kamera =/
          540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
          Min Zoon

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Du får inte mer (tråd)alger av för mycket CO2, tvärtom. Tycker nya skott ser friska ut, även om den är väldigt grön. Du verkar ha den längs en kortsida på akvariet där det inte direkt är mest ljus?

            Tyvärr verkar wallichiin reagera väldigt glatt på en massa mikrogödning, precis som trådalgerna. Tricket är att få wallichiin att trivas bättre, hur man nu gör det. När wallichiin börjat ta sig och fått rejäl moment/tillväxt så brukar man kunna trimma av trådalgsangripna delar. Tills dess får du rulla bort dom med en pinne.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Ursprungligen postat av ZakatH
              nåt har höjt KH värdet från 3 till 5, troligen pmdd eftersom jag inte gjort nåt annat
              Inget i PMDD påverkar KH, det troliga är din grus, det har jag haft mycket problem med.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Är det verkligen Rotala wallichii jag tycker inte att det ser så ut på zoonen bilderna.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • ZakatH
                  • July 2004
                  • 126

                  #9
                  Sanden jag har är rådasand som, såvitt jag kan avgöra, består av granit.

                  Gjorde en krausekalibrering igår och enligt den skall jag ha ett pH på 6,8..
                  Testade precis i skrivande stund KH igen, denna gång även i kranvattnet. Hamnade på 3 i båda testen(sera), dock hamnade jag på 4 med jbl, hur går det till när jag igår hade ett KH på 5 i karet med båda testen?!
                  Blir inte klok på detta, nån som har en länk till en co2 tabell? Vet fan om den jag har stämmer.

                  Återkommer med mer grundliga tester ikväll... kan ha stirrat mig blind på något och lurat mig själv...
                  540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Det spelar ingen roll.

                    Skjut på pH 6.4 (den färg pH-testet kommer visa efter Krausetestet med KH 5-vattnet). Då kommer du i värsta fall (KH 3) ändå ha en CO2-halt på 35 ppm, och i bästa fall 59 ppm vilket är lugnt för fiskarnas del.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • ZakatH
                      • July 2004
                      • 126

                      #11
                      Har haft lite problem med flämtande/hyperventilerande firrar, vet inte om jag vågar dra upp CO2 såpass mycket.. Fast nu är det iofs bara M. ramirezi honan som håller på..

                      Va hos lokala handlaren igår och kikade på lite växter han eventuellt skulle få ta hem åt mig, men skulle vilja ha ett hum om vad priserna kan ligga på innan jag beställer(han är ganska dyr tror jag). Växterna jag funderat på:

                      Marktäckare:
                      Hemianthus callitrichoides ''Cuba'' el. Glossostigma elatinoides el. Lilaeopsis brasiliensis
                      Hydrocotyle verticillata(kanske inte nån marktäckare men iaf)
                      Annat:
                      Ludwigia arcuata el. Limnophila aromatica
                      Nasaea crassicaulis
                      Vesicularia sp. ''Christmas''

                      Nån som har ett hum om priser samt om det är nåt av ovanstående jag bör undvika tills jag har mer erfarenhet? Karet jag skall trycka ner grejjerna i ligger bara på 105l men hoppas snart kunna få råd med lysrör m.m till mitt 222l kar.

                      Blir lite mycke, nybörjare som man är! Men tack för svaren
                      540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        en del internetbutiker som www.pwss.se säljer växter också
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • ZakatH
                          • July 2004
                          • 126

                          #13
                          Japp, jag vet, men skall inte ha så många. Dels har jag inte råd och dels finns ingen som kan ta "överflödiga" växter.
                          540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • ZakatH
                            • July 2004
                            • 126

                            #14
                            Sådär, nu ligger jag på pH 6,4, slängde i en fulldospuls av allt oxå för att se ifall det händer något. Jag har börjat misstänka att min R. wallichii inte är en vallichii utan en Rotala sp. ''Nanjenshan''... varför vet jag inte men det känns som att wallichii'n har finare blad än "nanjenshan".. Men vad vet jag, e säkert ute å surrar bara, växten kommer iaf från aquafleur.nl som inte har med sp. "nanjenshan på sin stocklist...

                            R. wallichi (Aquafleur)
                            R. sp. "nanjenshan" (Tropica)
                            Senast redigerad av ZakatH; 26 October 2005, 23:02.
                            540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av ZakatH
                              Sådär, nu ligger jag på pH 6,4, slängde i en fulldospuls av allt oxå för att se ifall det händer något. Jag har börjat misstänka att min R. wallichii inte är en vallichii utan en Rotala sp. ''Nanjenshan''... varför vet jag inte men det känns som att wallichii'n har finare blad än "nanjenshan".. Men vad vet jag, e säkert ute å surrar bara, växten kommer iaf från aquafleur.nl som inte har med sp. "nanjenshan på sin stocklist...[/url]
                              Ingen tvekan om att det du har inte är någon Rotala Wallichi iallafall... Tycker växten på bilden är otroligt lik mina Rotala Sp. Najenshan.
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...