Hur ofta pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hassegu
    • August 2005
    • 62

    Hur ofta pmdd?

    Kör pmdd, men om jag nu inte ska köra vattenbyte. Skall jag ändå dosera en gång i veckan? Eller kan jag tuta i fast varje dag? Går det att överdosera? Om ja vad blir konsekvenserna?

    Har ett 220 liters med jordbotten och 0,41 w/liter. Gott om växter är det ocskå och grönare vill jag ha!
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av hassegu
    Kör pmdd, men om jag nu inte ska köra vattenbyte. Skall jag ändå dosera en gång i veckan? Eller kan jag tuta i fast varje dag?
    Kör man utan vattenbyte så måste man dosera samma mängd som växterna tar upp. Det blir till att kontinuerligt mäta nivåerna så att man håller sig kring de rekomenderade nivåerna med andra ord.

    Ursprungligen postat av hassegu
    Går det att överdosera? Om ja vad blir konsekvenserna?
    Ja, överdos av nitrat, fosfat eller järn ger ofta algsoppa.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Nu vet iofs petnym att det inte går att mäta nitrat och fosfat eftersom det man mäter upp inte nödvändigtvis är tillgängligt för växterna eftersom det kan vara uppbundet i organiskt material, så varför han säger att man ska mäta är lite underligt 8)

      Han vet även att inte överdos av nitrat, fosfat och järn ger algsoppa om man håller ammoniumnivåerna låga och stabila, dvs håller det biologiska filtret piggt och växterna mätta och belåtna (t ex genom "överdos"). Eventuellt ser man mer alger om man överdoserar och inte har koll på CO2-nivån, men det är åter pga att man har en stor växtmassa som plötsligt slutar sluka ammonium.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Nu vet iofs petnym att det inte går att mäta nitrat och fosfat eftersom det man mäter upp inte nödvändigtvis är tillgängligt för växterna eftersom det kan vara uppbundet i organiskt material, så varför han säger att man ska mäta är lite underligt 8)
        Om testerna verkligen är så värdelösa som du säger så är "estimative index" den enda fungerande metoden enligt dig?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Låt mig vända på steken och fråga dig: Du göder inte om du mäter upp 10 ppm och 1 ppm fosfat trots att det inte bubblar?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Låt mig vända på steken och fråga dig: Du göder inte om du mäter upp 10 ppm och 1 ppm fosfat trots att det inte bubblar?
            I sådana fall brukar det vara läge med ett 50% vattenbyte...Men vad har din fråga med saken att göra?
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det jag ville komma fram till var att man inte kan lita på tester och de värden dom ger, vilket du ju erkänner iom att du faller tillbaks på EI om det inte bubblar (stort vattenbyte + fulldospuls) trots att testerna visar att allt borde vara okej.

              Du behöver inte kalla metoden för EI om du tycker det känns jobbigt. Kalla det för "Gör ett stort vattenbyte och göd för hela volymen när växterna slutar bubbla så slipper du använda några test" 8)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Du behöver inte kalla metoden för EI om du tycker det känns jobbigt. Kalla det för "Gör ett stort vattenbyte och göd för hela volymen när växterna slutar bubbla så slipper du använda några test" 8)
                Den ursprungliga frågan var om man kunde köra utan vattenbyte och mitt svar var att då måste man mäta. Nu försöker du få lösningen till att vara att göra vattenbyte, men det strider mot frågeställningen.

                (Själv kör jag typiskt estimative index i mina små kar och någon slags bakvänd estimative index i mitt stora kar och tycker det fungerar bra.)
                Senast redigerad av petnym; 29 September 2005, 11:50.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Gahhhh.. Förlåt Peter och Hasse. Nu var jag ju verkligen helt fel ute.

                  Om premisserna är ett low-tech så skulle jag personligen bara fulldospulsa allt när växterna såg lite bleka ut. Eventuellt byta ut KNO3 mot K2SO4 om man har väldigt hög fisklast.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Torstensson
                    • June 2002
                    • 1964

                    #10
                    Men om man har ett stort ytterfilter till ett litet akvarie, påverkar det toleransen innan det blir övergödning??

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ja det skulle man kanske kunna säga iom att ett stort ytterfilter ger lägre ammoniumnivåer.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • hassegu
                        • August 2005
                        • 62

                        #12
                        Om jag vill ha lite mer fart på växterna mera "bubbel".
                        Kan jag fulldosera och köra vattenbyte en gång i veckan?

                        Defdac skriver "Eventuellt byta ut KNO3 mot K2SO4 om man har väldigt hög fisklast"


                        Jag kör både med KNO3 och K2SO4. Skall jag dubbla K2SO4 och ta bort KNO3?
                        MgSO4 spottar jag oxå i. Onödigt? eller?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Om jag vill ha lite mer fart på växterna mera "bubbel".
                          Det får du inte utan perfekta CO2-nivåer. Så om du hara har jordbotten utan CO2 bör du lägga dig på lite lägre ljusnivåer (0.41 låter fint!) så det inte blir krisbrist på kol - och då får man inte bubbel.

                          Jag kör både med KNO3 och K2SO4. Skall jag dubbla K2SO4 och ta bort KNO3?
                          MgSO4 spottar jag oxå i. Onödigt? eller?
                          Att du kör båda tycker jag låter bra. Likaså MgSO4 är bra om du har lågt GH.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...