Smuts eller alger på växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    Smuts eller alger på växterna?

    Enbart mina finbladiga växter har råkat ut för vad som ser ut som smuts på bladen. De täcks rätt ordentligt av denna alg eller vad det nu är, och går inte att gnugga bort med fingrarna.
    Hittar ingen beskrivning på hjortgatans som påminner om vad det är jag har i akvariet.

    Tips på vad det är jag har råkat ut för är välkomna!

    50% vattenbyte/vecka
    PMDD (standardblandningen) fulldos vid vattenbyte
    knappt 0.3 w/l
    Bifogade filer
    "Failure does not require planning"
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om man tittar lite nogrannare så ser det nästan ut som äldre delar är lite halvt algfria och sedan kommer nya delar som verkar piggare med ett område imellan där det sett ut som dom lidit ordentligt av näringsbrist.

    Det är inte så att missat/hoppat över gödningen några veckor?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Neptun
      • March 2004
      • 719

      #3
      Du har på sätt och vis rätt... min mäsk började läcka vid en anslutning för ett par veckor sedan, men det var om jag minns rätt, efter att jag börjat få problem med algerna. Jag har inte fått fixat mäsken ännu, så då borde ju de nya bladen oxo få alger på sig?

      Vad är det som gör att bladen blir förkrympta?
      för lite ljus?
      "Failure does not require planning"

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Neptun
        Vad är det som gör att bladen blir förkrympta?
        för lite ljus?
        Antagligen för lite näring, eller har du ändrat på ljuset? (I så fall kan det ju även vara det. Växterna behöver ju båda för att växa ordentligt)
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag märkte samma fenomen med förkrympta blad på en Rotala indica en vinter när jag flyttande från ett CO2-berikat högljuskar till ett PMDD-gött lowtech med svagt/dåligt ljus.

          Har för mig att det krävs ganska fet intensitet för att driva bikarbonatsupptaget, växten har svårt att komma över kompensationspunkten där den respirerar lika mycket som fotosyntetiserar.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Här kan man faktiskt se det (kolla ut mot spetsarna på Rotalan som hänger vid ytan):
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Neptun
              • March 2004
              • 719

              #7
              Skall ta o byta ut två lysrör som ser kassa ut, får väl även fundera över hur jag kan knö in fler rör.
              Om jag även får ordning på den sabla mäsken så kanske det går att få lite stil på karet igen.
              Tack för hjälpen.
              "Failure does not require planning"

              Kommentar

              Arbetssätt...