Har ett 60 liters akvarium med ganska mycket växter. Har cabomba, vallisneria, svärdplanta och vattenspikblad. Den enda växten som ser någorlunda frisk ut är cabomban. Vallisnerian har fått nya utskott men den nya växten är nästan färglös. Svärdplantans blad blir bruna på toppen och vattenspikbladen får som en beläggning och så "tynar de bort" om man kan säga så om en växt. Bladen får hål i sig bl.a. Denna växer dock på längden och de nya bladen ser fräscha ut. Är detta näringsbrist eller vad beror det på. Fungerar det i så fall med PMDD. Använder ingen växtnäring idag men har funderat på att börja med PMDD. Har bara haft igång akvariet i några månader.
Problem med växterna
Kollaps
X
-
pmdd är klart överlägset alla andra gödningsformer och är billigast.
är pulver som man blandar i vatten och har i akvariet.
kört det i över 3 månader nu funkar skitbra.
vattenspikbladen har "löv" större än 5kroner.
Kommentar
-
Antar att det är genomtänkt, har du lust att berätta mer?
När dom får fina CO2-nivåer så bryts enzymerna ner och eftersom den lilla CO2-pulsen från mineralvattnet bara vara några minuter så står växterna sedan utan någon vettig kolkälla resten av tiden.
Bättre att skapa stabilitet genom att sluta göra vattenbyten (någon gång varannan månad-en gång per år) och börja dosera PMDD. Då får växterna stabil näringstillförsel och kan acklimatisera sig till att använda bikarbonat.Kommentar
-
Ursprungligen postat av defdacAntar att det är genomtänkt, har du lust att berätta mer?
När dom får fina CO2-nivåer så bryts enzymerna ner och eftersom den lilla CO2-pulsen från mineralvattnet bara vara några minuter så står växterna sedan utan någon vettig kolkälla resten av tiden.
Bättre att skapa stabilitet genom att sluta göra vattenbyten (någon gång varannan månad-en gång per år) och börja dosera PMDD. Då får växterna stabil näringstillförsel och kan acklimatisera sig till att använda bikarbonat.Senast redigerad av androxe; 20 September 2005, 22:56.Kommentar
-
Ursprungligen postat av defdacBättre att skapa stabilitet genom att sluta göra vattenbyten (någon gång varannan månad-en gång per år) och börja dosera PMDD. Då får växterna stabil näringstillförsel och kan acklimatisera sig till att använda bikarbonat.Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter saltKommentar
-
Har du verkligen provat det här?
Byter jag 30-40% vatten en gång i veckan och bara göder med TMG så får jag inte närmelsevis lika bra tillväxt.
Jag tror inte det fungerar så bra som du vill påskina, vi vet ju alla hur akvariet brukar bli när man slarvat med vattenbytena en tid.
Tycker inte heller de låter något vidare genomtänkt att byta vatten 1-några gånger om året!?
kör pmdd o byter 50% i veckan så som man ska (har ingen kol-utrustning), det är alltså enligt dig bättre för växterna att bara byta vatten varannan månad bara?
redan efter en vecka är mit akvarium ganska algigt, vill inte tänka på hur det skulle se ut om man bytte vatten bara några gånger per år...
Återigen: Växterna måste få tid på sig att acklimatisera sig för bikarbonatsanvändande vilket ett stort veckovattenbyte sabbar. Varje vattenbyten skjutsar ner en massa CO2 som växterna tar upp på några minuter och står där utan bikarbonatsenzymer till nästa vattenbyte vilket innebär dålig tillväxt och högre ammoniumnivåer = mer alger.
Alger däremot är alltid fenomenala bikarbonatsanvändare och aldrig kolbegränsade på samma sätt som växter.Kommentar
-
Jag körde mitt kar utan CO2 i ca 3 månader nu i somras då jag fick en svacka i intresset. Jag fyllde bara på med vatten allteftersom det dunstade och i början kom det lite mer alger och sedan stabiliserade det sig och efter ett tag så minskade algtillväxten så att den nästan upphörde. Körde med lika mycket ljus som jag gör när CO2 är med, 4 * 36 watt Aquarelle. Gödde med PMDD ca 1 gång i veckan och bara dom svårare/känsligare växterna strök med, dom andra växte bara mycket saktare.Kommentar
-
Intressant detta, stämmer det får jag helt tänka om...
Finns det några fler som håller med om att man bör byta vatten så sällan som möjligt för att få bra tillväxt om man kör gödning utan Co2? Om man har ett antal fiskar i karet kan de väl inte må särkilt bra av att byta vatten 1 gång per år typ? Nitritvärden etc måste ju bli skyhöga?Kommentar
-
Funkar! Få vattenbyte - massor av bakterier! Nej nitrithalten är inget problem, det balanserar ut nästan omedelbart. Jag fick stort överskott på nitrat dock, kanske ska man i ett sånt akvarium hålla igen lite på KNO3n? Men det handlar om att ha en just botten som tar hand om skiten och inte låter det ligga som ett lager ovanpå där ingenting kan bryta ner det till sund näring.Kommentar
-
Ursprungligen postat av me_trixieMen det handlar om att ha en just botten som tar hand om skiten och inte låter det ligga som ett lager ovanpå där ingenting kan bryta ner det till sund näring.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Ravenblästersand som många använder är ju mycket kompakt och borde ju påverka negativt.så är blästersand och annat finkorningt material ingenting att odla växter i och ett kar med sådan sand kräver slamsugning och vattenbyten.
Kommentar
-
om ja tänker rätt så blir det svårare att få fin balans om man har blästersand då den är så kompakt så får man inte den goa botten man får med grus till exempel.
har 2-4mm grus i mitt nuvarande kar och där fick cabomban decimeterlånga rötter på en vecka bara.
i mitt nästa blir det E.sjösten 2-3mmKommentar
Kommentar