Köpa växter på nätet - Konkurrensen hårdnar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Köpa växter på nätet - Konkurrensen hårdnar?

    Numera finns det visst minst tre butiker som säljer växter på nätet:

    PWSS : http://www.pwss.nu
    Zoosaker: http://www.mamut.com/zoosaker
    Firren: http://www.firren.com/

    Trots konkurrensen så är det ännu en bit kvar ner till Hjortgatans Zoo's forna priser...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av petnym
    Numera finns det visst minst tre butiker som säljer växter på nätet:

    PWSS : http://www.pwss.nu
    Zoosaker: http://www.mamut.com/zoosaker
    Firren: http://www.firren.com/

    Trots konkurrensen så är det ännu en bit kvar ner till Hjortgatans Zoo's forna priser...
    Tycker det är kul att det börjar dyka upp lite udda växter på marknaden - det stimulerar intresset.

    Inte för att jag är så insatt i växtpriser - men att ovanstående håller lite högre priser kanske gör att de överlever, vilket ju som sagt inte Hjortgatan gjorde - bara en tanke .
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Inte för att jag är så insatt i växtpriser - men att ovanstående håller lite högre priser kanske gör att de överlever, vilket ju som sagt inte Hjortgatan gjorde - bara en tanke .
      Egentligen spelar väl inte heller priserna någon större roll, det viktigaste är sortimentet och att håller hög kvalité även efter transport.

      För att få exempelvis Akvarielagret att ta hem på beställning är ju döfött...
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Priserna spelar en attans roll om butiken ska överleva. Tro mig, jag har både klurat och räknat på det. Till billigt pris och bra kvalitet så går det ju att kränga allt hur mycket som helst. Tills man bränner ut sig. För folk som "bara" är kunder är det svårt att greppa tänket kring hur man överlever som företagare. Lurigt som det är i Sverige idag, och ännu lurigare med en del verkligt kundvänliga parametrar.

        Konkurrens är annars rätt bra.

        Hilsen,

        P

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          kan ju också diskutera vad man får för pengarna när man köper en växt.
          jag betalar hellre lite mer å får en snygg välväxt växt en går till en billig affär och får en växt som ser ut därefter.

          men konkurans är aldrig fel.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Priserna spelar en attans roll om butiken ska överleva. Tro mig, jag har både klurat och räknat på det. Till billigt pris och bra kvalitet så går det ju att kränga allt hur mycket som helst. Tills man bränner ut sig. För folk som "bara" är kunder är det svårt att greppa tänket kring hur man överlever som företagare. Lurigt som det är i Sverige idag, och ännu lurigare med en del verkligt kundvänliga parametrar.
            Precis, lurigt är det... Den som vill kan räkna på hur mycket växter man måste sälja under ett år för att tjäna ihop sin lön (och arbetsgivaravgifter). Jag har själv räknat och kommit fram till att jag inte vill vara den som säljer...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              petnym,
              precis. Kränga växter kommer jag enbart att göra som "bisyssla" till det övriga, eftersom jag ändå har en del växter. Månne kränga en del växter jag inte har också, om jag slipper ha dem på lager. Tjäna något på det kan man möjligen göra som större producent, typ Tropica - men sälja till slutkund på allvar... neee...

              Hilsen,

              P

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                precis. Kränga växter kommer jag enbart att göra som "bisyssla" till det övriga, eftersom jag ändå har en del växter. Månne kränga en del växter jag inte har också, om jag slipper ha dem på lager.
                Bedriver du akvarieaffär???
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  Nope, men vi odlar en hel del fisk redan nu och mer kommer det att bli. Om vi räknat rätt på det så ska det faktiskt gå att leva på - och lite extra från plantor man redan har är inte fel... lurar på akvarieleasing också, har ett bra gäng fräcka idéer för det.

                  Trots taskig lokal har vi i nuläget yngel för en 40-50 papp, och vi är på gång mot en ruggigt bra lokal. Gödning kommer det också att krängas, samt som sagt lite växter. Det ligger dock längre fram i tiden, liksom leasingbiten.

                  Hilsen,

                  P

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Priserna spelar en attans roll om butiken ska överleva. Tro mig, jag har både klurat och räknat på det. Till billigt pris och bra kvalitet så går det ju att kränga allt hur mycket som helst. Tills man bränner ut sig. För folk som "bara" är kunder är det svårt att greppa tänket kring hur man överlever som företagare. Lurigt som det är i Sverige idag, och ännu lurigare med en del verkligt kundvänliga parametrar.

                    Konkurrens är annars rätt bra.

                    Hilsen,

                    P
                    Tror du missförstod mig eller så uttryckte jag mig klantigt. Vad jag menar är att mjukvara som fisk/växter betalar jag med glädje överpriser för om det är bra grejor.

                    Däremot hårdvara köper jag där det är billigast.
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #11
                      Oki, oveb - ingen skada skedd. Lätt att tolka orden fel. Bra fisk och bra växter är jag också helt klart beredd att ge extra för. Hårdvara kan jag i princip hålla med dig om att jag köper där det är billigast, men ibland finns det en del jag vill gynna - och marginalerna på hårdvaran är oftast betydligt mindre än på resten. Men i allafall. No hard feelings!!

                      Hilsen,

                      P

                      Kommentar

                      • ohdannyboy
                        • September 2005
                        • 91

                        #12
                        Brukar det fungera bra om man beställer på nätet?? Har bara en liten zoo-affär här i stan men skulle vilja ha lite andra växter de har inga flytväxter tillexempel...
                        61 l & 200 l

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Det brukar fungera bra. Det börjar väl iof bli slut på "postordersäsongen" nu när det blir kallare ute.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...