Bli av med svävalger - bästa sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Dina alternativ hittills:
    1) Mörkläggning i 5 dagar. Gratis.
    2) Grenar av pil på obestämd tid. Gratis.
    3) Påsar med ruttnande hö. Gratis eller köpes i butiker som har dammtillbehör.
    4) Quickfilter på insuget med ett rejält vattenbyte innan. 60:- + jobb.
    5) UV-filter. Runt 500-1000:-
    Tack Defdac! Bra ideér även om det där med ruttet hö låter knepigt... Hur kan det funka?

    Vad är Quickfilter? Jag har Fluval2 som innerfilter nu. Går det att koppla på Qickfilter där på något vis?

    Jag ska köpa ett bättre filter än det jag har nu. Fluval2 klarar inte riktigt kapaciteten på mitt 160 l. Hittade 2 filter jag är nyfiken på. Vad tycker ni? Erfarenheter?

    Fluval 4 plus - innerfilter, Akvarievolym: 130 - 215 liter.
    Genomströmnings- och igensättningsindikering, horisontellt vridbart vattenutsläpp om 90 gr, steglös linjär genomströmningsreglering, reglerbart lufttillförsel för syreanriktning, även väl lämpat för horisontell filtrering, optimal vattenfiltrering genom effektiv vattenföring och stor filtervolym, tvådelad filterkammare komplett med skumplastinsats.
    350,00 kr

    eller

    Eheim 2213 - ytterfilter, För akvarier upp till: 250l
    Pump effekt: 440l/h
    Filter cirkulation: 390l/h
    Filter volym: 3l
    Effekt förbrukning: 8 W
    Dimensioner ca.: 160 x 355 mm
    600,00 kr
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      själv kommer jag köra med eheim 2213 när ja får köpt ett 160L

      offtopic.
      fluval 104 480L/H upp till 100liter akvarie
      eheim 2213 440L/H upp till 250L akvarie.
      beror skillnaden på att eheim har mer filtermaterial ?
      3L hittar ingen info om fluvalen.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #18
        Ursprungligen postat av Drakulla
        ...ruttet hö ... Hur kan det funka?...
        Jag har inte läst någon förklaring, men jag har funderat om det kunde vara samma mekanism som i en kompost? Det måste vara en viss balans mellan gräsklipp och grenar i en kompost, annars fungerar det inte. Grenarna tillför ett överskott på kol i form av cellulosa, gräset ett överskott av kväve har jag för mig. Hö och grenar har väldigt lika sammansättning. Kanske går näringen i vattnet åt till att kompostera höet? Men vad blir det av det istället? Bakterier?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          2. Ska något algmedel i som kan klumpa samman algerna så att det fastnar i filtret?
          Algmedel finns visserligen men rekommnderas inte - däremot funkar klumpmedlen ofta bra (de är alltså inte några algmedel). Jag har testat Dupla Crystal och det funkar men det finns flera fabrikat på marknaden.

          3. Tätpackat filter. Ska jag trycka i dubbla filtervadd i mitt Fluval då? Ska man ta upp det varje dag och tvätta? Isf blir det ju ingen total mörkläggning...
          Ja minst det dubbla, snarare ännu mer - det skall vara tätpackat och det måste göras rent med högst ett halvt dygns intervall.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • harbard
            • July 2002
            • 1085

            #20
            Ett tyskt “kokboksrecept” på hur man avlägsnar alger ur akvariet:
            Tag stålull (ej “tvålull” med tvål!) och stoppa i filtret (på ett sådant sätt att det inte kan skada motorn) eller anbringa stålull på utsidan runt utblåset.Vattnet blir mjölkfärgat av fällning.Efter 3-4 dagar tar man bort stålullen.
            Originalartikeln: http://www.aquarienclub.de/fish0412.htm#algenprobleme
            Se även tidigare tråd om järnsulfat: http://doiop.com/jarn
            Användes på egen risk!
            <<<(^:>*
            Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
            Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #21
              Jag tycker det är underligt att mörkläggningen inte fungerade... Hade du verkligen täckt akvariet tillräckligt? (Det räcker inte med att bara släcka lampan...). Inga slangar eller annat får heller vara i ljuset.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Drakulla
                • July 2004
                • 403

                #22
                Ursprungligen postat av petnym
                Jag tycker det är underligt att mörkläggningen inte fungerade... Hade du verkligen täckt akvariet tillräckligt? (Det räcker inte med att bara släcka lampan...). Inga slangar eller annat får heller vara i ljuset.
                Det har fungerat! Jag mörklade i 4 dygn med ett tjockt täcke runt om. Sedan fick lyset bara vara på lite tid i början. Sen ökade jag på tiden. Gjorde ett stort vattenbyte och rengjorde filtret. Satte tillbaka en del växter och PMDD och hoppas växterna ska växa på bra och konkurera ut eventuella kommande alger. Matar lite i taget och tänker inte missa något vattenbyte. Sen ska ett nytt filter införskaffas. Hoppas det gör susen.

                Här är två bilder på hur det såg ut med grönvatten och efter mörkläggning med vattenbyte m.m.
                Bifogade filer
                mvh Drakulla

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                Kommentar

                • Drakulla
                  • July 2004
                  • 403

                  #23
                  Tro det eller ej....

                  ...nu är det gröna helv.....et tillbaka! Jag blir galen! Eftersom jag ändå måste flytta på bänken och akvariet funderar jag på att göra en helt ny omstart. Jag ska ändå köpa ett nytt filter också. Funderar på Fluval4 som innerfilter, det kostar bara 295 kr. Mitt akvarie är på 160 l och får plats med 120 l vatten i det. Det måste väl duga för mina fiskar? Jag har 4 Kampfiskar, 5 malar, 5 Marmorbilbukar, 4 Kopparbarber, 7 Grön kubota rasboror, 3 Ottosar, 3 Siamensis, 1 Ancistrus.

                  Om jag startar om på nytt, måste även gruset tvättas för att bli av med svävalger eller räcker det med att tömma vattnet och skrubba stenar m.m.? Jag är bara rädd för nitritspikar som jag fick första gången för ett år sen. Då var det ett 92 l kar. Jag kommer ju att ha i fler fiskar på en gång nu... Ska köpa Nitrivec och någon bakteriekultur att sätta i filtret.

                  Något annat att fänka på?
                  mvh Drakulla

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #24
                    Hmm.. det finns ju ytterfilter med UV-ljus som dödar bakterier och alger. Vet inte om det kan vara aktuellt? Eller kanske lite overkill.
                    Annars bör det väl funka med att mörklägga och sedan dynga i en massa snabbväxande växter. De bör ju konkurera ut algerna tycker man. Om de sedan kommer tillbaka så tyder väl det på för lite gödning?
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • Drakulla
                      • July 2004
                      • 403

                      #25
                      Har inte fåd med UV filter... Förra gången mörklade jag och hade i snabbväxande växter. Använder PMDD 1 g/veckan som gödning
                      Overkill....? vad menas..
                      mvh Drakulla

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                      Kommentar

                      • y0da
                        • August 2005
                        • 1697

                        #26
                        UV-filter kostar inte sååå blodigt mycket, om man köper på rätt ställe. Jag var på "Damm och trädgårdstrivsel" utanför nässjö och spanade på filter. Han hade ett uv-filter (typ ytterfilter, fast ingen inbyggd pump) för ca 1500kr. Det filtrerar vattnet och belyser det med uv-strålning. Fast det är ju mer tänkt till dammar, vet inte om det behövs i ett akvarium.
                        Overkill = "Mer än vad som krävs", så att säga.
                        Du kanske ska öka pmdd doseringen? Eller köra det lite oftare.
                        Jag vet inte.. bara spånar lite.. men alger är väl ofta ett tecken på för lite gödning.
                        http://www.y0da.se

                        540L SA

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Just svävalger är ofta tecken på att det kommer ner ammonium med jämna mellanrum, t ex om ens kranvatten innehåller ammonium eller om man har ett dåligt biologiskt filter och matar för mycket.

                          Låga stabila ammoniumnivåer får man med mycket växter som suger upp ammonium, glada bakterier som omvandlar ammonium via nitrit till nitrat.

                          Så efter att man fixat alla ammoniumojämnheter kan man mörklägga och se till att växterna är glada (bra med näring). Eventuellt köra hela ytan full med andmat/salvinia tills grönvattnet lagt sig.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #28
                            Hur ser man om bakterierna är glada?
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • Drakulla
                              • July 2004
                              • 403

                              #29
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Just svävalger är ofta tecken på att det kommer ner ammonium med jämna mellanrum, t ex om ens kranvatten innehåller ammonium eller om man har ett dåligt biologiskt filter och matar för mycket.

                              Låga stabila ammoniumnivåer får man med mycket växter som suger upp ammonium, glada bakterier som omvandlar ammonium via nitrit till nitrat.

                              Så efter att man fixat alla ammoniumojämnheter kan man mörklägga och se till att växterna är glada (bra med näring). Eventuellt köra hela ytan full med andmat/salvinia tills grönvattnet lagt sig.
                              Jag ska iaf byta till ett bättre filter. Det jag har är inte tillräckligt.. Menar du att andmat skulle förbättra det hela? Typiskt, jag som har rensat bort allt för ett tag sen.. Får väl fixa mer växter också.
                              mvh Drakulla

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                #30
                                kanske skulle kolla på ytterfilter.

                                eheim 2213 tror jagf det är som kostar 600kr för akvarier upp till 250L 3L filtervolym 440L/H
                                klart bättre än en fluval4
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...