För mycket ljus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #31
    Ursprungligen postat av defdac
    Ursprungligen postat av dinajel
    Även Z_Lawer ställde den frågan nånstans såg jag. Hur kan det tokbubbla och ändå uppenbarligen saknas tex. NO3?
    Det kan det inte.
    Inte om det är så stor spelare som NO3 kanske, men kanske om det är något annat - jag vet inte vad det var som saknades hos mig, plantorna såg mycket vita-genomskinnliga ut, men de bubblade ändå. Jag antog att det var järn, defdac tippar på att det kunde ha varit fosfat.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #32
      Tack defdac.

      Skall göra en stor rensning i karet inom kort. Så då kanske jag skall byta plats på polysperman som drabbats mest av kalciumbrist. Sätter den vi utblåset för att se om det gör någon skillnad.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        Stomatan öppnas mer under Aquarelle eftersom den har mycket mer blått i sig jämfört med GroLux vilket ger mer CO2-intag och respiration. Mer bubbel.
        Okej. Intressant att blått ljus får stomatan att öppna sig mer. Men släpper växterna ut syre från stomatan? Stomatan sitter ju bara under bladen, men syrebubblor bildas ju även ovanpå bladen. Hur hänger det ihop?

        Även Z_Lawer ställde den frågan nånstans såg jag. Hur kan det tokbubbla och ändå uppenbarligen saknas tex. NO3?
        Det kan det inte.
        Tänkte väl det. Det skumma är att cyanon dyker upp trots konstant bubbel i burken. Det måste bli nån NO3-dipp då och då trots allt, även om det inte märks. Kanske är det så att NO3-halten är så låg att växterna precis klarar sig, men att även cyanon kommer igång.
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Ursprungligen postat av dinajel
          Men släpper växterna ut syre från stomatan?
          Nej det har jag inte sagt 8)

          Jag sa bara att stomatan öppnar sig mer = Mer CO2-intag = Mer respiration = Mer bubbel.

          Det skumma är att cyanon dyker upp trots konstant bubbel i burken. Det måste bli nån NO3-dipp då och då trots allt, även om det inte märks. Kanske är det så att NO3-halten är så låg att växterna precis klarar sig, men att även cyanon kommer igång.
          Det beror ju på lite hur din burk ser ut. Har du bara en vallisneria i ena hörnet har Cyanon ingen som helst konkurrens och ammoniumnivåerna kan fluktuera mer.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Z_Lawer
            • September 2004
            • 333

            #35
            Ursprungligen postat av peppito
            Så då kanske jag skall byta plats på polysperman som drabbats mest av kalciumbrist. Sätter den vi utblåset för att se om det gör någon skillnad.
            Det vore coolt om du kunde dubbelkolla det här med cirkulationen - den hjälpte inte i min experiment, men ju fler som jämför desto säkrare kan vi utesluta det ena eller det andra.
            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Ursprungligen postat av Z_Lawer
              Jag skulle nog satsa på att det är ljuset som är boven.
              Ja men på vilket sätt? Har Aquarellen en unik spektralfördelning som får växter att uppvisa Calciumbristsymptom ala voodoo/religion eller finns det en logiskt förklaring typ att det har att göra med att det klarar att driva växterna extremt hårt så Calciumupptaget inte hinns med?

              Den första möjligheten utesluter jag och skulle bara bidra med att folk blir rädda för det mest effektiva röret man kan köpa, medans det andra skulle få människor att inse att man kan driva växter för hårt om man har lite för bra ljus.

              *Om* det har med Aquarelles spektralfördelning att göra så kommer en massa andra rör påvisa precis samma sak då dom i princip är identiska: Triton, Aquastar och till viss del PowerGlo.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • bive
                • February 2005
                • 25

                #37
                Ursprungligen postat av defdac
                *Om* det har med Aquarelles spektralfördelning att göra så kommer en massa andra rör påvisa precis samma sak då dom i princip är identiska: Triton, Aquastar och till viss del PowerGlo.
                Jag kör med två Aquastar (18W) i min 102-litare, och jag lider av samma problem som övriga. Bra bubbel, extrem tillväxt, krulliga blad och alger (grönalger samt lite cyano). Grönalgerna verkar dock ge med sig efter det att jag tog bort fosfatgödningen och bara tillsätter KNO3 och NutriSi (varannan dag just nu).

                Kommentar

                • dinajel
                  • November 2004
                  • 606

                  #38
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Jag sa bara att stomatan öppnar sig mer = Mer CO2-intag = Mer respiration = Mer bubbel.
                  Okej. Jag är nog inte helt på det klara med vad som menas med respiration då. Men jag antar att det är då växterna släpper ifrån sig syre (dock inte från stomatan. ) Jag är inte helt på det klara med växternas biologi. Fotosyntesen är jag med på. CO2+vatten+ljus -> syre+glukos. Men om jag förstått rätt så släpper stomatan in CO2 men släpper ut vatten. Gäller det även undervattensväxter? Varför släpper växten ut vatten?

                  Finns det nån bra lättförståelig sida på nätet som förklarar allt det här på ett överskådligt sätt? Konstigt att jag aldrig sett nån diskussion om grundläggande växtbiologi här på zoopet.

                  Det beror ju på lite hur din burk ser ut. Har du bara en vallisneria i ena hörnet har Cyanon ingen som helst konkurrens och ammoniumnivåerna kan fluktuera mer.
                  Kanske dags att lägga upp en nytagen bild på min burk, så att inte folk tror att jag bara har en vallisneria i ena hörnet.

                  Såhär ser det ut (om nu nån skulle råka vara intresserad). Ett snår med Hygrophila polysperma och 'rosanervig' till vänster. I mitten och lite bakom ett gäng med Ludwigia glandulosa och Ludwigia mullertii. Till höger om dom, ett gäng med Limnophila aromatica och längst till höger Hygrophila corymbosa 'angustifolia' (som inte blir så täta som dom borde).

                  Framför den bakgrunden har jag som "mellanskikt" Echinodorus tenelli (tror jag) och javaormbunke. Längst fram till höger har jag en liten röd tigerlotus på tillväxt (som känns synd att slänga men som inte passar in egentligen). Väntar på leverans av HC som ska bilda en fin gräsmatta som förgrund hade jag tänkt.

                  Allt detta i ett litet 88-liters.
                  Bilder på mina akvarier.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    Ja din burk var då inte bara en vallisneria i ett hörn, tvärtom ett prunkande växtakvarium! Om du har Cyano i det tror jag du kör på lite för låga kvävenivåer. Med såpass mycket växter vågar du rocka loss med KNO3 med en fulldos per dag om du kör EI och CO2.

                    Men om jag förstått rätt så släpper stomatan in CO2 men släpper ut vatten. Gäller det även undervattensväxter? Varför släpper växten ut vatten?
                    http://www.hjortgatanszoo.se/main/de....cfm?navID=227 (tredje delen i en serie, välj till vänster)
                    Transpirationen i övervattensväxter driver näringstransporten upp från rötterna. Detta funkar inte under vatten vilket gör att vattenväxter hellre tar upp näring med bladen.

                    Pedersen uttalande om att det fortfarande ändå är väldigt viktigt "för att vattnet är näringsfattigt" stämmer inte. Det har gjorts försök på huruvida undervattensväxter hellre tar upp näringen med rötterna eller bladen och det är med bladen. Man kan t ex kontinuerligt fimpa rötterna på Crypts och dom växer bra ändå. Undervattensväxter trivs bara där det finns gott om näringsämnen i vattnet - dessutom förbrukas inte näringsnivåerna lika snabbt i naturliga vattendrag, så även om koncentrationerna är låga så finns dom alltid där tack vare den kontinuerliga vattenströmmen.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • dinajel
                      • November 2004
                      • 606

                      #40
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Ja din burk var då inte bara en vallisneria i ett hörn, tvärtom ett prunkande växtakvarium!
                      Joråvars. ::skrapa lite med foten i marken:: Det finns lite gamla bilder i min zoon (länk i signaturen) i albumen "växtkarets utveckling" och "asienkaret". (Man kan även kolla min avatar på APC.) Men nu håller jag på att försöka ta lite nya bilder efter ommöbleringen. Tanken är att lägga upp dom och starta en ny tråd här på zoopet så att jag kan få lite tips från experterna. Jag är inte helt nöjd med min aquascape.

                      Om du har Cyano i det tror jag du kör på lite för låga kvävenivåer. Med såpass mycket växter vågar du rocka loss med KNO3 med en fulldos per dag om du kör EI och CO2.
                      Ja, jag kan inte tänka mej att det beror på nåt annat än lågt kväve. Jag funtar på att återgå till pelle/nisse/miriam-pulsen och köra den oftare. Just nu kör jag 20 ppm nitrat, 1 ppm fosfat och "vanlig" mikrodos (0,1 ppm järn, etc.) Men det blir lite svårstyrt. Svårt att veta hur mycket som går åt. Kanske lättare att pulsa 5 ppm nitrat och 0,5 ppm fosfat varje dag istället.

                      http://www.hjortgatanszoo.se/main/de....cfm?navID=227 (tredje delen i en serie, välj till vänster)
                      Ah, perfa! Den borde jag ha kunnat hitta själv.
                      Hittade även den här http://www-vaxten.slu.se/index2.html som var både lättförståelig och ingående.

                      Transpirationen i övervattensväxter driver näringstransporten upp från rötterna. Detta funkar inte under vatten vilket gör att vattenväxter hellre tar upp näring med bladen.
                      Jo. Jag vet liksom att det går till så, men jag är inte helt med på dom bakomliggande mekanismerna. Jag vet att växter vill ha rött och blått ljus ( 400–500 nm och 600–700 nm). Jag vet vilka gödningsnivåer man ska ligga på och ungefär hur dom ska vara i förhållande till varandra. Jag har rätt bra koll på bristsymptom och vad som triggar vissa alger, osv osv. Dvs, jag har rätt okej koll på basic-grejer, men jag känner att jag vill fördjupa mej lite. (Tror jag redan har skrivit om det här - du rekommenderade då APC, där jag nu hänger.)

                      Nåväl. Nu hoppas jag iallafall bli lite mer insatt i det bakomliggande när jag läst ovanstående länkar mer ingående. (Calvin-cykeln, C3-växter, ATP och NADPH, here I come! )

                      Man kan t ex kontinuerligt fimpa rötterna på Crypts och dom växer bra ändå. Undervattensväxter trivs bara där det finns gott om näringsämnen i vattnet - dessutom förbrukas inte näringsnivåerna lika snabbt i naturliga vattendrag, så även om koncentrationerna är låga så finns dom alltid där tack vare den kontinuerliga vattenströmmen.
                      Således borde det alltså vara bra med hög cirkulation i karet, men gärna lite längre ner så att man inte vädrar ut koldioxiden? (Just det, det var det där om det där lagret som omgav växten, som det var en diskussion om för ett tag sen.)
                      Bilder på mina akvarier.

                      Kommentar

                      • peppito
                        • December 2003
                        • 1612

                        #41
                        Ursprungligen postat av Z_Lawer
                        Det vore coolt om du kunde dubbelkolla det här med cirkulationen - den hjälpte inte i min experiment, men ju fler som jämför desto säkrare kan vi utesluta det ena eller det andra.

                        Jag testar så får vi se.
                        "du ångrar bara det du inte gjorde"

                        Kommentar

                        • Z_Lawer
                          • September 2004
                          • 333

                          #42
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Ursprungligen postat av Z_Lawer
                          Jag skulle nog satsa på att det är ljuset som är boven.
                          Ja men på vilket sätt? Har Aquarellen en unik spektralfördelning som får växter att uppvisa Calciumbristsymptom ala voodoo/religion eller finns det en logiskt förklaring typ att det har att göra med att det klarar att driva växterna extremt hårt så Calciumupptaget inte hinns med?

                          Den första möjligheten utesluter jag och skulle bara bidra med att folk blir rädda för det mest effektiva röret man kan köpa, medans det andra skulle få människor att inse att man kan driva växter för hårt om man har lite för bra ljus.

                          *Om* det har med Aquarelles spektralfördelning att göra så kommer en massa andra rör påvisa precis samma sak då dom i princip är identiska: Triton, Aquastar och till viss del PowerGlo.
                          Men skrev du inte någonstans att NASA lyckades driva växterna så fort att Calciumupptaget inte hanns med? Kan vi inte ha att göra med någonting sådant här också: att perfekt gödning+perfekt CO2+perfekt ljus gror växterna så fort de bara kan växa? Jag menar någonstans måste det väl finnas ett tak på hur fort man kan gro växter: går man runt Calciumupptaget så kommer kanske Mn, eller Mg, eller Fe, eller Bor eller vad fasiken som helst att sätta gränsen efter det. Kan det vara så att Calciumupptaget är den långsammaste av alla och därför visar sig först? Nu spekulerar jag bara, har absolut inga belägg..
                          Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #43
                            Ja det är ganska exakt så jag funderar också. Lite märkligt att det är Calcium som skulle sätta taket av alla näringsämnen under vattnet eftersom det tas upp direkt där det behövs.

                            Det verkar ju även ganska lättpåverkat med t ex Mg-halten - något som också är märkligt om man går på det här med att sålänge allt finns i någorlunda nivåer så ska det inte bli några problem.

                            Men det tydligaste tecknet tycker ändå är att glandulosan och papegojbladet blir fina i skugga och påvisar mer och mer symptom ju närmre ljuset dom kommer. Nu när jag har täckglas måste glandulosan i princip kommit upp precis till ytan och då är det ändå inte alls så tydligt som förr.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • peppito
                              • December 2003
                              • 1612

                              #44
                              Varför började du använda täckglas igen och vad tyckte du att det blev för skillnad?
                              "du ångrar bara det du inte gjorde"

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #45
                                Främst för att slippa fylla på vatten stup i kvarten nu under sommaren, men även för att jag har lite mindre växtmängd som inte behöver lika kraftigt ljus och även att jag ville ha ganska bra ytcirkulation (snyggt + bra för firrarna) och då inbillar jag mig att täckglasen hjälper en gnutta att bibehålla en viss CO2-berikad atmosfär mellan vattenyta och täckglas.

                                En trevlig bieffekt tycktes alltså bli att Calciumbristerna blev färre, antingen pga glaset filtrerar bort något "skadligt" typ UV-ljus eller att ljusintensiteten helt enkelt blev mindre.

                                Tack vare den här tråden är min favoritgooglingssöksträng typ:
                                blue light stomata "calcium uptake"
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...