För mycket ljus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #16
    Förresten: vilka andra trifosforrör (förutom Aquarelle) finns det med bra färgåtergivning och ändå hyfsat med PUR? De får gärna vara billiga.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    • Chrilleus
      • November 2004
      • 224

      #17
      Ursprungligen postat av Z_Lawer
      Förresten: vilka andra trifosforrör (förutom Aquarelle) finns det med bra färgåtergivning och ändå hyfsat med PUR? De får gärna vara billiga.
      Sylvania Aquastar, marginellt billigare.
      500l, 160l, 96l
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #18
        Jag har också nyligen bytt upp mej till Aquarelle-rör. Nu kör jag 1x18w Aquastar och 2x18w Aquarelle till min 88-litrare. (Hade tidigare GroLux istället för Aquarellerna.)

        Efter att ha hängt med i den här diskussionen så måste jag verkligen hem och spana närmre på mina växter. Speciellt glandulosan och polysperman. (Jag har 24 ppm Ca och 4,2 ppm Mg i kranvattnet. Tillsätter 2 ppm Mg torrt vid vattenbyte för att få ett 4/1-förhållande.)

        Dessutom är det mycket möjligt att jag fått dammalger på frontrutan. Har aldrig haft problem med det tidigare. Trodde att det var cyano jag fått, men den gröna hinnan kommer tillbaka rackarns snabbt. Måste spana in det också.

        Kalciumbrist OCH dammalger, pga Aquarelle. Är det verkligen möjligt?
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Hold your horses. Nej dammalger beror inte på Aquarelle. Du får alger med alla typer av ljus.

          Det är inte ens något säkert samband mellan Aquarelle och Calciumbrister. Vilket starkt ljus som helst skulle isåfall leda till calciumbrist.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #20
            Ursprungligen postat av defdac
            Hold your horses. Nej dammalger beror inte på Aquarelle. Du får alger med alla typer av ljus.

            Det är inte ens något säkert samband mellan Aquarelle och Calciumbrister. Vilket starkt ljus som helst skulle isåfall leda till calciumbrist.
            Oops. Lite klumpigt uttryckt av mej. Jag menade ju, precis som du säger, att det kan bero på Aquarelle, pga att Aquarelle ger ett mycket effektivare ljus än GroLux. Inte för att det skulle vara just Aquarelle. Min poäng var att det märks rätt tydligt att man har uppgraderat ljuset från Volvo till Porsche...

            Däremot kanske det alltså skulle kunna finnas nåt samband mellan Aquarelle och kalciumbrist, men mer troligt är väl att det gäller alla mer effektiva rör.

            Är det nån som har erfarenhet av att ha fått kalciumbrist efter att ha bytt upp sig till andra mer effektiva rör (typ Aquastar, Triton, MH eller vad det nu kan vara)?

            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Det är många som får Cyano när dom köper nya rör - det är så t ex GroLux fått sitt dåliga rykte om att framkalla Cyano.

              Inte för att Cyano gillar det ljuset mer utan för att växterna med ett effektivare ljus strippar näringen effektivare och därmed bara alger kan överleva eftersom dom, och speciellt Cyano, klarar så väldigt mycket renare vatten jämfört med växter.

              Som Barr redan sagt om Triton: "Tritons do not cause algae, hobbyist do"
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #22
                Konstigt att samtliga fått liknande problem. Jag har testat med att släcka ett lysrör för att se om det ger resultat.

                Om det gör det så måste jag säga att lysrören är otroliga om man kan gå ner från 4 till 3 med samma resultat. Energisparande.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #23
                  Fast finns det något man kan göra för att få växterna att ta upp Kalciumet?
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Man borde kunna underlätta för växterna genom att se till att deras blad alltid omges med calcium, t ex genom en precis lagom god cirkulation.

                    Det är många som rapporterar att deras papegojblad trivs bäst där det är bra cirkulation i akvariet. Tillsammans med en hög och fin Calciumhalt i vattnet förstås.

                    Men jag tror det är flera faktorer. Om jag, som många gör, försöker begränsa fosfathalten och köra fosfathalten som den enda begränsande faktorn för växterna i jakten på Cyano, så märker jag markant mindre Calciumbrister också. Om det beror på att växter växer som idioter med mycket fosfat så att Calciumupptaget inte hinner med tillsammans med starkt ljus, eller om fosfatet fäller ut Calcium eller på något annat sätt förhindrar Calciumupptaget vet jag inte.

                    Så där är dom parametrar jag laborerat med. Ljusmängd, fosfathalt, calciumhalt och cirkulation. Calciumförflyttning är i övervattensväxter väldigt beroende av transpiratinosströmmen - som undervattensväxter saknar.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      För fruktträd brukar man säga att man ska begränsa tillgången på lättillgängligt kväve vid väldigt soliga dagar, dvs undvika gödsla med ammonium. Detta gör tillväxten begränsad och Calciumupptaget hinner med. Annars får frukterna "bitter pit" som är en calciumbrist.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • dinajel
                        • November 2004
                        • 606

                        #26
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Inte för att Cyano gillar det ljuset mer utan för att växterna med ett effektivare ljus strippar näringen effektivare och därmed bara alger kan överleva eftersom dom, och speciellt Cyano, klarar så väldigt mycket renare vatten jämfört med växter.
                        Jepp. Jag märker tydligt att växterna kräver mer bränsle nu, men det tar tyvärr ett tag för min hjärna att fatta helt och hållet att jag måste göda oftare. Märkligt nog bubblar det rejält om alla växter (mycket mer nu än när jag hade GroLux), men ändå så dyker cyanon upp.

                        Även Z_Lawer ställde den frågan nånstans såg jag. Hur kan det tokbubbla och ändå uppenbarligen saknas tex. NO3?

                        (Cyanon och övriga alger får väl iofs en extra skjuts såhär på sommaren eftersom det blir så ljust i vardagsrummet. Den uppträder just på frontrutan och inte alls nån annanstans i karet.)

                        Som Barr redan sagt om Triton: "Tritons do not cause algae, hobbyist do"
                        Bilder på mina akvarier.

                        Kommentar

                        • peppito
                          • December 2003
                          • 1612

                          #27
                          Defdac: Hur många ppm fosfat satsar du på att få. Vad tillsätter du vid en fulldosgödning. Jag kanske också borde begränsa fosfatet lite. Tror att jag nu faktiskt kör med ungefär samma mängd som i ditt recept för miriam, pelle osv.
                          "du ångrar bara det du inte gjorde"

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Ursprungligen postat av dinajel
                            Märkligt nog bubblar det rejält om alla växter (mycket mer nu än när jag hade GroLux), men ändå så dyker cyanon upp.
                            Stomatan öppnas mer under Aquarelle eftersom den har mycket mer blått i sig jämfört med GroLux vilket ger mer CO2-intag och respiration. Mer bubbel.

                            Appropå blått och rött ljus samt stomataöppnande så verkar det även ha att göra med Calciumupptaget. Blått ljus innebär mer respiration.

                            Även Z_Lawer ställde den frågan nånstans såg jag. Hur kan det tokbubbla och ändå uppenbarligen saknas tex. NO3?
                            Det kan det inte.

                            (Cyanon och övriga alger får väl iofs en extra skjuts såhär på sommaren eftersom det blir så ljust i vardagsrummet. Den uppträder just på frontrutan och inte alls nån annanstans i karet.)
                            Mycket ljus, mycket CO2 = Låga kvävenivåer = Cyanobakteriehimlen.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Ursprungligen postat av peppito
                              Defdac: Hur många ppm fosfat satsar du på att få. Vad tillsätter du vid en fulldosgödning. Jag kanske också borde begränsa fosfatet lite. Tror att jag nu faktiskt kör med ungefär samma mängd som i ditt recept för miriam, pelle osv.
                              Efter vattenbyte: 3 tsk CaCl2, 2 tsk MgSO4
                              Varannan dag: 2,75 ppm PO4 (25 ml av en 200 ml blandning med 2 tsk KH2PO4), 10 ppm NO3 från 1 tsk KNO3, 0,1 ppm Fe från 30 ml NutriSi (~1 tsk NutriSi i 300 ml).

                              I en uppkommande Barr-report så kommer han berätta att forskning visar att växter verkar föredra betydligt mer fosfor i förhållande till kväve än vad man tidigare trott. Närmare 1:7 istället för som tidigare 1:10, eller som Redfield 1:16.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Z_Lawer
                                • September 2004
                                • 333

                                #30
                                Ursprungligen postat av defdac
                                Det är inte ens något säkert samband mellan Aquarelle och Calciumbrister. Vilket starkt ljus som helst skulle isåfall leda till calciumbrist.
                                Det här med starkt ljus överlag: hur är det hemma hos exempelvis oveb och petnym, som båda kör med otroligt starka MH? Får de calciumbrister?

                                Ursprungligen postat av defdac
                                Man borde kunna underlätta för växterna genom att se till att deras blad alltid omges med calcium, t ex genom en precis lagom god cirkulation.

                                Det är många som rapporterar att deras papegojblad trivs bäst där det är bra cirkulation i akvariet. Tillsammans med en hög och fin Calciumhalt i vattnet förstås.
                                Jag testar det här med cirkulationens påverkan på calcium-upptaget sedan två veckor tillbaka. Genom att borra små hål längst hela utblåsslangen (som går lodrätt genom hela akvariehöjd) såg jag till att en polysperma planta fick cirkulation genom hela plantan, under alla sina blad, underifrån och upp. Calcium-halten i mitt kranvatten ligger på 90-110 mg/l. Skillnad: polysperman i genomströmningen fick liiite bredare blad i mitten, dock - samma krullighet på topparna som hos polysperman i lugnare vatten.

                                Däremot, en annan ofrivillig experiment: i ena akvarieänden samlades det massa flytande riccia, som var väldigt ljushämmande. Polysperman under detta riccia-täcke var otroligt fin, med vackert framträdande vita ådror, utan någon krullighet - precis som hos den som sitter längst ner i de värsta växtsnåren och inte får direkt ljus.

                                Jag skulle nog satsa på att det är ljuset som är boven.
                                Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...