För mycket ljus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #46
    Jag har testat med att släcka en röret för att se om jag får önskad effekt bubbel men med mindre kalciumbrist. Alternativt kommer jag att prova täckglasen igen och fyra rör. Fungerar något av detta så är det ju bra.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #47


      Det här är coolt:
      "It turns out that the mature leaves on the plant detect the conditions around them and send a signal (its nature still unknown) that adjusts the number of stomata that will form on the developing leaves.

      Two experiments (reported by Lake et al., in Nature, 411:154, 10 May 2001):

      *) When the mature leaves of the plant (Arabidopsis) are encased in glass tubes filled with high levels (720 ppm) of CO2, the developing leaves have fewer stomata than normal even though they are growing in normal air (360 ppm).

      *) Conversely, when the mature leaves are given normal air (360 ppm CO2) while the shoot is exposed to high CO2 (720 ppm), the new leaves develop with the normal stomatal index
      "
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #48
        Ursprungligen postat av defdac
        *) When the mature leaves of the plant (Arabidopsis) are encased in glass tubes filled with high levels (720 ppm) of CO2, the developing leaves have fewer stomata than normal even though they are growing in normal air (360 ppm).

        *) Conversely, when the mature leaves are given normal air (360 ppm CO2) while the shoot is exposed to high CO2 (720 ppm), the new leaves develop with the normal stomatal index
        "
        Coolt indeed. Men då undrar man ju förstås vad som skulle hända om dom gamla bladen utsattes för ovanligt låga CO2-halter (typ 180 ppm). Skulle det bildas fler stomator än "normalt" då?

        Skulle man kunna CO2-begränsa växterna för att få dom att bilda extremt mycket stomata, och sen köra på med tokmycket CO2 för att få ännu högre tillväxttakt (bortsett från att kalciumet kanske inte hinner med dåra... )

        I övrigt kan jag tillägga att även jag får kalciumbrist på min glandulosa närmast ljuset. Jag kan inte se det på några andra växter nånstans och inte längre ner på glandulosan, men det är mycket tydligt närmast ljuset.
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • dinajel
          • November 2004
          • 606

          #49
          Ursprungligen postat av defdac
          Ja din burk var då inte bara en vallisneria i ett hörn, tvärtom ett prunkande växtakvarium! Om du har Cyano i det tror jag du kör på lite för låga kvävenivåer. Med såpass mycket växter vågar du rocka loss med KNO3 med en fulldos per dag om du kör EI och CO2.
          Måste återkomma till det här igen. Med min växtmassa, bra CO2-halt, 0,6 w/l aquarelle i en 88-litersburk kan man alltså peta ner 5 ppm nitrat per dag? Normal rekommendation är ju att fulldospulsa alla ämnen varje gång (KNO3 5ppm, KH2PO4 0,5 ppm och NutriSi 0,1 ppm).

          Kan man trycka ner en sån puls varje dag, eller tycker du man kan pulsa KNO3 oftare än övriga ämnen? (Är speciellt lite orolig för fosfaten med tanke på lite cyanoproblem. Är dessutom lite orolig för nutrisin då jag har trådalger som inte vill ge med sig - har kämpat med dom i flera månader.)
          Bilder på mina akvarier.

          Kommentar

          • Z_Lawer
            • September 2004
            • 333

            #50
            Jag själv tänkte testa lite mindre ljus också, genom att ta bort reflektorer från rören - vi få se om bristerna försvinner. Burken ser *betydligt* dunklare ut nu...
            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #51
              Ursprungligen postat av dinajel
              Coolt indeed. Men då undrar man ju förstås vad som skulle hända om dom gamla bladen utsattes för ovanligt låga CO2-halter (typ 180 ppm). Skulle det bildas fler stomator än "normalt" då?
              En motfråga vore: "Är det bättre med fler stomator?" Jag gissar att det finns en anledning till att växter som utsätts för mycket CO2 bildar färre stomator. Förmodligen är det enerikrävande, och behövs dom inte för att det är hög och fin CO2-halt kan dom spendera den energin på något bättre - som att växa.

              Gissning från min sida.

              Ursprungligen postat av dinajel
              Med min växtmassa, bra CO2-halt, 0,6 w/l aquarelle i en 88-litersburk kan man alltså peta ner 5 ppm nitrat per dag?
              Det är inte omöjligt.

              Normal rekommendation är ju att fulldospulsa alla ämnen varje gång (KNO3 5ppm, KH2PO4 0,5 ppm och NutriSi 0,1 ppm).
              Ja det är alltid att föredra.

              Kan man trycka ner en sån puls varje dag, eller tycker du man kan pulsa KNO3 oftare än övriga ämnen? (Är speciellt lite orolig för fosfaten med tanke på lite cyanoproblem. Är dessutom lite orolig för nutrisin då jag har trådalger som inte vill ge med sig - har kämpat med dom i flera månader.)
              Trådalger på växter tyder på att växterna är begränsade av något och Cyanobakterierna skvallrar om att det kan vara kväve. Inte säkert.

              Med fulldospuls av allt oftare + hålla CO2-halten perfekt så slipper du gissa.

              Om du bara vill fulldospulsa varannan dag kan du öka till dubbla dosen KNO3 så du doserar 10 ppm KNO3, 0,5 ppm PO4 och 0,1 ppm Fe varje fulldospuls. Jag doserar 10 ppm KNO3, 2,75 ppm PO4 och 0,1 ppm Fe varannan dag - trots att jag kan se Cyanobakterier här och var. Dom ser att kämpa ganska hårt kan jag säga. Trivs inte speciellt bra med tillvaron trots den höga fosfathalten. Däremot börjar växterna sticka iväg som små Ferraris.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Z_Lawer
                • September 2004
                • 333

                #52
                Jag tänkte på en sak vad gäller Calcium-brister: det verkar som om dessa visar sig (enbart) tydligast hos Hygrophylan Polysperman - antagligen för att den är så snabbväxande. Jag har hittills inte märkt någonting liknande hos L. arcuata till exempel, eller hos Hornsärv, eller L. repens.

                Frågan är: om man håller bara ljuskrävande växter, så slipper man väl bekymra sig om ljuset kontra Calcium-brister, eller? Sådana växter som exempelvis Estellata, Myriphyllum Tuberculatum el. dyl.
                Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #53
                  Den teorin stämmer inte med L. glandulosa och papegojblad som anses vara växter som kräver mycket ljus och som växer förhållandevis sakta.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #54
                    Ursprungligen postat av defdac
                    En motfråga vore: "Är det bättre med fler stomator?" Jag gissar att det finns en anledning till att växter som utsätts för mycket CO2 bildar färre stomator. Förmodligen är det enerikrävande, och behövs dom inte för att det är hög och fin CO2-halt kan dom spendera den energin på något bättre - som att växa.
                    Nej, visst lär det vara så. Det finns nästan nåt lite taoistiskt i den tanken. Det där med att man inte ska gå emot sin natur, att man ska känna sina begränsningar för att det finns en anledning till att man har begränsningar. (Inte för att jag är nån taoist, haha. Jag är alldeles för mycket rationell vetenskapsman för det. Därav min tanke att man kanske kunde lura naturen lite.)

                    Ursprungligen postat av dinajel
                    Med min växtmassa, bra CO2-halt, 0,6 w/l aquarelle i en 88-litersburk kan man alltså peta ner 5 ppm nitrat per dag?
                    Det är inte omöjligt.
                    I artikeln på Barrreport där han skriver om grunderna med EI så säger han att nitrat tas upp i en takt av 1-4 ppm per dag om jag minns rätt. Men det är svårt att veta dom exakta omständigheterna kring dom värdena. Går det åt 4 ppm i en MH-burk med typ 1,5 w/l, eller har såna extremburkar ett ännu högre upptag? Det är alltså mycket möjligt att mina växter drar i sig 4 ppm NO3 om dagen?

                    Trådalger på växter tyder på att växterna är begränsade av något och Cyanobakterierna skvallrar om att det kan vara kväve. Inte säkert.

                    Med fulldospuls av allt oftare + hålla CO2-halten perfekt så slipper du gissa.
                    Jag gjorde en storrensning och tyckte jag fick bort i princip alla trådalger (mängder med 20-30 cm långa hårstråsmala gröna trådar) för ett par veckor sen. Sen dess har jag försökt hålla bra CO2-värden och bra övriga värden, men uppenbarligen har mina pulser inte varit tillräckliga, eftersom dom ändå kommer tillbaka. CO2 svänger ju rätt mycket med mäsk också. Dagen börjar med kanske 10 ppm och slutar på 60 ppm. Intressant att veta att trådalger kan uppstå pga exempelvis kvävebrist. Jag tänkte att det var andra alger som dök upp då istället. Men om trådalgerna redan finns där då, så är det ju logiskt att dom får ett uppsving.

                    Om du bara vill fulldospulsa varannan dag kan du öka till dubbla dosen KNO3 så du doserar 10 ppm KNO3, 0,5 ppm PO4 och 0,1 ppm Fe varje fulldospuls.
                    Ja, det är ingen dum idé. Det låter faktiskt alldeles perfekt. Det ska jag absolut börja köra med.

                    Jag doserar 10 ppm KNO3, 2,75 ppm PO4 och 0,1 ppm Fe varannan dag
                    Varför den höga PO4-halten? Du har säkert skrivit om det i nån annan tråd, men då har jag glömt det. Har det månne att göra med dom nya rönen om ett 1:7-förhållande istället för 1:10 mellan NO3 och PO4?

                    Och hur viktigt är det förhållandet? Om jag kör 10 ppm nitrat och 0,5 ppm fosfat så hamnar ju förhållandet på 1:20. Hur påverkar det växterna?
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #55
                      Ursprungligen postat av dinajel
                      Det där med att man inte ska gå emot sin natur, att man ska känna sina begränsningar för att det finns en anledning till att man har begränsningar. (Inte för att jag är nån taoist, haha. Jag är alldeles för mycket rationell vetenskapsman för det. Därav min tanke att man kanske kunde lura naturen lite.)
                      Växter är inte speciellt religiösa, dom väljer bara den lataste/enklaste vägen. Finns ingen enkel väg (om det t ex bara finns nitrat istället för ammonium) så skapar dom enzymer för en viss kostnad som sedan gör nitratanvändandet nästan lika billigt som ammoniumanvändande. Den som anpassar sig bäst till minst kostnad överlever.

                      Inget direkt religöst 8)

                      Ursprungligen postat av dinajel
                      Det är alltså mycket möjligt att mina växter drar i sig 4 ppm NO3 om dagen?
                      Tja. Spelar ingen större roll. Veckovattenbytet tar ändå ner nivåerna om du tror att du får skadligt höga nivåer nitrat.

                      Du har ett väldigt enkelt val: Antingen kör du på fisens mosse och gissar dig till vilket näringsämne du behöver öka och gör så tills du tröttnar på att hela tiden gissa vilket näringsämne som kommer fattas när du väl fixat en näringsbrist.

                      Eller så sveper du bara ner fler fulldospulser tills allt ser fint ut.

                      Är du rädd för att du slösar kan du sedan försiktigt börja backa tills du märker markant sämre tillväxt.

                      Det är helt klart enklare att fulldospulsa varje dag och se växterna tokväxa än att hela tiden försöka gissa sig till vilket näringsämne som kan tänkas behöva i större mängd.

                      Det är ju själva EI:s hjärta. Anledningen till varför alla lyckas med den när man väl vågar börja dosera ordentligt.

                      Sen dess har jag försökt hålla bra CO2-värden och bra övriga värden, men uppenbarligen har mina pulser inte varit tillräckliga, eftersom dom ändå kommer tillbaka. CO2 svänger ju rätt mycket med mäsk också. Dagen börjar med kanske 10 ppm och slutar på 60 ppm.
                      Ja det är svårt att hålla bra CO2-nivå med mäsk. Den enskiljt största faktorn som jobbar mot dig hela tiden.

                      Intressant att veta att trådalger kan uppstå pga exempelvis kvävebrist. Jag tänkte att det var andra alger som dök upp då istället. Men om trådalgerna redan finns där då, så är det ju logiskt att dom får ett uppsving.
                      Ja det kunde lika gärna varit toffsalger eller någon annan rolig alg.

                      Varför den höga PO4-halten? Du har säkert skrivit om det i nån annan tråd, men då har jag glömt det. Har det månne att göra med dom nya rönen om ett 1:7-förhållande istället för 1:10 mellan NO3 och PO4?
                      Nej det är bara det att jag med den doseringen alltid haft den absolut bästa tillväxten i mitt akvarium. Att de nya rönen bekräftar det är ju väldigt skoj =)

                      Och hur viktigt är det förhållandet? Om jag kör 10 ppm nitrat och 0,5 ppm fosfat så hamnar ju förhållandet på 1:20. Hur påverkar det växterna?
                      Jag tycker som framgår av min egen fosfatpuls att 0,5 ppm po4 är alldeles för lite.

                      Men så är det ju det här med folks vilja att utnyttja sina fiskars nitrat och fosfatbidrag och ekologiskt tänkande med gissning/mätning av hur mycket som ska går åt och hur mycket av skiten som mineraliseras och är upptagligt av växterna som sätter käppar i hjulet för många gröna växtakvarister.

                      Det är ju en fin tanke, men för mig räcker det med svårigheten att ligga på rätt CO2-halt och komma ihåg att dosera näringen. Som tur är slipper man det med EI och kan ändå få ett Amanoakvarium.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • dinajel
                        • November 2004
                        • 606

                        #56
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Växter är inte speciellt religiösa, dom väljer bara den lataste/enklaste vägen. [...] Inget direkt religöst 8)
                        Haha, jo. Det var bara det att jag råkade läsa en bok om taoism (vilket iofs mer verkar vara filosofi än religion) och kände att det fanns väl nån fin tanke i botten, men störde mej lite på den nedlåtande attityden mot alla som hade lite mer ambition än "jag orkar inte, det ordnar sig nog ändå" vilket tycks vara taoismens motto, och det känns inte som det överensstämmer med viljan att köra ett high-tech kar och genom empiriska undersökningar komma fram till vad ens växter vill ha.

                        Ursprungligen postat av dinajel
                        Det är alltså mycket möjligt att mina växter drar i sig 4 ppm NO3 om dagen?
                        Tja. Spelar ingen större roll. Veckovattenbytet tar ändå ner nivåerna om du tror att du får skadligt höga nivåer nitrat.
                        Nej, exactemente. Det är jag helt med på. Det är därför jag har försökt gå upp och pulsa i 20 ppm NO3 istället för fisiga 5 ppm. Men sen visade det ju sig att jag måste pulsa mycket oftare med dom nya aquarelle-rören.

                        Du har ett väldigt enkelt val: Antingen kör du på fisens mosse och gissar dig till vilket näringsämne du behöver öka och gör så tills du tröttnar på att hela tiden gissa vilket näringsämne som kommer fattas när du väl fixat en näringsbrist.[...]
                        Är du rädd för att du slösar kan du sedan försiktigt börja backa tills du märker markant sämre tillväxt.

                        Det är helt klart enklare att fulldospulsa varje dag och se växterna tokväxa än att hela tiden försöka gissa sig till vilket näringsämne som kan tänkas behöva i större mängd.

                        Det är ju själva EI:s hjärta. Anledningen till varför alla lyckas med den när man väl vågar börja dosera ordentligt.
                        Jo, det här är jag helt med på. Jag vet att det bara är att dra på med allt var man har och inte behöver vara rädd att överdosera.

                        Problemet är att det fortfarande i min hjärna finns nån liten tanke på att för mycket fosfat kan ge alger (eller göra att cyanon inte försvinner), eller att för mycket mikro triggar trådalger, etc. etc. Och jag vet inte riktigt vad som skulle hända om jag sitter där med 10 ppm fosfat i slutet av veckan.

                        Men, som sagt, bara växterna har allt så konkurreras ju algerna ut. Och om du tycker att 2,75 ppm PO4 funkar kalasbra, så ser jag ingen mening med att snåla med fosfatet heller.

                        Min nya gödningsregim blir alltså 10 ppm KNO3, 1 ppm PO4 och 0,1 mikro varannan dag.

                        Nej det är bara det att jag med den doseringen alltid haft den absolut bästa tillväxten i mitt akvarium. Att de nya rönen bekräftar det är ju väldigt skoj =)
                        Men om du kör 10 ppm NO3 och 2,75 ppm PO4 så hamnar du på nånstans kring 1:3 eller 1:4. Hm. Jag kanske till och med ska köra 1,5 eller 2 ppm PO4 varannan dag. Kan ju vara kul att testa om inte annat.

                        Tack för hjälpen. Ska bli spännande att se vad som händer med trådisarna och cyanon nu.

                        Och ursäkta om jag lånat tråden lite. Jag är nyfiken på kalciumdiskussionen också eftersom jag själv har samma problem.
                        Bilder på mina akvarier.

                        Kommentar

                        • oveb
                          • January 2004
                          • 2577

                          #57
                          Hmmm...

                          Jag trycker i 10ppm NO3 varje dag, men då jag jag förståss hungrigt nålgräs...

                          Om jag mäter strax före vattenbyte så brukar jag tom ha skrämmande lite !
                          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                          Kommentar

                          • Z_Lawer
                            • September 2004
                            • 333

                            #58
                            Ursprungligen postat av dinajel
                            Problemet är att det fortfarande i min hjärna finns nån liten tanke på att för mycket fosfat kan ge alger (eller göra att cyanon inte försvinner), eller att för mycket mikro triggar trådalger, etc. etc. Och jag vet inte riktigt vad som skulle hända om jag sitter där med 10 ppm fosfat i slutet av veckan.
                            Det skulle inte hända någonting (med 10 ppm fosfat). Jag körde det här ett par veckor, med dosering varannan dag, i ett 120 liters kar:

                            2,5 tsk KNO3 (NO3 – ca 66 ppm)
                            1 krm torr KH2PO4 (PO4 – ca 6 ppm)
                            1 tsk K2SO4 (K – ca 68 ppm)
                            1 tsk torr NutriSi (Fe – ca 3 ppm)

                            och det enda som hände var att rutorna blev liite grönare (grönalger) lite fortare, men inget på växterna eller gruset, förutom första veckan - första veckan kom det lite prickalger på några blad, med det knipsar man bort. Tillväxten var dock enorm. Jag tyckte dock att det var slöseri med gödning, och gick till något mindre nivåer (dock fortfarande 6 ppm PO4 varannan dag).
                            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #59
                              Jag vet inte om det betyder något men jag anser nog att även om man faktiskt ser omedelbara förändringar när man exempelvis skickar i någon som växterna saknat ett tag så tar det sedan ganska så lång tid innan de vänjer sig och stabilitet uppstår.

                              Jag klantade till det med co2'n för någon vecka sedan och trots att förändringar hos mig oftast visar sig närapå omedelbart så tar det likförbaskat en evig tid innan skar och ting går tebaks till normala lunken (2 veckor+).

                              Därför är jag nog benägen att påstå att man inte bör dra några som helst slutsatser förrän man testat något under minst 2 veckor (stabila förhållanden då).

                              * om det nu tillför något **
                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              • Z_Lawer
                                • September 2004
                                • 333

                                #60
                                Ursprungligen postat av oveb
                                Jag vet inte om det betyder något men jag anser nog att även om man faktiskt ser omedelbara förändringar när man exempelvis skickar i någon som växterna saknat ett tag så tar det sedan ganska så lång tid innan de vänjer sig och stabilitet uppstår.
                                Japp, visst är det så, men det beror nog också på vilka växter man har: jag hade för tillfället polysperman som dominerade, och i och med att den växte från botten till toppen på lite drygt en vecka så kunde jag kassera till och med hela plantor pga lite prickalger på några blad och ändå få det fint efter ca en vecka då det nya beståndet verkade vara redan anpassad till ny gödningsregim. De gröna rutorna försvann dock inte alls även efter tre veckor, men "där inne" i akvariet växte det något alldeles otroligt och helt algfritt, så jag hade inget emot att skrapa rutor lite extra. Till slut blev det dock lite jobbigt med skrapandet.

                                Det jag funderar istället på är hur du oveb upplever det ûberstarka MH-ljuset som du har i din burk: framkallar det någon synlig Calcium-brist med krulliga blad? Vilka växter i så fall? Vill bara kolla igen om det är mest folk med Aquarelle-rör som får bristerna eller även andra med starkt ljus.

                                Ett annat bekymmer som jag brottas med är att jag inte hittar defdacs inlägg för länge sedan där han citerar T. Barr somr säger att akvatiska växter är i själva verket skuggälskande och kan trivas i mycket lägre ljus än vad man oftast är van vid. Sedan anger defdac något nummeriskt värde på hur mycket ljus som avses med "lite ljus", och det är det värde/inlägget jag inte hittar - någon som vet?
                                Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...