måste man ha gödning till växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    måste man ha gödning till växter?

    Jag har köpt fem olika växter till mitt akvarium,mest bara för att kolla vilka som trivs,måste jag nu tillsätta nån gödning eller nått? jag ska iväg i morgon och köpa fiskar.
    Man blir aldrig fullärd ....
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Hella2
    Jag har köpt fem olika växter till mitt akvarium,mest bara för att kolla vilka som trivs,måste jag nu tillsätta nån gödning eller nått? jag ska iväg i morgon och köpa fiskar.
    Måste man ha mat till fiskar?

    Tja... växterna kanske överlever en tid utan gödning (bara kanske) men lite "Tropica Mastergrow" skadar nog inte.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kan ju köra tmg som petnym nämde men kan också köra pmdd som är billigare.
      det är lite krångligare då det är pulver men kör det själv och är helnöjd med det.
      trots att jag inte kör co2 gödning så behöver jag ändå ansa 1gång i veckan.

      pmdd kan köpas hos
      www.granholmarna.se
      153kr fick ja betala när ja beställde 1ex av varje påse 5påsar totalt men då är det fullgödning.
      är minst 3 månader sen jag köpte där och har knappt rört påsarna så dom räcker länge.

      olika brister hos växter kan ses här
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Bohmiz
        • July 2005
        • 87

        #4
        Reker det med bara pmdd? Ska köpa växter till mitt nya 150l imorgon.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          jag kör bara med pmdd som gödning så det funkar.

          fiskarna och dom bakterier som tar hand om fiskskiten producerar ju co2

          MEN det kräver en del jobb.
          byter 50% av vattnet varje vecka för att inga halver av näring ska bli för höga.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Bohmiz
            • July 2005
            • 87

            #6
            oki men går det inte att köpa i djuraffären?
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              tmg finns ju i zooaffärer men pmdd tror ja inte finns.

              sen finns andra gödningsmedel med mer eller mindre tvivelaktig sammansättning att köpa.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                Mjo... måste man mata sina fiskar, är rätt fråga. Vill du att växterna ska växa så behövs alla näringsämnen. Så enkelt är det. Annars dör de. Det som går att välja är tillväxttakt, och månne enkla arter om man väljer en låg tillväxttakt.

                Hilsen,

                P

                Kommentar

                • Hella2
                  • July 2005
                  • 1158

                  #9
                  nja...jag tror att växter som är lättskötta kan överleva ändå,med hälp av fiskskit och sånt,min pappa hade ett akvarium förr och han hade då inge näring och dom växte för fullt,men jag tänkte att jag måste få fråga ändå,tack för alla svar!
                  Man blir aldrig fullärd ....

                  Kommentar

                  • erland
                    • June 2003
                    • 410

                    #10
                    Vissa växter kan överleva utan näring om det finns fiskar i akvariet som skitar ned lagomt mycket. Men det är en sak att de överlever och det är en annan sak om man vill att de skall trivas, växa, sprida sig och vara gröna och fina. Vill man att de skall trivas så förbättras förutsättningarna att lyckas starkt med någon typ av näring. Tillför man inte näring så måste man också vara betydligt mer försiktig när man väljer växter på akvarieaffären, för det är bara vissa arter som kommer att klara sig.

                    Själv kör jag med TMG och en blandning av Santa Maria's salpeter(finns i kryddhyllan på matvaruaffärerna). Jag använde enbart TMG först med det gjorde att några av växterna blev lite gulaktiga, men sedan jag började sätta ned salpeterlösningen har det blivit bättre. Vill man få växterna att frodas ordentligt så skall CO2 vara bra, jag har dock inte testat det själv ännu.
                    Erland Isaksson
                    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                    Min Zoopet Blog

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #11
                      Alltså, inga växter funkar utan näringsämnen - var de kommer ifrån är en annan femma. En del växter klarar sig på fiskskit, andra gör det inte. Ingen växt kommer dock att växa snyggt om något näringsämne saknas. Med några enkla handgrepp kan man göra en hel del för sina växter, och kanske också få fler arter att klara sig. Matar man sina fiskar så kan man även mata sina växter.

                      Hilsen,

                      P

                      Kommentar

                      Arbetssätt...