PMDD+CO2=växer inte ett skit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • majapiraja
    • May 2004
    • 13

    PMDD+CO2=växer inte ett skit!

    Hej, kan någon ge mig ett tips om vad som är fel. Byter 50% vatten varje vecka, har ett 500 liters kar. Tillsätter enligt Granholmarnas rekommendationer:
    Flaska1:KNO3
    Flaska 2: KH2PH4
    Flaska 3: Nutrisi+K2SO4+MgSO4

    Tilsätter 50 ml av varje flaska vid vattenbytet. Kör även CO2 en bubbla varannansekund, har inget magnetventil så den går även på natten. Har kört så här i en månad nu och det händer ingenting med växterna. Har mest cryptocoryner och svärdplantor.
    Majapiraja
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Lite info om KH,Ph och ljus vore bra !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Hawkmoon
      • February 2005
      • 268

      #3
      Låter som lite tafflig med co2 om man tittar på dina förutsättningar.
      Som Oveb säger så vore det bra med mera värden och vad du har för typ av reaktor/diffusor till co2:n, dvs hur bra upplösning du får på co2:n
      190L Trigon SA Powered by Co2
      112L Snäcklekare
      Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        En bubbla varannan sekund låter pyttelite! Du kan säkert köra det femdubbla om inte det tiodubbla i ett så stort kar om du har skapligt med ljus och snabbväxande växtarter...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          Min CO2 är skitseg. Ibland bubblar den inte på flera minuter. Bara om ja skakar om tuben så blir det 3bubblor/sec eller så. Va beror de på?
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av majapiraja
            har inget magnetventil så den går även på natten.
            Oups... då kanske du inte skall följa mitt råd ovan. Men jag råder dig att skaffa en magnetventil.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • majapiraja
              • May 2004
              • 13

              #7
              KH=3, Ph=6,4, jag har tre lysrör à 36W (kanske lite för lite), ett "blått" ett"rött" och ett"vitt". Märket på diffusorn vet jag inte.

              Har precis gjort vattenbyte nu och slängt i dubbel gödningsmängd och i morgon bitti speedar jag upp co2 lite så får vi se om det händer något.....
              En magnetventil är kanske inte så dumt
              Majapiraja

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8
                Jag inbillar mig att 0,2 Watt/liter inte kan ge mycket till tillväxt... Därför klarar du att hålla bra ph.
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #9
                  Hej!

                  Har du gamla växter som har slutat växa pga diverse brister så kan det ta en väldig tid, testa att köp en ny.
                  Annars är det nog ljuset, skaffa reflektorer om du inte har och ha växterna där som är ljusast.
                  och co2,n förståss, men du har väl koll på den antar jag.

                  Urban

                  Urban

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #10
                    Ursprungligen postat av gladhertha
                    Min CO2 är skitseg. Ibland bubblar den inte på flera minuter. Bara om ja skakar om tuben så blir det 3bubblor/sec eller så. Va beror de på?
                    Det beror på att du kör mäsk. Det jäser ojämnt helt enkelt.
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Det är sannolikt på CO2-nivån. Du kan omöjligt få ett pH på 6.3 med KH3 med en bubbla varannan sekund i en 500-litrare. Det låter mer som du vet att det är det du *borde* ha och skriver det här eller så är det helt enkelt kassa tester.

                      Har du något annat som sänker pH, typ torvfiltrering, så kan du inte gå på KH/pH vad gäller CO2-nivån.

                      Även med en perfekt CO2-nivå så kommer det inte bli mycket action med 0.2 watt per liter och så saktaväxande växter som Cryptocoryne.

                      Hur löser du upp gasen i vattnet?
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • majapiraja
                        • May 2004
                        • 13

                        #12
                        Jag kollade ph i går med en sticka och fick 6,4. I morse vred jag upp CO2 till 2 bubblor i sekunden och mätte nu precis med ett annat test och fick då 6,5. Jag vet inte hur fort Ph påverkas av CO2.
                        Majapiraja

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Det låter som du inte har någon upplösning och att pH-testet är lite felkalibrerat. Hur löser du upp gasen i vattnet?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • St.Anger
                            • October 2004
                            • 115

                            #14
                            Jag tycker att du borde köpa ett "riktigt" ph test. För stickor brukar aldrig gå att lita på utan ger ofta resultat som är helt fel. Körde själv med dom för ett bra tag sen, men när jag bytte till ett vätsketest senare efter att ha läst att stickor är opålitliga så fick jag plötsligt helt andra värden. Då visade sig att mitt ph var rätt högt, men jag hade gått runt och trott att det var lågt. Inte konstigt att det bubblade segt.
                            Jag själv kan rekomendera JBL's ph-test med steg på 0,2. Om du mäter ph och kh så kan du sedan avläsa hur mycket co2 du har i vattnet genom denna tabell: ---> http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm

                            Kommentar

                            • k3vlar
                              • February 2005
                              • 73

                              #15
                              Ursprungligen postat av St.Anger
                              Jag tycker att du borde köpa ett "riktigt" ph test. För stickor brukar aldrig gå att lita på utan ger ofta resultat som är helt fel. Körde själv med dom för ett bra tag sen, men när jag bytte till ett vätsketest senare efter att ha läst att stickor är opålitliga så fick jag plötsligt helt andra värden. Då visade sig att mitt ph var rätt högt, men jag hade gått runt och trott att det var lågt. Inte konstigt att det bubblade segt.
                              Jag själv kan rekomendera JBL's ph-test med steg på 0,2. Om du mäter ph och kh så kan du sedan avläsa hur mycket co2 du har i vattnet genom denna tabell: ---> http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
                              yea, jag låg fint till , snacka om low-tech, men nästintil i co2 nivå... men toffsalger har jag endå... grr, ska införskaffa fler växter iaf.

                              bra länk!
                              Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

                              Kommentar

                              Arbetssätt...