PMDD & TMG - Doseringsfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael_C
    • March 2005
    • 35

    PMDD & TMG - Doseringsfråga

    Hej!

    Har ju trådalger i mitt kar och gissar att detta kommer utav att jag helt enkelt inte har fått igång tillväxten på mina växter i karet. Belysningen är 10 tim (11:00-21:00) plus att karet faktiskt står vid ett fönster och drabbas lite av morgonsolen (när den väl behagar visa sig...). Kör sedan 2 v tillbaka TMG.

    I jakt på "svaret" varför jag får mina trådalger så kommer jag nu att beställa kaliumnitrat (KNO3) och kaliumdivätefosfat (KH2PO4) samt har sedan tidigare TMG. Jag hoppas att detta skall sätta fart på mina växter och att algerna därmed får mindre näring över...(?)

    Jag har ett 54L kar och har fattat det att man skall dosera enligt följande regel nästan jämt; 10ml / 100L vatten. Detta kallas väl fulldos?

    Nu till mitt kar... 54L... med bottensubstrat, stenar och en rot. Det blir ju inte exakt 54L vattenvolym. Hur bör man dosera i ett sådant litet akvarium.

    Skall tillägga att jag har fisk i karet (10st Koppartetror och 1st Ancistrus)

    Några tips på hur jag bör dosera de olika ämnena senare? Jag har försökt läsa mig till det här med PMDD o s v här på forumet men jag fattar helt enkelt trögt... Kan inte få ihop det. Är det farligt att överdosera en aning då jag faktiskt har fisk i karet och att dessa skiter o s v eller måste jag veta EXAKT vattenvolym och dosera efter det?

    Vill verkligen slippa de ickedekorativa trådalgerna så småningom.

    Mvh
    Mikael
    Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Ursprungligen postat av Mikael_C
    Hej!

    Jag har ett 54L kar och har fattat det att man skall dosera enligt följande regel nästan jämt; 10ml / 100L vatten. Detta kallas väl fulldos?
    Om vi talar om KNO3 och KH2PO4 så beror det på vilken mängd av dessa ämnen som du har blandat i gödningsflaskorna. (verkar som det är någon typ av stamlösning du åsyftar)

    Ursprungligen postat av Mikael_C
    Nu till mitt kar... 54L... med bottensubstrat, stenar och en rot. Det blir ju inte exakt 54L vattenvolym. Hur bör man dosera i ett sådant litet akvarium?
    Beror på om du har starkt ljus eller co2 i någon form

    Ursprungligen postat av Mikael_C
    Några tips på hur jag bör dosera de olika ämnena senare? Jag har försökt läsa mig till det här med PMDD o s v här på forumet men jag fattar helt enkelt trögt... Kan inte få ihop det. Är det farligt att överdosera en aning då jag faktiskt har fisk i karet och att dessa skiter o s v eller måste jag veta EXAKT vattenvolym och dosera efter det?
    Farligt, inte om vi inte talar om mycket stor överdosering, men det kan lätt resultera i alg tillväxt.


    Beskriv ditt kar lite mer utförligt om ditt kar.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Mikael_C
      • March 2005
      • 35

      #3
      Hej!

      Tack för svaret. Jag kör ingen CO2 och har 1 st Philips Aquarelle 15w.

      Men om jag följer anvisningarna om hur man skall blanda o s v i en halvlitersflaska så undrar jag hur mycket jag skall hälla i karet av den färdigblandade flaskan.

      Mvh
      Mikael
      Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006

      Kommentar

      • k3vlar
        • February 2005
        • 73

        #4
        Ursprungligen postat av Mikael_C
        Hej!

        Tack för svaret. Jag kör ingen CO2 och har 1 st Philips Aquarelle 15w.

        Men om jag följer anvisningarna om hur man skall blanda o s v i en halvlitersflaska så undrar jag hur mycket jag skall hälla i karet av den färdigblandade flaskan.

        Mvh
        Mikael
        lite mindre än hälften av 10 ml ? så gör jag i mitt 57 liters, kastade i första dosen idag,, kolla gjärna i min zoon o se mina fula växter..
        Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

        Kommentar

        • Mikael_C
          • March 2005
          • 35

          #5
          Ursprungligen postat av k3vlar
          lite mindre än hälften av 10 ml ? så gör jag i mitt 57 liters, kastade i första dosen idag,, kolla gjärna i min zoon o se mina fula växter..
          Hej!

          Japp, lite mindre än hälften låter logiskt som sagt... Det jag var rädd för var att det skall bli lite för mycket över så att mina irriterande fula trådalger ändå får mat över för att föröka sig och växa.

          Kollade in dina växter och jag har inte exakt dessa alger även om jag förstår grejen med att de är trista... Blir intressant att följa utvecklingen i ditt kar för att se vad som händer med dessa.

          Jag beställer ämnena idag och så kör jag på lite mindre än hälften av varje flaska, även TMG och så får vi se...

          Om någon annan har ett annat tips eller vill rätta mig i mina antaganden så tar jag tacksamt emot det

          Mvh
          Mikael
          Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006

          Kommentar

          • k3vlar
            • February 2005
            • 73

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael_C
            Ursprungligen postat av k3vlar
            lite mindre än hälften av 10 ml ? så gör jag i mitt 57 liters, kastade i första dosen idag,, kolla gjärna i min zoon o se mina fula växter..
            Hej!

            Japp, lite mindre än hälften låter logiskt som sagt... Det jag var rädd för var att det skall bli lite för mycket över så att mina irriterande fula trådalger ändå får mat över för att föröka sig och växa.

            Kollade in dina växter och jag har inte exakt dessa alger även om jag förstår grejen med att de är trista... Blir intressant att följa utvecklingen i ditt kar för att se vad som händer med dessa.

            Jag beställer ämnena idag och så kör jag på lite mindre än hälften av varje flaska, även TMG och så får vi se...

            Om någon annan har ett annat tips eller vill rätta mig i mina antaganden så tar jag tacksamt emot det

            Mvh
            Mikael
            yepp, jag hittade ej ngra bra flaskor hemma då "lagen" har städat bort allt, jag höftade till allt i min första dos för att till veckan se hur vattenvärdena förändras. har 0 nivåer fortfarande på det mesta, KH har gått ner från 12 till 5, Nitriten ligger på 0.015... ( mäter 1 g/vecka ) vattenbyte var 14:e dag tillsvidare om ej ngt drastiskt inträffar.

            Har nu låtit saxen gått och jag har ansat bort de fulaste och mest angripna bladen, tar ett kort idag på växterna och följer upp med min start av växtgödning så får vi se.
            Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av k3vlar
              jag höftade till allt i min första dos för att till veckan se hur vattenvärdena förändras. har 0 nivåer fortfarande på det mesta,
              Låter inte så bra... Man måste ha mätbara nivåer av både Nitrat och fosfat om växterna skall kunna konkurera med algerna.

              Ursprungligen postat av k3vlar
              KH har gått ner från 12 till 5, Nitriten ligger på 0.015... ( mäter 1 g/vecka ) vattenbyte var 14:e dag tillsvidare om ej ngt drastiskt inträffar.
              Varken KH eller Nitrit påverkas av gödningen...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • k3vlar
                • February 2005
                • 73

                #8
                .. som sagt i tidigare inlägg så har jag problem med växterna och där kommer gödningen in , samt laboration med belysning, allt efter inrådan av vår allas växtguru.. varför jag skall mäta är bara så jag skall ha ett humm om vattnet nu när jag skall ändra vattenbytesfrekvensen.. har bytt 30% varje vecka i 11 veckor därav mina låga värden som även tydligen påverkas av mitt kaotiska lyse på 0.66w/l ( 36w> 2*18 ) mm mm ( vilket är ändrat nu till endast 18w> 1 lysrör + reflekor )

                startar upp ett 154Liters i veckan och skall då även på Defdacs råd prova blötlägga torv först i en go växtgojja i ngn vecka som jag har som bottensubstrat, sen rådasand över o lite fina växter.
                Senast redigerad av k3vlar; 20 June 2005, 14:16.
                Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

                Kommentar

                • Mikael_C
                  • March 2005
                  • 35

                  #9
                  Hej!

                  Bara en liten följdfråga. Är det korrekt att jag kan kombinera kaliumnitrat (KNO3) och kaliumdivätefosfat (KH2PO4) och TMG som en "komplett" gödning? Det jag vill åt är om TMG (Tropica Master Grow) räcker som microgödning eller skall man köra ren och skär PMDD med endast ämnen från Granholm? Jag vill ju inte slänga min flaska med TMG nu när jag köpte den...

                  Mvh
                  Mikael
                  Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006

                  Kommentar

                  • peppito
                    • December 2003
                    • 1612

                    #10
                    Det går bra att använda TMG till micro. Lite dyrare men fungerar. Om man tllsätter K2SO4 till micron från granholmarna får du något som många hävdar är likt TMG.

                    Det "räcker" med TMG KNO3 och KH2po4 i början sedan får du väl av erfarenhet pröva dig fram vilket som passar bäst.

                    Själv använder jag micro, KNO3, KH2PO4, K2SO4, CaCl2 och MgSO4. Jag tycker att mina växter ser ut att må bättre än tidigare men är inte nöjd. Fortsätter att prova...
                    "du ångrar bara det du inte gjorde"

                    Kommentar

                    • NE
                      • January 2004
                      • 1549

                      #11
                      Ursprungligen postat av k3vlar
                      som även tydligen påverkas av mitt kaotiska lyse på 0.66w/l ( 36w> 2*18 ) mm mm ( vilket är ändrat nu till endast 18w> 1 lysrör + reflekor )
                      Ditt Kh lär aldrig påverkas av ljuset, det låter troligare att du har problem med din botten om ditt Kh vandrar utan att du tillsatt något Kh förändrande vilket inget i PMDD är (speciellt om det sjunker vid vattenbyte), eller så är din test kass.

                      Ursprungligen postat av k3vlar
                      startar upp ett 154Liters i veckan och skall då även på Defdacs råd prova blötlägga torv först i en go växtgojja i ngn vecka som jag har som bottensubstrat, sen rådasand över o lite fina växter.
                      Du får nog läsa en gång till för det är nog inte torv du ska använda.
                      /Niklas

                      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                      Kommentar

                      • Mikael_C
                        • March 2005
                        • 35

                        #12
                        Ursprungligen postat av peppito
                        Det går bra att använda TMG till micro. Lite dyrare men fungerar. Om man tllsätter K2SO4 till micron från granholmarna får du något som många hävdar är likt TMG.

                        Det "räcker" med TMG KNO3 och KH2po4 i början sedan får du väl av erfarenhet pröva dig fram vilket som passar bäst.

                        Själv använder jag micro, KNO3, KH2PO4, K2SO4, CaCl2 och MgSO4. Jag tycker att mina växter ser ut att må bättre än tidigare men är inte nöjd. Fortsätter att prova...
                        Hej!

                        Tack för svaret!

                        Ok, då förstår jag lite bättre. Jag kör slut på min TMG-flaska i godan ro och sen så köper jag de andra ämnena du pratar om för microgödningen för en billigare peng helt enkelt.

                        Jag börjar dock inse att ett steg på vägen i algbekämpningen är nog att stoppa in lite mer växter i karet. Just nu har jag rätt mycket för storleken men kan självklart få in lite till. Fler växter plus en fin gödning i karet borde få bukt med trådalgerna med tiden...

                        Mvh
                        Mikael
                        Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006

                        Kommentar

                        • k3vlar
                          • February 2005
                          • 73

                          #13
                          Walstadmetoden: 2,5 cm jord (vilken som helst) och 2,5 cm grus. lite lätt modifierad kommer jag använda iaf.

                          Efter en titt i en rad olika folks fina low-tech kar non co2 så tycks de flesta köra ngn liknande botten av det jag beskriver.


                          "Blöt den mängd torv/leonardit/lignit du ska ha och släng ner lite KNO3 och KH2PO4 i ett par veckor med genomluftning. Lite gammal filtergegga och nitrivec och några nypor jord för att få en massa roliga baciller. Bakterierna i nitrivecen kommer digga jorden som blir deras mat/kolkälla.

                          Häll av vattnet och dumpa ner det i bottnen och täck med grus, plantera tätt och du har ett växtakvarium där växterna mår bra från dag 1."

                          låter inte helt ologiskt, sen att det kanske är mer jobb än annat det tar jag, varför skall allt vara lätt, då hade man ju struntat i allt.

                          ..ang KH så säger jag ej att det beror på ditten o datten, men jag misstänker att mina stora vattenbyten varje vecka + min kraftiga belysning var roten till mitt livlösa vatten. jaja, ska se hur det utvecklar sig detta, har ändrat lite av mina rutiner nu på inrådan av folk som har mer erfarenhet än mig.

                          .. btw: jag använder jbl droptest, men sen är jag lätt färgblind så min flickvän får hjälpa mig att stämma av med färgkartor o dyl... :-(
                          Senast redigerad av k3vlar; 21 June 2005, 07:33.
                          Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

                          Kommentar

                          • NE
                            • January 2004
                            • 1549

                            #14
                            Walstadmetoden: 2,5 cm jord (vilken som helst) och 2,5 cm grus. lite lätt modifierad kommer jag använda iaf
                            Jord är nog bättre än torv eftersom torv påverkar vattenvärden en hel del.

                            låter inte helt ologiskt, sen att det kanske är mer jobb än annat det tar jag, varför skall allt vara lätt, då hade man ju struntat i allt.
                            Det fungerar riktigt bra, vill man ha ett akvarium med växter och inte vill ha en massa teknik är det väldigt trevligt, sköter sig själv väldigt bra enligt min erfarenhet.

                            jbl droptest,
                            Det enda jag litar på efter att ha haft ett bottensubstrat som ändrade mina vattenvärden (märktes inte på Sera och Tetras tester).
                            /Niklas

                            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Ursprungligen postat av NE
                              Jord är nog bättre än torv eftersom torv påverkar vattenvärden en hel del.
                              Jord består ofta till största delen av torv men även lite labil kompost.

                              Det är torvens CEC, katjonutbytesförmåga, samt en ickelabil kolkälla till bacillerna som skapar bra nitrifikation, reduktion och mineralisering som man är ute efter.

                              Torvfiltrering är däremot inte bra i ett växtakvarium eftersom det tar bort calcium och magnesium.

                              Skillnaden mellan torvfiltrering och torvbotten är att näringen stannar kvar med torvbotten, medans man tar bort den med torvfiltrering.

                              Det fungerar riktigt bra, vill man ha ett akvarium med växter och inte vill ha en massa teknik är det väldigt trevligt, sköter sig själv väldigt bra enligt min erfarenhet.
                              Grejjen är att även hightechburkar mår väldigt bra av att få en inkörd botten eftersom man garanterat slipper ammoniumspikar som man får algodling av.

                              Det är inte nödvändigt i hightechburkar eftersom man kan superladda växterna med ickeorganisk näring så man slipper lita till minerlisering i bottnen och de superhungriga växterna ser till att hålla ammoniumnivåerna nere. Men har man inte full koll på CO2 och är för feg med näringen så går det lätt fel. En inkörd botten med hyffsat rätt redox med en god bakteriekultur underlättar (i alla lägen).
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...