Omplantering + ljusproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagge
    • December 2004
    • 188

    Omplantering + ljusproblem

    Gjorde om i karet lite igår, tog sista bilden idag då all skit lagt sig och vattnet är rent igen. Vad tycker ni? Positivt som negativt

    Ni hittar bilderna här: http://boras.swenet.nu:5470/omplant/
    Spana speciellt in 4:e bilden och min/mina Echinodorus som nu liggger på komposten. Hade jag haft Zpet Gold hade jag lagt ut dom där som bortskänkning mot hämtning. De var alldeles för stora och gjorde så att vattnet inte cirkulerade bra, därför doppvärmaren sitter där den gör. Enda sättet att få hela karet mer eller mindre varmt.
    Nu kan också Scalarerna simma över hela karets längd, något de inte kunde innan.

    Jag vet att jag saknar marktäckare men det är beställt. Hemianthus callitrichoides ''Cuba'' är på väg.

    Nu till mitt ljusproblem. Jag har nu 3 rör över karet, 2 st som sitter i rampen och en extra. De i rampen går utan glimtändare och har nu börjat strula. De går igång med timer men sen slocknar rören kanske efter 20 min, ibland går de 2 timmar ibland 10 min.
    Saken är den att om jag manuellt trycker på knappen on/off så går rören igång igen och håller sig igång tills de slocknar nästa gång.
    Någon som varit med om något liknande???

    Blir lite cool skymningseffekt när bara ett rör är igång men växterna trivs nog inte så himla bra med 0,15 W/l...
    Dagge
    Ampblog
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ser mycket lovande ut även om de mindre svärdsplantorna förmodligen snart åker på komposten igen 8) Vilka grymma svärdsplantor du rykt ut. Du skulle tagit med dom till ett föreningsmöte eller sålt dom till zooaffär!

    Ang. rampen så har jag aldrig varit med om det med elektronsisk ballast vilket det borde vara om det inte är någon glimtändare. Däremot låter dina symptom ganska exakt som en liten ramp jag har som åkte i plurret. Efter det så var det inte alltid det tändes och jag filade och kollade alla kopplingar vad gäller oxidationen som blev. Då det inte blev bättre så bytter jag glimtändaren och vips så fungerade den klockrent igen.

    Det är inte så att rampen trots allt har glimtändare? Oxiderade kontakter? Testat att skifta rören mot varandra? Kassa rör?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Dagge
      • December 2004
      • 188

      #3
      Tog med en annan svärdplanta till min lokala affär. Efter en vecka såg den inte särskilt rolig ut. Jag frågade faktiskt om de ville ha dessa också, men denna gången sa de att det inte var så aktuellt.
      Kan förstå det när de bara rekommenderar järn till allt ändå.

      Förening i Borås är inte mycket att prata om :P

      Angående rören så slocknar ju båda på en gång, alltså de som är på rampen. Tjänar jag då något på att växla rören? De ena röret är cirkus 2 månader gammalt och det andra är sen i höstas.

      Glimtändare i vet jag inget om, ser ut att vara en ganska helgjuten konstrktion även om det säkert går att bryta upp skiten. Verkar vara lite omständigt om de nu tillverkat den med glimtändare.


      Det blir fakatiskt ganska blött under rampen efter nattens konsensation och jag får väl se om jag kan ta isär den på något sätt och kolla detta. Den har iaf inte varit i plurret någon gång.
      Dagge
      Ampblog

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        bild nummer 3 såg helt ok ut men doppvärmaren lyser med sin närvaro rätt starkt.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #5
          Svärdplantorna var helt grymma, kan du förklara för mig hur jag skall göra för att få lika fina svärdplantor. Om du har lust kan du väll skriva det i min gästbok.


          Tack på förhand. /Martin
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag råkar veta att Dagge kör EI by the book 8)

            Fulldospuls varannan dag (han gick ner till var tredje dag nu när det är mindre ljusmängd).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Grymma svärdsplantor! Synd att kasta ut så fina växter... -Själv får jag sån ångest av att slänga växter...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Dagge
                • December 2004
                • 188

                #8
                Japp, defdac har helt rätt. Eller som jag brukar kalla honom Mäster defdac

                Ingen speciellt behandling på svärdplantorna men det är den stora varianten, Echinodorus Cordifolius ssp. fluitans som blir modell större alltså.
                CO2 + PMDD har gjort susen, gödningsregim som defdac klargjorde.

                petnym: Du tror inte det smärtade mig då?
                Fick iaf tag i Magicfingers som var intresserad av dom, bara att kasta sig ut och ta upp dom från komposten och göra lite första-hjälpen. Vete fasen om det går ihop sig men jag har en vecka på mig innan ev hämtning. Får se om Magic fortfarande vill ha dom då
                Dagge
                Ampblog

                Kommentar

                Arbetssätt...