Cacl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    Cacl?

    Jag funderar också på att komplettera med ca och mg. Jag har 500 gr mgso4 från hjortgatan men ingen cacl. Är cacl som ni andra använder då ni tillsätter ca och i så fall var har ni köpt den samt vilken tillverkare?
    Senast redigerad av peppito; 12 May 2005, 14:01.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag köpte en 25 kgs säck Road-flakes från Granngården. Vägsalt således.

    Vill man bara testa kanske refill till torrbollen från Biltema (eller var det Clas Ohlson?) kan vara ett alternativ.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      25 kg! Jag har redan ca 23 kg kno3 och 45 kg k2so4 hemma så jag tror jag börjar med refillen för att se eventuellt resultat.


      Vad brukar du/ni satsa på för ppm av ca och mg. Förhållandet ca:mg 1:4 vet jag.


      Tänkte tillsätta det en gång i veckan mellan vattenbytena eftersom jag brukar lägga i en fulldos mellan vattenbytena. Låter det vettigt
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Förhållandet ca:mg 1:4 vet jag
        Nej tvärtom. mg:ca 1:4 eller ca:mg 4:1.

        Tänkte tillsätta det en gång i veckan mellan vattenbytena eftersom jag brukar lägga i en fulldos mellan vattenbytena.
        Eftersom vattenbytena drar ner GH:t och Ca:Mg-doseringarna drar upp GH:t är det bättre om du tillsätter Ca:Mg direkt efter vattenbytet - då kommer både fiskar och växter bara uppleva en väldigt kort förändring av hårdheten.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • mgrant
          • July 2003
          • 475

          #5
          Hur ser koncentrationen ut på dessa pulver? Kan man köra 1 tsk mg och 4 tsk ca (torrbollen). Antagligen inte men jag tror inte att det är livsviktigt, jag brukar höfta lite, känns som huvudsaken är att det finns lite av varje i burken. Men är det någon som har ett svar på frågan så kunde det vara kul att testa den exakta doseringen.

          /Marcus
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            [QUOTE=defdac]
            Förhållandet ca:mg 1:4 vet jag
            Nej tvärtom. mg:ca 1:4 eller ca:mg 4:1.[quote]

            Ja självklart

            Skrev visst lite fel.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • peppito
              • December 2003
              • 1612

              #7
              [QUOTE=defdac]
              Eftersom vattenbytena drar ner GH:t och Ca:Mg-doseringarna drar upp GH:t är det bättre om du tillsätter Ca:Mg direkt efter vattenbytet - då kommer både fiskar och växter bara uppleva en väldigt kort förändring av hårdheten.
              Ok det skall jag göra. Jag har nu 4,1 ppm Mg och 24 ppm Ca. Vad bör jag satsa på att ha efter vattenbytet?
              "du ångrar bara det du inte gjorde"

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Man kan höfta på precis det sätt du föreslår Marcus - med alla pulver utom MgSO4 och CaCl2 (!)

                Såhärva:
                1 tsk KNO3 i 500 liter ger typ 5 ppm NO3 och typ 5 ppm K
                1 tsk K2SO4 i 500 liter ger typ 5 ppm K
                1 tsk KH2PO4 i 500 liter ger (väldigt) typ 5 ppm PO4

                medans
                1 tsk MgSO4 i 500 liter bara ger typ 1 ppm Mg.
                1 tsk CaCl2 ger typ 2 ppm Ca

                Dvs du behöver dosera runt dubbelt så mycket MgSO3 som CaCl2 för att få lika mycket och med andra ord ungefär hälften så mycket MgSO4 som CaCl2 för att få Ca:Mg-förhållande på 4:1.

                Dvs din fråga:
                Kan man köra 1 tsk mg och 4 tsk ca (torrbollen)
                Får svaret "Det är bättre om du kör 4 tsk torrbollen och 2 tsk MgSO4.", eller "2 tsk CaCl2 och 1 tsk MgSO3".



                (Ska man vara anal så bör man veta vilken hydrattyp sin MgSO3 och CaCl2 har, dvs hur mycket H2O som är inbakat i ens pulver. Det ger en viss skillnad minst sagt, men nu pratar vi i extremt runda slängar för att hamna i rätt härad.)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #9
                  Defdac jag såg att du skulle satsa på 40 ppm Ca / 10 ppm Mg. Så jag får se vad jag lägger mig
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Ursprungligen postat av peppito
                    Vad bör jag satsa på att ha efter vattenbytet?
                    Jag själv har tänkt försöka köra 40:10 Ca:Mg ppm.

                    Jag har fått för mig att mitt kranvatten ändrar hårdheten ibland (voodoo-känsla) så min tanke är att jag i princip skiter i dess Ca:Mg förhållande (det får vara vad det vill) och jag doserar 20 ppm Ca och 5 ppm Mg - så även om mitt kranvatten är skruvat till 15 ppm Ca och 1 ppm Mg eller 25 ppm Ca och 10 ppm Mg så vet jag att det efter vattenbytet garanterat dels har skjutit Ca:Mg-förhållandet åt rätt håll och dels så är de doserade nivåerna fullt tillräckliga för en veckas förbrukning.

                    Tycker man någon parameter i sin ekvation är krånglig och kräver voodoo tar man bort den.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av peppito
                      Jag funderar också på att komplettera med ca och mg. Jag har 500 gr mgso4 från hjortgatan men ingen cacl. Är cacl som ni andra använder då ni tillsätter ca och i så fall var har ni köpt den samt vilken tillverkare?
                      Nej, jag använder CaCO3 istället.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • peppito
                        • December 2003
                        • 1612

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        [Jag har fått för mig att mitt kranvatten ändrar hårdheten ibland (voodoo-känsla) så min tanke är att jag i princip skiter i dess Ca:Mg förhållande (det får vara vad det vill)
                        Jag vet att mitt ändras. För 6 mån var värdena 22 ppm ca och 4,7 mg och nu är det 24 respektive 4.3. så mina ändras.


                        SÅ jag skall nog också tillsätta vad karet behöver.
                        Senast redigerad av peppito; 12 May 2005, 09:44.
                        "du ångrar bara det du inte gjorde"

                        Kommentar

                        • peppito
                          • December 2003
                          • 1612

                          #13
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Nej, jag använder CaCO3 istället.

                          Vilket rekommenderar du caco3 eller cacl2. cacl2 är kanske lättare att få tag i. Vilken finns det ett program man kan räkna ut lämplig dos på?
                          Senast redigerad av peppito; 06 June 2005, 13:38.
                          "du ångrar bara det du inte gjorde"

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Du kan räkna ut CaCl2 med Fertilator på Aquatic Plant Central, tyvärr verkar Fertilator räkna fel på MgSO4, så där använer jag Chuck Gadds kalkyaltor.

                            Jag föredrar CaCl2 framför CaCO3 eftersom CaCO3 skapar en tät dimma resten av kvällen så jag inte kan njuta av akvariet efter vattenbytet.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Jag föredrar CaCl2 framför CaCO3 eftersom CaCO3 skapar en tät dimma resten av kvällen så jag inte kan njuta av akvariet efter vattenbytet.
                              Det avgör saken. CaCl2 hamnar på shoppinglistan.
                              Jag hänger på tåten lite eftersom jag har ett litet dilemma i ärendet
                              En sak är att räkna ut doseringen av önskad Ca men hur i hela friden ska jag kunna uppskatta vad jag har legat på med mina skolkritor?!? Jag nämde i en annan tåt att det verkar som jag börjar skruva till gödningsregimen ganska okey men jag har ju inte en susning av mitt nuvarande Ca-värde. Är det någon som har en gissning hur mycket Ca en skolkrita kan släppa ifrån sig? Vill ju bara finlira lite med Ca nu.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...