Flämtande fiskar trots låg CO2-halt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Flämtande fiskar trots låg CO2-halt?

    Fiskarna i mitt akvarie har verkat lite "flämtiga" på sista tiden. Kan inte riktigt komma på vad det beror på. De borde må bättre i ett så tätplanterat akvarie. Jag tror mig ha rätt låg CO2-halt, men jag är inte helt säker.

    Hög CO2 halt?
    Jag antar att mitt KH är ca 2,5 för det har det alltid varit vid tidigare mätningar. Min pH-regulator reglerar ned mitt pH till ca 6,8-6,9 med CO2. Det skulle isåfall resultera i en CO2 halt kring 10-15 ppm, vilket är lågt! Har visserligen inte kalibrerat pH-proben på ett tag.

    Låg Syrehalt?
    Akvariet är öppet med rejäl vattencirkulation, fast med låg ytcirkulation. Borde man kanske genomlufta på natten? Är det värt att skaffa ett O2-test? Oxydator?

    Nitrit?
    Har inte mätt detta på länge. Har bra filtrering, väldigt låg bioload, och har aldrig tidigare haft mätbara nitritnivåer.

    Några idéer?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Blir det bättre eller sämre när du gör vattenbyte?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Blir det bättre eller sämre när du gör vattenbyte?
      Bättre... Vi får väl anta att alla ovan nämna parametrar tillfälligt ändrar sig till det bättre (ur fiskarnas synvinkel) efter ett vattenbyte (Dvs pH upp, Syre upp, CO2 ned). Du är säkert väl bekant med våra vattenparametrar -Vi borde ju ha samma Linköpingsvatten.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag är inte växtakvarist, men 15 ppm fri koldioxid är inte lågt ur fisksynpunkt. Vid högintensiv fiskodling vill man helst inte ha över 10 ppm fri koldioxid, och över 20 börjar fisken få svårt att ta upp syre. Jag håller det inte alls för otroligt att 15 ppm kan få fisken att flåsa.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Vi borde ju ha samma Linköpingsvatten.Vi borde ju ha samma Linköpingsvatten.
          Ja och jag har t om ringt vattenverket för att fråga lite eftersom jag tycker något skumt har hänt på sista tiden. KH-testet gör t ex omslag mellan första och andra droppen vilken skulle indikera ett KH på mindre än 2 + Calciumbristerna trots en massa calciumdoseringar. Dom kunde inte se några konstigheter i sina värden.


          Om jag enbart doserar CaCl2 så händer inget speciellt - samma calciumbristsymptom och lite halvrädda firrar, men jag tycker firrarna verkade lite gladare när jag doserade CaCO3 och landade på ett KH på 4. Nu testar jag dolomit.

          Efter förra vattenbytet + omdesign i lördags började mina 2 Chokladgurami dansa vilket jag inte sett på väldigt länge.
          Senast redigerad av defdac; 26 April 2005, 13:29.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag är inte växtakvarist, men 15 ppm fri koldioxid är inte lågt ur fisksynpunkt. Vid högintensiv fiskodling vill man helst inte ha över 10 ppm fri koldioxid, och över 20 börjar fisken få svårt att ta upp syre. Jag håller det inte alls för otroligt att 15 ppm kan få fisken att flåsa.
            Du räknar inte med en brutal växtmassa som fullkomligt sprutar ut syre. Det häver CO2-effekten till stor del - inom rimliga gränser.

            30 ppm CO2 är inga som helst problem i ett växtakvarium.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Lösningen: Konstaterade att min pH-mätare ger ett pH som är ca 1 för högt... (Blev nog så när jag lödde om lite i elektroniken för ett par veckor sedan).
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Ja och jag har t om ringt vattenverket för att fråga lite eftersom jag tycker något skumt har hänt på sista tiden. KH-testet gör t ex omslag mellan första och andra droppen vilken skulle indikera ett KH på mindre än 2 + Calciumbristerna trots en massa calciumdoseringar. Dom kunde inte se några konstigheter i sina värden.
                Mitt akvarievatten slår om på fjärde droppen (utan tillsatser av kalk, men jag har kanske kvar lite i gruset), glömde testa kranvattnet...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Ursprungligen postat av petnym
                  Lösningen: Konstaterade att min pH-mätare ger ett pH som är ca 1 för högt... (Blev nog så när jag lödde om lite i elektroniken för ett par veckor sedan).
                  Då kanske din logg stämmer (målnivå) i din dagbok 12 April (2005)
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...