Vilken "kvalite" på CO2 skall man ha ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kentk
    • January 2004
    • 865

    Vilken "kvalite" på CO2 skall man ha ?

    Fick med en AGA 5kg flaska när jag köpte ett beg CO2 set idag.

    Nissen jag köpte av menade på att man absolut skall ha livsmedels CO2 kod 4320 (om man vill sponsra AGA)

    Men här på forumet har det pratats om brandskyddsfirmor och brandsläckare osv, vad används för CO2 inom den branschen ?

    Vad och varför sklijer det på CO2 och CO2 ??
    Vision 180L
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    De flesta brandskyddsfirmor fyller nog åt livsmedelsbranchen också. Så det är nog svårt att få tag i CO2 som inte är av livsmedelskvalité.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • kentk
      • January 2004
      • 865

      #3
      Men det verkar även finnas olika former på CO2, skall den vara fast eller flytande eller nåt mitt emellan ??

      Flaskan jag har står det OTM-5 på , hur mycket skall den fyllas ?
      Vision 180L

      Kommentar

      • Tottofagrin
        • July 2003
        • 330

        #4
        Ursprungligen postat av kentk
        Men det verkar även finnas olika former på CO2, skall den vara fast eller flytande eller nåt mitt emellan ??
        När man pratar om olika kvalitet så tror jag mer man pratar om gasen är fri från eventuella andra gaser som kan "förorena" den.

        CO2 är vid rumstemp och vid normalt atmosfäriskt tryck en gas. I flaskan är det högre tryck och därför har gasen övergått i flytande form. När den släpps ut övergår den igen till gasform.

        /Kalle
        MVH Kalle
        "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

        Kommentar

        • kentk
          • January 2004
          • 865

          #5
          Tottofagrin, är de nämnda "föroreningarna" farliga för fiskarna ?
          Vision 180L

          Kommentar

          • Tottofagrin
            • July 2003
            • 330

            #6
            Ursprungligen postat av kentk
            Tottofagrin, är de nämnda "föroreningarna" farliga för fiskarna ?
            Svårt att säga, jag vet inte vad det skulle kunna vara för ämnen, men om man kör med livsmedelsgas så är den nog helt säker från farliga ämnen. Då är det nog farligare att ha akvariet stående i en lägenhet inne i sta'n där det finns en helvetes massa skit i luften.

            /Kalle
            MVH Kalle
            "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Den vanligaste gasen som kan fråga efter heter BIOGON C och är då livsmedelgas CO2



              Gå hit och bläddra ner till BIOGON C.....
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              Arbetssätt...