stensöta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fashion
    • February 2005
    • 85

    stensöta?

    Jag köpte en växt av en akvarieaffär som ser precis ut som stensöta! Jag frågade vad det var för växt och han sa "det är väl nån ormbunke av något slag". När jag köpte den tänkte jag inte på att det sån ut som stensöta, utan bara att det var nån akvarieväxt jag inte sett förut. Jag har letat runt lite på olika växt sidor men inte hittat ngn som liknar denna. Rötterna är som en enda lång rot där fler växter kommer upp ifrån, och är lika tjock som stensöta. Kan det vara den växten och ska jag då fortsätta ha den i akvariet? än så länge så har inte fiskarna mått dåligt av det iaf och vattnet är bra..

    hälsningar Stephanie
    Fina Fisken
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av fashion
    Jag köpte en växt av en akvarieaffär som ser precis ut som stensöta! Jag frågade vad det var för växt och han sa "det är väl nån ormbunke av något slag". När jag köpte den tänkte jag inte på att det sån ut som stensöta, utan bara att det var nån akvarieväxt jag inte sett förut. Jag har letat runt lite på olika växt sidor men inte hittat ngn som liknar denna. Rötterna är som en enda lång rot där fler växter kommer upp ifrån, och är lika tjock som stensöta. Kan det vara den växten och ska jag då fortsätta ha den i akvariet? än så länge så har inte fiskarna mått dåligt av det iaf och vattnet är bra..
    Låter som någon slags "Microsorum pteropus", behöver bild för att kunna säga säkert...

    Se tex:
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • fashion
      • February 2005
      • 85

      #3
      Jag har tyvärr ingen kamera...men bladen ser ut som på en vanlig ormbunke..som man hittar i skogen, dom är alltså delade och inte hela. Eller dom ser precis ut som bladen på stensöta, inte så långa utan lite rundare som sitter tätt intill varandra på stjälken. Roten och stjälken är mörk,mörk bruna


      hälsningar Stephanie
      Fina Fisken

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Det låter som den växt som frekvent finns till försäljning i Linköpings akvarieaffärer. Den är grymt fin, men är ingen akvarieväxt. Kan dock inte säga namnet, defdac vet dock så han kanske hjälper till här.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • fashion
          • February 2005
          • 85

          #5
          Jo jag köpte den i jönköping.... ligger rätt nära varandra....kan dock inte gå tillbaka till affärn då jag ar flyttat till stockholm


          hälsningar Stephanie
          Fina Fisken

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Selaginella?


            Det var inte vanlig Javaormbunke som Petnym nämner ovan?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Åke K
              • December 2004
              • 74

              #7
              Eller någon Bolbitis. Tror den kallades för glasormbunke en gång i tiden.

              Kommentar

              • fashion
                • February 2005
                • 85

                #8
                nej ingen av dom....rätt nära den sista men bladen är inte lika långa å lite bredare och rundare i formen...

                hälsningar Stephanie
                Fina Fisken

                Kommentar

                • harbard
                  • July 2002
                  • 1085

                  #9
                  Låter som Selaginella.Några akvariebilder på Selaginella wildenowii:

                  <<<(^:>*
                  Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                  Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av harbard
                    Låter som Selaginella.Några akvariebilder på Selaginella wildenowii:
                    http://fish-tank.freeservers.com/plants.html
                    Vilken avskyvärd sida... Titeln "Plants for your akvarium"... och sen en massa dränkta krukväxter på bilderna... gah...
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • fashion
                      • February 2005
                      • 85

                      #11
                      Men dom bladen är inte jämnt rundade.. det är mina. Dom är inte kantiga på något sätt, synd att jag inte har en kamera. Det är alltså rundade blad som sitter nära varandra på en stjälk som är mörkbrun och hård. den blir inte så stor, kanske 10 cm eller så. Och den stjälken växer direkt på roten, så det är ingen stor stjälk med massor av små som bladen växer på utan det är bara dom små stjälkarna som växer fram urroten som är lång och vågrät.
                      Lite krånglig beskrivning kanske men jag hoppas att det kan skapa fram någon bild...


                      hälsningar Stephanie
                      Senast redigerad av fashion; 15 April 2005, 10:53.
                      Fina Fisken

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Aha, Anubias kanske?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • mohlin
                          • January 2004
                          • 1487

                          #13
                          Såhär ser en Stensöta ut. Kanske till hjälp?

                          Kommentar

                          • cecilia
                            • January 2003
                            • 754

                            #14
                            Vad intressant att det finns akvatiska Selaginellor. Den enda jag kände till innan var ´den som kallas "Jerikos ros" eller något ditåt - rund brun boll som slår ut i grönska om den läggs på ett fat med vatten

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Det är tyvärr det som är problemet - dom Selaginellor som säljs som akvarieväxter dör - iofs väldigt sakta - under vatten.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...