Byta ut CO2 påfyllning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galadien
    • February 2004
    • 107

    Byta ut CO2 påfyllning

    Jag använder Nutrafin CO2 för att få koldioxid till mina växter: http://www.akarazoo.cz/images/zbozi/v/CO2Nutrafin_v.jpg.
    Den funkar väl, men en gång i månaden måste jag köpa dyr påfyllning (60-70 kr).
    Nu börjar jag tröttna på att köpa den dyra påfyllningen och undrar om man inte kan byta ut den till ett av de vanliga mäskrecepten? Vet nån om det finns någon blandning som håller en längre period (ca en månad) och som man skulle kunna använda istället?
    MVH Jennifer
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

    #2
    Jovisst går det. Jag körde den ett tag på det sättet men eftersom volymen är ganska begränsad så håller det inte så länge. Jag var tvungen att blanda nytt minst en gång i veckan. Du kan ju hugga av slangen och göra som så många andra: använd PET

    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

    Kommentar

    • Galadien
      • February 2004
      • 107

      #3
      Tack så mycket ! Vilket är det bästa mäskreceptet att köra med?
      MVH Jennifer

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Galadien
        Tack så mycket ! Vilket är det bästa mäskreceptet att köra med?
        Sök lite i forumet så hittar du massor av varianter på mäskrecept.

        Har du tillgång till powerpoint kan du titta på detta recept, det är väl genomtänkt:

        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Galadien
          • February 2004
          • 107

          #5
          Om vi säger att jag byter till vanligt mäskrecept och fortsätter att köra med Nutrafinutrustningen. Jag har sett att de som kör med PET flaskor har en slags "tvättflaska", men det har man ju inte till Nutrafin CO2. Kan jag köra ändå utan den där reningsflaskan eller måste man ha den till "vanliga" mäskrecept? Hur kommer det sig att den inte behövs till Nutrafins mäsk?
          MVH Jennifer

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Galadien
            Kan jag köra ändå utan den där reningsflaskan eller måste man ha den till "vanliga" mäskrecept? Hur kommer det sig att den inte behövs till Nutrafins mäsk?
            Vet inte vad akvariehandlarna tutat i dig, men Nutrafins mäsk ÄR "vanlig" mäsk... fast dyrare!
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Galadien
              • February 2004
              • 107

              #7
              Jo det förstår jag faktiskt även om jag vet att det inte lät som det (med vanligt mäskrecept menar jag bara att jag gör det själv). Men jag undrar varför det funkar utan reningsflaska när jag kör med Nutrafin CO2, men när jag byter och gör CO2 anläggningen själv så behövs plötsligt flaskan? Eller är det så att den faktiskt behövs egentligen?

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Galadien
                Men jag undrar varför det funkar utan reningsflaska när jag kör med Nutrafin CO2, men när jag byter och gör CO2 anläggningen själv så behövs plötsligt flaskan? Eller är det så att den faktiskt behövs egentligen?
                Behövs och behövs...(?) Den tillför extra säkerhet, särskilt om mäskflaskan svämmar över. Har du fiskar som du kan undvara så kan du köra utan den extra flaskan, har du däremot fiskar som är dyra eller som du verkligen inte vill bli av med så kör man med flaskan, ...eller snarare inte alls med mäsk eftersom det faktiskt är en rätt riskabel metod.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                Arbetssätt...