kan man blanda kno3, kh2po4 och nutrisi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plupp
    • January 2005
    • 94

    kan man blanda kno3, kh2po4 och nutrisi?

    Hej
    Jag undrar om man kan blanda kno3, kh2po4 och nutrisi i samma flaska?
    /M
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286864
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Nej.

    Mikron binder med fosfatet.

    Det är många som doserar KNO3/KH2PO4 och Mikrogödningen varannan dag. Dag 1 KNO3/KH2PO4, dag 2 Mikrogödningen osv.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Plupp
      • January 2005
      • 94

      #3
      Okej! Tack för svaret.
      /M
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286864

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Hej
        Defdac, vad e det som gör att det är fel att mikron binder med fosfatet?
        Om den binder mikron och man ger gödning längs botten borde detta ge en bra effekt av rotgödning...eller jag har fel.
        Jag tänker mest på att jag just nu fortfarande ger min fällning till växterna genom att spruta ut det längs botten ist för att bara spruta ut det i akvariet och som jag skrev i annan tråd för ngra dagar sedan så växer det ota hel---- till, min lilla lotus den ena som jag göder via rötter är upp e med ett ytblad vid ytan och där är blad som är 15-17cm långa runt en 10-15 blad och den andra som jag inte ger rotgödning den är inte mer än 10-12cm inget ytblad ännu och kanske 5-7 blad.
        Så om man binder vissa ämnen som får stanna längre i grusen så verka de ge en jäkla sjuss i växterna även om man inte kör CO2
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ja.

          Jag har själv kört så i mitt största växtakvarie i över ett år med gott resultat.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • brams
            • June 2003
            • 891

            #6
            ganska intressant det där med lotusen... jag har planterat två lotusar "next side". jag hade tänkt att behålla bottenkransen på den ena och släppa upp den andra...
            Jag läste på nån tysk sida att Fe skulle få rejält med spurt på dem... sagt och gjort så letade jag upp lite gammla järt tabs. jag stoppade den vidsidan av den ena... denna skute upp blad efter blad tiöö höjden.. jag ansar bort för att det inte ska täcka ljus, men om jag skulle behållt dem så hade det varit kanske tio nu... den andra knölen växer oerhört sakta. men den skuter nya blad hela tiden. det är ett tjugotal nu, små jäklar men ändå! =)
            Nån som har nån förklaring?
            C.Brams

            Check out:
            brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Mitt sista recept innehåller Iron Nitrate jag kan lägga ut det det hela senar i kväll när jag kommer hem, det bildades en fällning av det hela men det gör inget då det verkar ligga och dra sig i grusen och växter kan sakta dra åt sig näringen.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ursprungligen postat av peterhaack
                Defdac, vad e det som gör att det är fel att mikron binder med fosfatet?
                Det är "fel" för att du blir beroende av mineraliseringshastigheten och redoxen i substratet - dvs sånt du inte kan kontrollera.

                Kan fungera skitbra eller det kan krascha/byggas upp en gödningsbomb som efter ett tag börjar mineraliseras skitfort varpå konvektionen skjuter upp de ickeorganiska mineralnivåerna skyhögt i akvariet. Svårt att veta/testa/ha fingertoppskänsla för.

                Om den binder mikron och man ger gödning längs botten borde detta ge en bra effekt av rotgödning...eller jag har fel.
                Du har inte fel, men du vet inte hur stor den effekten är och hur bra den fungerar och om den fungerar jämt.

                Får du oförklaringa stuntningar eller oförklaringa perioder där det inte växer så bra så vet du att näringen du tillför inte gör nytta.

                Jag tänker mest på att jag just nu fortfarande ger min fällning till växterna genom att spruta ut det längs botten ist för att bara spruta ut det i akvariet och som jag skrev i annan tråd för ngra dagar sedan så växer det ota hel---- till, min lilla lotus den ena som jag göder via rötter är upp e med ett ytblad vid ytan och där är blad som är 15-17cm långa runt en 10-15 blad och den andra som jag inte ger rotgödning den är inte mer än 10-12cm inget ytblad ännu och kanske 5-7 blad.
                Inte beroende på att Lotusen gillar att ta upp näringen med sina rötter det kan du vara säker på.

                Så om man binder vissa ämnen som får stanna längre i grusen så verka de ge en jäkla sjuss i växterna även om man inte kör CO2
                Varför vill du göra det om växterna inte gillar att ta upp näring med rötterna? Varför vill du spara på dig en gödningsbomb i substratet när växterna enklare kan konkurrera ut alger om dom får näringen i vattnet?
                Tror du att du kan gömma näringen i substratet så att inte algerna kan få tillgång till den?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ursprungligen postat av brams
                  ganska intressant det där med lotusen... jag har planterat två lotusar "next side". jag hade tänkt att behålla bottenkransen på den ena och släppa upp den andra...
                  Jag läste på nån tysk sida att Fe skulle få rejält med spurt på dem... sagt och gjort så letade jag upp lite gammla järt tabs. jag stoppade den vidsidan av den ena... denna skute upp blad efter blad tiöö höjden.. jag ansar bort för att det inte ska täcka ljus, men om jag skulle behållt dem så hade det varit kanske tio nu... den andra knölen växer oerhört sakta. men den skuter nya blad hela tiden. det är ett tjugotal nu, små jäklar men ändå! =)
                  Nån som har nån förklaring?
                  Om du redan vattengödde med mikronäring i vattnet i rätt mängd (typ från TMG, NutriSi eller Mikro+) så var det således något annat i järntabsen som fick fjutt på dom.

                  Förmodligen N, P eller K.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Ursprungligen postat av petnym
                    Jag har själv kört så i mitt största växtakvarie i över ett år med gott resultat.
                    Jag körde så i några månader och det fungerade mycket sämre än när jag doserade dom var för sig.

                    Skillnaden mellan din och min lösning var koncentrationen. Du gör en betydligt svagare gödningslösning - jag doserar alla näringsämnen samtidigt fast i olika ställen i akvariet (mikron i ena hörnet och fosfatet i diagonalt motsatta hörnet med några minuters mellanrum då jag doserar nitratet). Effekten blir samma: Tack vare att våra lösningar är så svaga (i ditt fall i gödningsdunken, i mitt fall i akvariet) så kommer dom inte över de kritiska löslighetsjämvikterna.

                    Koncentrationerna måste komma upp över vissa kritiska gränser där det "smäller till" och dom börjar binda sig. Typ.

                    Jag kan inte dessa gränser, och det gör förmodligen inte heller den som frågar om man kan blanda KNO3, KH2PO4 och NutriSi i samma flaska och därför är det dumt att rekommendera att någon gör det.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Varför vill du göra det om växterna inte gillar att ta upp näring med rötterna? Varför vill du spara på dig en gödningsbomb i substratet när växterna enklare kan konkurrera ut alger om dom får näringen i vattnet?
                      Tror du att du kan gömma näringen i substratet så att inte algerna kan få tillgång till den?
                      Det är ju inte så i mitt akvarium då jag nu kör botten filter dvs att att gödningsbomben stannar ett tag i bottengrusen men samtidigt dras den sakta ur och göder senare hela akvariet, jag har inte sett ngn ökning av alger "ännu".
                      Det handlade inte om vad jag ville jag frågade bara om det var fel =O)) "jag gör ju som jag vil det har jag ju altid gjort" haha

                      Gillar inte växter att ta upp näring genom rötterna?
                      Jag kan tänka mig att växter tar upp vissa saker i lövverken men inte alla gödning enbart bladen andas ut och används för att fånga upp soljus för klorofyllen eller?
                      Rötter har växter väl för att "suga" upp näring eller?
                      Då kanske det är bäst att säga till tropica att de virar in bladen i isolerings ull ist och ställer växterna upp och ner i karen de har*skoj*
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Tropica odlar växterna *ovanför* vattnet, dvs växterna har inget val varifrån dom ska ta näringen. De äkta vattenväxterna som inte kan överleva ovanför vattnet sitter inte i stenullskrukor.

                        Under vatten fungerar inte kapillärkrafter på samma sätt så det blir en betydilgt högre kostnad att transportera näring, därför är det så smutt för vattenväxter att dom kan ta upp *all* näring med bladen - och därmed även det dom föredrar och växer bäst av.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo

                          #13
                          [QUOTE=defdac]

                          Varför vill du göra det om växterna inte gillar att ta upp näring med rötterna? Varför vill du spara på dig en gödningsbomb i substratet när växterna enklare kan konkurrera ut alger om dom får näringen i vattnet?
                          Tror du att du kan gömma näringen i substratet så att inte algerna kan få tillgång till den?
                          Hmm, jag trodde det var allmänt känt att växter inte bara konkurrerar ur alger sådär? Såvitt jag vet har ingen hittat någon vettig förklaring till varför alger inte funkar när växterna mår verkligt bra. Mängden gödningsämnen torde i vart fall räcka till algerna, om växterna växer.

                          Nå. Jag har provat olika varianter av växtkar, och det är sant att det är enklare att övervaka gödningen om man enbart göder i vattenkolumnen. På längre sikt blir dock botten ändå en faktor att räkna med och som man inte kan kontrollera. I kar med mindre ljus och utan CO2 föredrar jag dock bottengödning a la Walstad. Enklare att sköta efter inkörningsperioden (där har jag haft en del problem med algblomning), och botten blir ju ändå en faktor att räkna med efter ett tag. Jord i bottenlagret har jag upplevt fina resultat med, och det är ju egentligen det som händer med en verkligt "clean" botten efter ett tag.

                          Men. Det är mina fem öre.

                          Hilsen!!

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Hightech vattengödningsakvarier kräver skötsel ja. Tom Barr brukar beskriva skötselregimen och den innefattar regelbunden slamsugning - man kan ta ett litet avgränsat parti varje vattenbyte. Jag själv gjorde det väldigt sporadiskt de första åren med estimative index, då jag t om hade en hel del lerkulor och gödningspinnar utsprutt i över hela bottnen - så huruvida bottnen blir en orosfaktor i hightechkar vettesjutton. Jag har inte sett det iaf.

                            Överlag tjänar man in rejält med arbete om man kör vettigt med ljus, men nackdelen är att man inte kan köra dom kinkigaste bottentäckarna - speciellt inte om man har ett högt akvarium.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...