Stora växtkar, funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    Stora växtkar, funderingar

    Jag har haft lite funderingar på att skaffa ett större kar, nånstans kring 540-720 liter hade jag tänkt isf. Eftersom jag ganska nyligen blivit mer och mer instresserad av växterna i karet och kört igång med pmdd och co2.

    Finns det några stora nackdelar med att köra ett så stort kar?
    Har sett att dom flest med lite mer avancerade kar ligger på 2-300L

    Visst att jag får fylla tuben lite oftare har jag redan räknat ut och det går åt en hel del flera växter för att fylla karet är ju också en självklarhet.
    530 liter grönsaker
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    Har själv lekt med tanken att uppgradera till större kar, men som jag ser det behöver jag isf mer teknik. Ser man t ex till ljusrampen är en vanlig längd 120 cm oavsett om man kör med lysrör eller dubbla MH. Vilket gör att ett 300-kar är lämpligt. För övrigt har det nog ingen betydelse. Har du bara förutsättningarna, kommer även en handfull plantor att fylla karet. Man behöver inte ösa på med CO2 så extremt heller om man inte tvunget vill ner med saxen var annan dag.
    Fördelen med ett större kar är att du lättare får en stabil miljö.

    Jag tycker att du ska slå på stort, om du ändå är inne på att köpa större. Det ger dig om inget annat mer utrymme att vara kreativ.

    mvh
    Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Jag kör 450liter med 4*36W, 5l mäsk CO2, PMDD och en modifierad Fluval 4+ som enda filter
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Peter_F
        • October 2003
        • 693

        #4
        Ursprungligen postat av heeke
        Jag kör 450liter med 4*36W, 5l mäsk CO2, PMDD och en modifierad Fluval 4+ som enda filter
        http://heeke.myip.org/viewimage.php?id=24
        Tveksam om det räcker till ett 720.
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
        Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Nej, det sa jag ju inte förståss.
          Ska ju tilläggas att jag får ju välja bort de svåraste växterna. (det finns 5 arter crypto's i mitt kar)
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Fredde_
            • December 2004
            • 253

            #6
            Just nu så har jag ett 250 liters och kör med co2 på tub så just den biten är det nog ingen fara med.. Lyset har jag haft planer på att bygga ut till 4*36 men det får väl bliännu mer isf
            530 liter grönsaker

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Finns det några stora nackdelar med att köra ett så stort kar?
              Jag bytte från 220 till 540 och ser väl inga nackdelar med det. Det går bara åt mer av allt. Vatten, gödning, CO2, ljus (elräkning), värme (elräkning), golvyta osv. Det positiva är att man får lite mer utrymme att vara kreativ på. Speciellt höjden är trevligt att ha men jag skulle inte vilja ha högre än 60 cm eftersom man måste ner med tassen och rota ibland.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Finns det några stora nackdelar med att köra ett så stort kar?
                Det skulle väl isåfall vara driftskostnaden (främst el och CO2), och att det kan vara svårt att nå ner till botten om karet är högt, som Bluesboy skriver...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Fredde_
                  • December 2004
                  • 253

                  #9
                  Så som det känns just nu så blir det nog ett på 540L.
                  För det första är det nog lite behändigare mått att arbeta i, eller det kanske bara växer på bredden om det blir större?
                  Dels tror jag det är lite större utbud å begagnat marknaden och dels så blir väl kanske driftskostnaderna något lägre om jag har tur, visserligen bor jag i lägenhet så kostnaden för vattenbyte behöver jag inte oroa mig för..
                  Jag måste dessutom höra med hyresvärden så att det är ok att ställa ett så stort kar här hemma, jag tror att det ska vara betongbjälklag och isf är det ju lugnt, men jag har inte helt säker

                  Usch.. jag har ju bara haft mitt 250L i tre månader, knappt inkört..
                  Jag visste att jag skulle köpt ett större på en gång :/
                  Senast redigerad av Fredde_; 12 March 2005, 08:17.
                  530 liter grönsaker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...