Hur hålla cabomba kort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Hur hålla cabomba kort?

    Hur ska man egentligen hålla cabomba och vattenpest ”lagom” långa?
    De sa till mig att det bara var att ”toppa” vattenpesten jag har i mitt lilla 40 l (då 54 l) när de började bli långa, men när jag gjorde det så dog plantan
    Sedan dess så har jag varje gång fått ta upp plantorna ur karet och klippa av dem längst ner och det har fungerat bra.
    Nu är det bara det att jag har skaffat massa cabomba till mitt nya 310 l kar och min taktik fungerar inte lika bra längre.. Cabomban har bildat sådant rotsystem att de drar med massor av torv (har täckt bottnen med torv) när man plockar upp dem och det är dessutom mycket jobbigare att göra så i det nya karet än i det gamla.
    Så hur ska jag göra för att hålla cabomban i ”lagom” längd!?

    (Ni får ursäkta min dumma fråga, men jag är verkligen inte så haj på det här med växter! :S)
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Om du bara ser till att ha tillräckligt med friska blad kvar när du toppar den så är det ingen fara.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Toppa den och sätt ner toppen i gruset så får du en planta till. Enkelt att utöka sina växter i karet också.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • Marlin
        • January 2005
        • 156

        #4
        Jag är inte heller så bra på akvarieväxter och tycker att det var en intressant fråga. Min cabomba växte massor i början men när jag började toppa den så dog den. Jag tror att det beror på att den hade brist på ljus och kanske näring för såvitt jag vet ska det inte vara något problem att toppa den.

        / Malin
        Mvh,
        Malin

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #5
          Tack så mycket för svaren : )
          Ska nog testa toppa ett par plantor och om det går bra så fortsätter jag med det (annars så får jag väl fråga er igen ! )
          Men när man toppar, kan man göra det med fingarna eller är det bäst att ha en sax?
          Kan man isåfall stoppa ner saxen i karet? Har hört att akvarievattnet inte får komma i kontakt med järn, men hur gör man annars?
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          • Marlin
            • January 2005
            • 156

            #6
            Det borde inte spela så stor roll om vattnet kommer i kontakt med järn, det finns ju i akvarieväxtnäring också (även om nyttan med detta diskuteras...) En kortare tid är det nog ok. Bytte igår vatten med hjälp av en stor kastrull vars järnhalt jag inte känner till... Går säkert lika bra att knipsa med handen annars.
            Mvh,
            Malin

            Kommentar

            • Lubbe
              • February 2004
              • 677

              #7
              Ursprungligen postat av Marlin
              Det borde inte spela så stor roll om vattnet kommer i kontakt med järn, det finns ju i akvarieväxtnäring också (även om nyttan med detta diskuteras...) En kortare tid är det nog ok. Bytte igår vatten med hjälp av en stor kastrull vars järnhalt jag inte känner till... Går säkert lika bra att knipsa med handen annars.
              Okej, ja vi får väl se hur jag gör : )
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                #8
                så länge du inte låter saxen ligga i akvarievattnet mellan då du använder den utan tar upp den ur akvariet när du klippt klart så hinner den inte påverka vattnet någonting.
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                • Åke K
                  • December 2004
                  • 74

                  #9
                  Det som möjligen kan hända är nog att saxen rostar. Järn är inte giftigt för fiskar. Inte ens om man har andra "farliga" metaller kortare tid i akvariet gör det någon skada. Förut använde jag ett böjt kopparrör med en ansluten slang som slamhävert utan problem, numera har jag ett av mässing. Metaller löser sig inte så snabbt i vatten. Dom flesta alltså, inte natrium plus några till.

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Förlåt åke, men jag tror att det behövs ett förtydligande.

                    Järn är inte giftigt för fiskar.
                    Jo, järn är giftigt för fiskar, men knappast i dom nivåer som en sax i karet kan ställa till med.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Karon
                      • January 2002
                      • 3170

                      #11
                      Det är väl med fiskar som med växter och människor när det gäller järn, livsnödvändigt i små doser men dödligt i för stora.
                      Tänk därför på att verkligen hålla järntabletter utom räckhåll för småbarn.
                      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                      Kommentar

                      Arbetssätt...