KH och co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus Olsson
    • January 2002
    • 99

    KH och co2

    Hej, vet inte om denna tråd kanske passar bättre under akvarievatten men det har med växter o göra också så jag provar här.

    Undrade bara vad ett bra växtakvarium ska ha för KH värde? Om man göder med co2 vad rekomenderar ni att man ska buffra upp KH värdet till?
    /Magnus
  • small
    • January 2003
    • 470

    #2
    4 !
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.

    Kommentar

    • mgrant
      • July 2003
      • 475

      #3
      Du bör ligga på över 4 i KH för att få det stabilt, sedan är det bara att titta i den här tabellen http://www.tropica.com/catalog/image...k/co2table.gif så ser du vilket PH värde du bör ha för att få rätt mängd CO2.

      /Marcus
      Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
      Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Så länge du har över 2,5-3,0 i KH så är det nog av underordnad betydelse. Det är bättre att ha ett stabilt och noggrant känt värde på KH än att kontinuerligt behöva mäta både pH och KH.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Jag håller med ovanstående talare. Bara du har något kh i vattnet så är det lättare att mäta och justera bara ph än att mäta och justera både kh och ph. Jag har kört växter i kh 2 utan problem.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag håller också med båda ovanstående talare.

            Fippla inte med KH:t utan se till att lära dig trycka ner lagom med CO2. Det är ändå inte pH-svängningarna som tar död på firrarna utan för mycket CO2 och det kan inget KH i världen skydda dig emot.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Magnus Olsson
              • January 2002
              • 99

              #7
              Ok så jag ska se till att KH ligger på ca 4, antar att jag får se till att kranvattnet jag fyller på med har ca 4KH oxo innan jag häller i de. Mitt akvarie låg på 4-5 någonstans igår så bra då vet jag att det är korrekt.

              Tack för alla snabba svar
              /Magnus

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Ok så jag ska se till att KH ligger på ca 4
                hur kunde du tolka svaren så?

                antar att jag får se till att kranvattnet jag fyller på med har ca 4KH oxo innan jag häller i de.
                Just pga detta så rekomenderar man inte att fibbla med kh. Köp det kh du har så slipper du en osökerhetsfaktor.

                Mitt akvarie låg på 4-5 någonstans igår så bra då vet jag att det är korrekt.
                Du måste veta exakt vad du har för kh. När du vet det så kolla i tabellen vilket ph du bör ha. Efterssom kh oftast är samma alltid i kranen så slipper du justera mål ph hela tiden.
                MVH
                magnus
                min zoon

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #9
                  Jag, OveB och alla andra växtekvarister i norra stockholm använder vatten med KH3 och det fungerar ypperligt.
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  • Magnus Olsson
                    • January 2002
                    • 99

                    #10
                    Tyvärr så är de jag har i kran 0 KH eller åtminstonde mindre än 1 för min KH test visar inte nogrannare (gult på första droppen). Men om jag provar hålla de på 2 är det ett runt o bra värde?
                    /Magnus

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Var bor du? Har du egen brunn?
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Magnus Olsson
                        • January 2002
                        • 99

                        #12
                        Hälsingland, Ovanaker. Nepp de e komunalt, vet inte va de har hittat på med vattnet dock. Jag har kollat flera gånger för jag tyckte de va lite. Men nej 1 droppe med mitt test o de ger utslag

                        Edit: rätta feltryck :P
                        /Magnus

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Jag tycker att du skall kontakta ditt vattenverk och fråga vad du har för alkalinitet i vattnet. Inga vattenverk i Sverige skickar iväg vatten med så lågt kh, de är helt enkelt rädda om sina rör. Det lutar nog åt att ditt test inte visar som det skall.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • plizken
                            • April 2004
                            • 1293

                            #14
                            Kolla datumet på testen. Utgånget datum= tokfel resultat.
                            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                            Kommentar

                            • Magnus Olsson
                              • January 2002
                              • 99

                              #15
                              Du de va en bra ide, kan slå vad om att butiken jag var i har haft denhär på hyllan i år, jag återkommer.
                              /Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...