alger, alger och åter alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    alger, alger och åter alger

    Jag har mycket gröna alger i mitt 375 l. De är på frigolit inredningen och på växter. Jag jar 2 ancistrus och 4 siamesiska algätare. Byter vatten nästan varje vecka. Ibland går det 2 veckor. Vad ska jag göra? Fler malar? Eller plantera vattenpest? De har nu vattenpest för 25 kr i affären. Snälla hjälp mig har inte detta problem i mina andra akvarium. Är det frigoliten som ger ytterst bra fäste?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det hjälper nog inte att öka på mängden algätare. Du måste angripa källan till problemet. Hur lång ljusperiod har du tex?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Jag gissar på kvävebrist...Igen!!!
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        12 timmar belysning. Det ena lysröret är osram floura L36W/77 jag vet att det ej är bra men jag gilla det ljuset. Det andra lysröret är sylviana aquastar F36W/174 t8, det är bara ½ år gammalt.
        Kvävebrist? Jag är ingen växtexpert, tycker att det är krångligt. Jag har "bra" nitrat i vattnet ur växtsynpungt, vi ha lite högt värde på kranvattnet. Det ända jag göder med är några lerkulor, jag vet att dessa inte är bra men tycker ni jag ska försöka ta bort de? Vad tror ni om vattenpest?
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Hur mycket vatten byter du? Jag lyckades få extremt mycket grönalger en gång när jag bytte ca 30-35% varje vecka.... ett litet experiment som inte slutade så bra.

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Jag byter ca 100l, Akvariet är på 375l
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Du säger att du har mycket nitrat i kranen....Har du egen brunn? Hur mycket fosfat i kranvattnet?
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Vi har egen brunn, har ej pappren här så jag kan inte kolla fosfat. Kan göra det i morgon. De andra akvarierna är ej som det stora. Mitt 100l är bra och där har jag bara en slö "vanlig algätare" som mest är under roten. Men som sagt alla akvarier är inte lika..
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Jag ska också säga att dessa alger sitter som berget. Man får använda stålborste på bakgrunden och bladen får man ta bort, eller byta hela växten.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #10
                    citat petnym
                    Det hjälper nog inte att öka på mängden algätare. Du måste angripa källan till problemet.
                    Långsiktigt gör det ofta det. Mera fisklast = mera nitrat. Om det nu är det som är problemet.

                    Det ena lysröret är osram floura L36W/77 jag vet att det ej är bra men jag gilla det ljuset
                    Inte alls ett dåligt rör. det ända som är tvivelaktigt med det röret är livslängden.
                    Du har ca 0.2watt per liter i ditt akvarie och ett PUR-värde som är rätt högt (Floura77 = 0.71uE/S/W) och dessutom 12 timmars belysningstid. Det kräver en del näring för att växternas fotocyntes ska orka med det. Algerna har ganska stor fördel av dom siffrorna.

                    Ett bra växtlysrör är ett bra alglysrör.

                    Kvävebrist? Jag är ingen växtexpert, tycker att det är krångligt. Jag har "bra" nitrat i vattnet ur växtsynpungt

                    Du bör nog ligga runt 10-15ppm med den belysningen skulle jag tippa. Och det tror (hoppas) jag inte du har i kranvattnet.

                    Vad tror ni om vattenpest?
                    Alla riktiga akvarieväxter är bättre än inga alls. Dom var billiga så köp många om du gillar utseendet. Det sägs att vattenpest ska ha någon form av antibiotisk magisk ingridiens. Strunt skulle jag kalla det men den är rätt snabbväxande och växtmassan är en viktig spelare i algbekämpningmatchen.

                    Det ända jag göder med är några lerkulor, jag vet att dessa inte är bra men tycker ni jag ska försöka ta bort de?
                    Där har du en trolig orsak till alginvasion. Kontroversiellt gödningsämne där åsikterna är lika många som användarna men faktum kvarstår, dom små bollarna kan skvätta ut en hel del järn i vattnet.
                    Jag tror du kan låta dom ligga kvar då dom snart är näringsfattiga. Det brukar bara bli värre om man grottar runt med dom.
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #11
                      Jag tror att du skall ta det lugnt med grönalger, jag har hört att de gröna algerna är nyttiga alger och ett bra täcken på nå´t. Jag hade också mycket grönalger i mitt kar när jag tillslut provade att plantera in med växter i karet vilket hjälpte mig. Sen tycker kanske jag att du byter lite mycket vatten, har du mycket fisk eller av vilken orsak skall du byta vattnet. Jag fick höra från nå´n akvarist att man rubbar den balans du strävar efter att ha i karet, den balansen mellan fisk och växt. Fisken ger näring till växten och växten ger syre till fisken.Jag byter nog inte mycket mer än 5-15% vatten i veckan.
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Det handlar ju bara om makroämnena. Om du har 10-15 ppm nitrat och 0,75 ppm fosfat i kranvattnet är det alltid bättre att byta mycket vatten. Nu är det väl ett drömscenario som inte många lever under. Vi som vill hålla dom svåraste växterna väljer då att byta mycket vatten och tillsätta nitrat och fosfat i kända mängder.

                        Naturmetoden är det du refererar till. Men då förstår jag inte varför du skall byta så mycket vatten. Då vill du ju ha all gödning fiskarna kan producera kvar i karet.

                        MEN, alger är aldrig bra. Alger är sällan dåliga. Alger är bara fula och därför vill man bli av med dom. grönalger trivs vid fosfatbrist, efterssom detta är standard i akvarium som drivs enligt naturmetoden så anser dom som kör så att det är "rätt" och ett tecken på att allt är bra. Om du tillsätter fosfat i karet och skrapar bort algerna kommer dom inte att komma tillbaka.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #13
                          Nu har jag hittat tt papper på ett vattenprov. Nitrat-kväve no3-n 23. Det är den som är förhöjd i vårt vatten. Fosfat PO4-P mindre än 0.010. Mått enheten är mg/l. Då skulle det vara bra att tillsätta fosfat?
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            varför jag byter så mycket vatten är att jag vill det bästa för mina fiskar. Jag tvättar inte filtrerna så ofta. Var tredje månad ca, på det stora karet . Eller om jag märker att det ger dåligt flås. Jag har ett egenbyggdt innerfilter av grov filtermatta och 1000l/timme på pumpen.
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Går fosfat att mäta? På ett enkelt sätt som man mäter nitrit och ph?
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...