K2SO4 och MGSO4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thorre
    • November 2004
    • 307

    K2SO4 och MGSO4

    Hej igen,
    kör sedan ett par veckor tillbaka med NutriSI, KNO3 och KH2PO4 enligt defdacs anvisningar och tycker att det börjar synas en viss skillnad på mina växter. Jag använder INTE CO2.

    Samtidigt som jag beställde grejerna från granholmarna.se så beställde jag även K2SO4 och MGSO4. Vad kan jag ha dessa till? Kan de tillsättas som ett komplemet till de ämnen som jag redan tillsätter? Om ja, hur ska K2SO4 och MGSO4 doseras?

    tacksam för svar
    /thorre
    thorre.se
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    k2so4 använder man för att få mer kalium i karet. Det används främst av dom som använder annat än kh2po4 eller kno3 som makrokälla. Använder du dom så har du kaliumet i vilket fall.

    Mgso4 behövs bara i ovanliga fall. De flesta har tillräcklig med mg i kranvattnet.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • thorre
      • November 2004
      • 307

      #3
      Tack för ditt snabba svar.
      Om jag tolkar det du skriver rätt så kan jag skippa K2SO4 och MGSO4 samt fortsätta med den blandning jag kör med i dag.
      thorre.se

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Det beror nog mycket på vad du har för växter. Jag har känslan av att Hygrophilor tar upp en massa K. Jag hade tidigare en Hygrophila corymbosa som nästan alltid hade Kaliumbrist hur mycket jag än tillsatte.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Jag har fått ordning på mina hygrophilior enbart med kno3 och k2po4. När jag hade diskusbajs som enda kväve/fosforkälla tillsatte jag k2so4, men fick aldrig bort bristsymptomen på hygron.

          Jag är nu ganska så övertygad om att kaliumet i kno3 och k2po4 räcker, utom i extrema fall.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...